Symptomer på ørebetennelse

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Symptomer på ørebetennelse

Post by Eirorinon »

Har prøvd å finne en oversikt over hva som er symptomer på ørebetennelse hos rotter, men fant ikke noen samlet oversikt.

Er det slik at bare headtilt er et kjent symptom (samt evt. svekket balanse)? Evt. kanskje også at rotten presser hodet mot gjenstander?

Lurer også på om allmenntilstanden til rotta kan virke bra til tross for at den har ørebetennelse..?

Takker for svar :smile:

Siv M
Gammelrotte
Posts: 2051
Joined: 16 Sep 2012, 21:15
Kjønn: Kvinne
Location: Halden

Re: Symptomer på ørebetennelse

Post by Siv M »

Jeg vil tro at hode tilt å slikt også kan være tegn på svulst på hjernen :hmmm: hun jeg hadde, trodde veterinæren at hadde ørebetennelse , smurfine ristet på hodet hele tiden, hadde en liten head tilt å klødde seg konstant i øret, hun var også mye roligere etter hvert. Hun fikk kur mot ørebetennelse men den virket ikke på henne, så fikk hun smerte stillende å da hjalp det litt i en begrenset periode, til slutt fant jeg ut at hun hadde lidd nok, tok henne med til vetten igjen å hun kunne ikke finne ut noe, men vi så at hun blødde fra øret sitt å hadde små klore sår inne i øret :cry2: inne i reise buret skrek hun plutselig uten grunn å la den vonde øret ned i teppet, da sa jeg at nå orket jeg ikke at hun skulle lide lenger å ville la henne slippe :cry2: etter første sprøyte så sto det ene øyet hennes mer ut en det andre å det var da hun sa at nei hun hadde nok svulst :cry2:


Dette skriver jeg ikke for å skremme deg, men for å fortelle at symptomer kan tyde på ulike sykdommer.
Ta den med til enn vett å få den undersøkt av en som er flink med rotter.

Lykke til.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Symptomer på ørebetennelse

Post by wollf »

tegn på smerte, risting på hodet, lukt av øret

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Symptomer på ørebetennelse

Post by Eirorinon »

Ja, vet at headtilt også kan tyde på svulst, så du skremte meg ikke. :smile:
Takker for svar.

Har akkurat adoptert to rottegutter, så er veldig observant - spesielt nå helt i starten. Blitt litt paranoid etter å ha hatt sju rotter tidligere, hvorav det har vært jævlig mye sykdom.

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Symptomer på ørebetennelse

Post by Matmor »

Evt. kanskje også at rotten presser hodet mot gjenstander?
Dette symptomet er først og fremst knyttet til hypofysesvulst, så vidt jeg vet. Hvis det også dukker opp ved ørebetennelse er det mulig det rett og slett er et generellt tegn på at rotta har hodepine?

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Symptomer på ørebetennelse

Post by Eirorinon »

Rotta mi har ikke disse symptomene. Jeg lurte bare på hva som generelt er symptomene på ørebetennelse. :smile:

Eneste som var relatert til rotta mi er at han muligens(!) har hodet bittelitt vendt mot ene siden. Men det har i tillegg vært både litt mot venstre og høyre side. Kan ha vært tilfeldig, for jeg synes i tillegg å ha sett at også hodet til den andre har vært bittelitt "skjevt". Akkurat adoptert disse to guttene, så følger godt med på dem for tida, og er så redd for at det skal være noe galt med dem siden jeg har opplevd så mye sykdom på rotter før. De virker til å være i fin form, bortsett fra at de fremdeles klør seg mye selv om de fikk luskur på torsdagen.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Symptomer på ørebetennelse

Post by Eirorinon »

Å jadda... Shy har nok ganske sikkert mellomørebetennelse likevel, stakkar. :cry2:

Jeg dro til dyrlegen kort tid etter jeg fikk han og broren, siden jeg etter noen dager merket at han virket bittelitt skjev i hodet (uten at det var andre tydelige symptomer på ørebetennelse - ingen lukt, kløe eller væske i ørene). Veterinæren kikket inn i begge ørene hans med et redskap og fant ingenting galt. Siden jeg dessuten ikke kunne beskrive andre symptomer eller endringer i atferd, og hun syntes han virket frisk, ville hun heller ikke gi ut medisin. Dette er en veterinær som er veeeldig forsiktig med gi rotter medisin, siden de visstnok er så sårbare mtp. leverskader (?). Jeg forsøkte å berolige meg selv med at "da er det sikkert ikke noe galt", siden dette virker som en veldig kompetent veterinær som jeg har benyttet meg av i flere år. Likevel følte jeg nok fremdeles at noe ikke stemte. Og jo, de neste dagene ble han raskt stusseligere. Tydelig roligere, så sliten/trøtt ut, ståpels innimellom og liggestilling som ikke så "komfortabel" ut. Og ikke minst merket jeg at han ble tydelig skjevere, særlig ved at han vridde på overkroppen når han sto på to. Jeg ringte til dyrlegen og forklarte dette, og da fikk jeg fakset over resept på 15 mg Baytril med en gang :) Fikk beskjed om at han skulle ha 1/8 tablett daglig i en uke. (Høres dette ut som riktig medisinering?) Fikk også beskejd om at jeg måtte sjekke om det lå noe væske ytterst i ørene, for i så fall måtte han ha lokalbehandling/øredråper i tillegg. Heldigvis har jeg ikke sett noen væske (sjekket flere ganger).

Allerede dagen etter han fikk medisin merket jeg at han var i mye bedre form, og han har virket til å være i bedre form siden. Men han er fremdeles veldig skeiv. Han virker til å ha god balanse tross alt, og har ingen problemer med å komme seg hit og dit i det store buret, men når jeg f.eks. løfter han, vrir han seg veldig (noen ganger helt rundt), og når jeg skal sette han ned igjen snurrer han gjerne rundt en gang samtidig. :( Jeg lot han også utforske litt utenfor buret i sta, og da hadde han problemer med å klatre ned sprinklene fra toppen av buret. Stakkar Shy! Kan også legge til at han noen ganger synes å ha litt problemer med å lokalisere hvor lyden kommer fra når jeg snakker til han, evt. at han hører dårlig. Det er sikkert en naturlig konsekvens av at hodet er på skakke, men likevel er det trist :cry2: Håper han blir "rett" igjen!

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Symptomer på ørebetennelse

Post by Matmor »

1/8 av en 15 mg tablett er 1,875 mg. Den laveste dosen jeg har funnet i litteratur er 5 mg/kg. Hvis rotta veier mer enn 375 g ville jeg ha spurt veterinæren om det er meningen at den skal ha så lite. Det hender at veterinærer velger å redusere doser til dyr på grunn av andre helseplager eller alder.

Det er ikke så enkelt å dele tabletter i 8 så man får omtrent jevn dose hver gang.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Symptomer på ørebetennelse

Post by Eirorinon »

Oi, jeg glemte helt å skrive hvor mye han veier :p Veier vel i overkant av 300 gram, så han er liten. Hun sa at det var vanskelig å dele opp helt likt, men at det ikke gjorde noe om han fikk litt mer enn 1/8.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Symptomer på ørebetennelse

Post by Eirorinon »

Han har blitt mye dårligere!! :cry2: Fikk sjokk da jeg skulle gi han godbit i ettermiddag/kveld. Han stakk hodet ut av trehuset etter en stund, men det bare "veivet" fram og tilbake og opp og ned noe helt ekstremt, nesten så han ristet. Jeg var redd for at han hadde satt seg fast eller noe, men da jeg løftet bort huset så jeg at noe var tydelig galt med han. Svak i bakbeina (sto bredt og lavt med bakpartiet), og veivet opp og ned og sidelengs med hodet i raske bevegelser. Ringte akutten med en gang og fikk tatt han med dit. Dyrlegen sa at det trolig var de symptomene fra tidligere av som var blitt forverret, men kunne ikke si noe spesifikt om hva som feilet han, annet enn av "noe er galt i hodet hans". Han sa at Shy kunne få Kortison i 4-5 dager for å få ned en evt. hevelse (???), men at han hadde lite tro på at det ville fungere. Men alt kom så brått på meg, og Shy virket ikke til å ha vondt (fin i pelsen, klare øyne) så jeg bestemte med for å ta han med meg hjem og gi kortison i noen dager (og følge nøye med han i tilfelle han blir verre) fremfor å avlive. Da vi kom hjem spiste han babymat og beveget seg en del i sofaen, men nå har han liggi rolig i flere timer inni et trehus ved siden av meg. Han har tatt i mot mye kos av både meg og en kompis jeg har besøk av, til tross for at han ikke er glad i kos/viker unna til vanlig. Virker som han har sovet mye, men han vasker seg også innimellom. Noen ganger har han rykket til med hele kroppen, mest når jeg har koset med han (kanskje bare at han sover lett og drømmer?).

Men hva tror dere er galt med han? Tror dere han har svulst på hjernen?? Skal filme han når han kommer ut av trehuset etterpå.

Eirorinon
Klatrer på møblene
Posts: 556
Joined: 24 Aug 2010, 04:56

Re: Symptomer på ørebetennelse

Post by Eirorinon »


monlan
Hamstrer mat
Posts: 385
Joined: 24 Jan 2013, 19:50

Re: Symptomer på ørebetennelse

Post by monlan »

Uff, det var fælt å se. Jeg har ikke noe råd å gi deg men vil bare sende en medfølende tanke til han og deg.

Ser ut for meg at det må være noe galt i hjernen eller balansenærven, men vet ikke nok om slikt.
Gutta mine Ed, Charlie og Loffen.

Savner Jerry og Findus, Rasmus, Eddy, Charlie, Loffen, Leo og Bernie.
Mitt beste rotteminne er meg og Jerry som sov middag på sofaen. Hver dag i ca 2 år. Savner godgutten min.

Niana
Alfatryne
Posts: 1021
Joined: 02 Jan 2011, 03:20
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo

Re: Symptomer på ørebetennelse

Post by Niana »

Usj, stakkars lille :(
Første jeg tenkte var at han hadde et slags anfall, men han går jo forholdsvis greit rundt, så han har jo kontroll på det meste av kroppen.
Det ser ganske alvorlig ut, jeg har ikke erfaring nok til å kunne anta hva som er galt, men kanskje en nerve er i klem. Han burde til dyrlegen igjen så fort som mulig i hvert fall, typisk at sånt skjer på kvelden og ikke innenfor dyrlegens drop in-timer.
Håper det gir seg og at han får en rolig natt videre!
Cecilie med Heike, Killi og Theon/Reek

R.I.P Guttene mine

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Symptomer på ørebetennelse

Post by WillyWonka »

hmm... noen av bevelgelsene virker kjente og likner på Lille Blå når han hadde mellomørebetennelse. Tenker da på at han har headtilt og veiver med hode slik at han nesten mister ballansen. Lille Blå hadde flere episoder der han rullet rundt grunnet dette.. men på en annen måte virker det kanskje som det der er noe annet. synes liksom bevegelsene hans virket så brå og voldsomme i forholdt il hva jeg husker lille blå hadde for over ett år siden...
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Eru
Hamstrer mat
Posts: 377
Joined: 21 Apr 2013, 20:23
Location: Mosjøen

Re: Symptomer på ørebetennelse

Post by Eru »

Det er slik gamlingen min Eron som jeg overtok er, bare at han har blitt "vandt" til det etter over 1 år ubehandlet, så han er mye roligere, men med en gang han blir glad eller oppspilt ser han akkurat slik ut!

WillyWonka, samme som jeg har skrevet over om gamlingen min, tenker mellomørebetennelse eller evt svulst som presser på et eller annet?


Din lille er nok veldig stresset med tanke på den drastiske endringen, du må få dratt til en veterinær så fort som mulig uansett hva det kan være! :redd:



Masse varme klemmer til dere!
~ Mishka ~ Eron ~ Brus Willi ~ Mus Lee ~ Arnold Ratnegger ~

Post Reply