Svults?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Svults?

Post by sandra123 »

Hei, oppdaget nettopp en ganske stor og veldig hard firkant-aktig kul på siden litt bak forbeinet (ikke nært nok til og være brudd på armen/skulderen) på rotta mi Ludvig. Virket først som brudd på ribbein, men etterhvert som en svults. Den er stein hard, og sitter fast, huden glir lett over den. Han har ingen synlige smerter når jeg tar på den, og heller ikke ellers. Han har faktisk vært mer fremmpå og aktiv i det siste.Den må ha kommet i løpet av de to siste dagene, for på lørdagen hadde jeg en grunndig kropps undersøkelse og la ikke merke til noe. Kulen er ikke så stor som en drue, men den er større enn et mais korn. Den eneste medisinen han har fått var mot lus for et år siden.

Jeg har aldri hatt rotter før, vertfall aldri opplevd dette. Rottene er nå ett år og sånn 2-3 månder, og kommer fra et kull hvor det er ukjente foreldre, mulig innavl, og ingen tanke på helse. Kan det være noe annet en kreft? Og hva slags erfaringer har dere med det? Har ikke rukket og bestille time til lege, men vil prøve og finne noen som faktisk kan noe om rotter, er det noen i trondheim som har tips? Kjenner jeg fikk sikklig klump i halsen.
(sorry for rotetet, men er litt uklar akkurat no)
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

Sandratravolta
Betarotte
Posts: 444
Joined: 17 Nov 2012, 00:51
Location: Oslo
Contact:

Re: Svults?

Post by Sandratravolta »

Kan hende det er en slags "kvise", vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men den sprekker opp av seg selv og kan klemmes ut. Men greit å sjekke hos veterinær uansett da:) Svulster bør fjernes så fort som mulig, jo lenger tid det går jo dyrere og dummere blir det!
rotteslottet.blogspot.no

"If you tame me, then we shall need each other. To me, you will be unique in all the world."

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Re: Svults?

Post by sandra123 »

en byll mener du? mamma er sykepleier, og vil avvente å bestille time litt så vi kan se eventuelle forandringer, han viser tross alt ingen tegn på smerte eller noe. Hva synes dere om dette? Kulen har ikke forandret seg etter jeg fant den, og han har heller ikke det(oppførsel ol.). Men så pleier vell dyr og skjule smerte så lenge de kan, men så kan jo jeg klemme og styre uten reaksjoner fra han.
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: Svults?

Post by Larm »

Det hjelper nok dersom du legger ut bilder av den.
Da blir det lettere å vurdere hva det kan være
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Re: Svults?

Post by sandra123 »

trur ikke jeg kan legge ut bilder (er ikke sånn medlem), men den er forresten helt flat på toppen, og ikke helt rund, litt firkant aktig..
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Re: Svults?

Post by Matmor »

Det er lite sannsynlig at vi kan si noe veldig nyttig selv med bilder, hvis det er hel hud over kulen, annet enn at det beste er å dra til veterinær for en skikkelig undersøkelse. Hvis kulen sitter fast i ribbena høres det ut som om røntgen hadde vært lurt.

sandra123
Stjeler mat
Posts: 84
Joined: 19 Jun 2012, 17:46
Kjønn: Kvinne
Location: Trodheim
Contact:

Re: Svults?

Post by sandra123 »

den sitter fast ja, men jeg tviler stert på at det kan være noe slags brudd.. den er fortsatt helt lik, var liksom som at den pluttslig bare poppet opp, uten og fortsette og vekse..
den som venter på noe godt venter ikke forgjeves

Post Reply