Hale i klem

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Frida
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 24 Jan 2012, 12:29
Location: Oslo

Hale i klem

Post by Frida »

Hei

Jeg var litt borte og fulgte ikke godt nok med når jeg lukket buret, og da det var lukket hørte jeg skrik fra den ene rotten min(2 år hann). Da så jeg at store deler av halen lå i klem(royal suite bur). Jeg reagerte litt skjelven og i sjokk og tok opp buret så fort jeg kunne, men det gikk nok ett par sekunder. Da sluttet han og skrike. Nå lurer jeg på hvor mye skade dette kan ha gjort? Jeg kan ikke se noe direkte tegn til skade på halen, og han sitter nå og spiser da jeg gav rottene litt ekstra god mat rett før dette skjedde. Hvor sterk er en rottehale? Og er dette noe jeg burde følge opp med dyrlege?

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Hale i klem

Post by Anniken.HH »

lukket du døren helt igjen? Sånn at den lå inntil hele veien rundt, og ''låsene'' var på plass?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

Frida
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 24 Jan 2012, 12:29
Location: Oslo

Re: Hale i klem

Post by Frida »

Ja ://

utmeldt

Re: Hale i klem

Post by utmeldt »

Har også vore utfor klemt ein gong, og det gjekk bra, men eg trur ikkje at ein rottehale tåler all verden. Ikkje godt for meg å seie om halen er skada, men det er eit godt tegn at du ikkje kan sjå umidelbare sår, hevelser osv. Du vil sikkert få betre oversikt over evt skadeomfang dei neste timane, og i morgon. Ver obs på om han bruker halen normalt eller han har nedsatt bevegelse. Om han ikkje bruker halen slik han skal, halen er hoven, misfarga, du ser sår på den ville eg ha kontakta dyrlegen. Ver og obs på smertetegn. Krysser fingrane, og håper det går bra :)

Frida
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 24 Jan 2012, 12:29
Location: Oslo

Re: Hale i klem

Post by Frida »

Tusen takk for svar!

Om han bruker halen mindre har jeg vanskelig for å se nå. Blir plutselig veldig usikker på hva som er normalt. Den er enda ikke blitt hoven. Med tanke på at han er en lys rotte(husky) og halen da allerede har ett ''skittent'' utseende her og der så blir jeg også usikker på om ett par av de nå ekstra mørke flekkene kan komme fra dette, eller om de var der fra før. Han er ikke i mye bevegelse nå, og finner seg plasser hvor han bare sitter. Han gjør ingenting, men slapper heller ikke av. Uff, har en dårlig følelse jeg:( Men nå er jeg litt hønemor også.
Får se om jeg klarer å sove noe, så får jeg se hvordan det står til med han imorgen tidlig før jobb. Får vurdere å ringe til dyrlegen for en sjekk da. Vil alltid være på sikre siden når det kommer til gutta mine.

utmeldt

Re: Hale i klem

Post by utmeldt »

Observer halen hans når han klatrer eller når du håndterer han i morgon, om han griper med den, og krøller den heilt ut i tuppen. Trur halen skal vere ganskel jevn og glatt, om du kjenner med fingrane langs heile halen vil du sikkert kjenne evt hevelser. Evt misfarging vi kanskje vere meir lilla farga enn brun, det var den i allefall på halen til rotta mi. Eg, og alle rottene krysser fingrane for at dette går bra :)

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Hale i klem

Post by Ingerid Øksnevad »

Hvordan ser halen ut i dag :huh: ? Bruker han den skikkelig? Håper det, og at du dermed slapp med skrekken :shocked:

Det er det eneste jeg ikke liker med disse burene. Fort gjort å klemme noen :klaskepanne:

Lykke til !

Frida
Pinglerotte
Posts: 36
Joined: 24 Jan 2012, 12:29
Location: Oslo

Re: Hale i klem

Post by Frida »

Hei!
Jeg elsker buret, men akkurat det er skummelt ja. Blitt en vane og passe på at det ikke er noen små ''hender'' som holder over kanten. :sneak:
Halen så like fin ut i dag tidlig, men nå er jeg litt hønemor så tok meg en tur til dyrlegen for sikkerhets skyld da jeg følte han ikke beveget den like mye. Men det var ingen tegn på brudd eller skade. :smile: :smile: Jeg gir han uansett litt smertestillende i ett par dager.

Crazyratlady
Klatrer på møblene
Posts: 558
Joined: 11 Jun 2012, 19:49
Kjønn: Kvinne

Re: Hale i klem

Post by Crazyratlady »

Godt det gikk bra :)

Post Reply