hva er en oppdretter?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

hva er en oppdretter?

Post by wollf »

Hva er en oppdretters gave?
Hva legger dere i ordet?
Hvor mange kull bør man ha hatt for å kalles oppdretter?
Og hva forventer dere av en oppdretter?

Er man oppdretter etter 2-3 kull?
Og er man oppdretter etter 10-12 kull i året eller er man masse produsent?

En person som avler på alle dyr de har, selger til dyrebutikk, legger kullet ut på finn.no, ikke er på ntf, ikke følger noen veiledning eller har registrert et oppdretternavn, som ikke kan noe om genetikk osv.
er det en oppdretter?

MonicaRenate
Stjeler mat
Posts: 45
Joined: 08 Mar 2014, 00:39
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: hva er en oppdretter?

Post by MonicaRenate »

For meg er ikke en oppdretter en oppdretter fordi den har mange eller få kull..

Det som er en god oppdretter for meg er en med kunnskap om hva h*n driver med, både innen helse, gemytt og linjer, og som sørger for foreldredyrenes ve og vel igjennom livet. En oppdretter er en som gjør det beste for både foreldredyr og unger.
Om en oppdretter har 20 hunner, og mange kull i året, så er det fremdeles greit - så lenge hver enkelt hun holdes innenfor rettningslinjene for antall kull, alder på hunnen, og hunnens helsetilstand, og ikke minst at oppdretter kan sørge for hvert individs ve og vel når det blir så mange dyr. (Men må vel innrømme at jeg blir litt mer skeptisk om det er en person som har mange kull "hele tiden" (og gjerne flere kull på en gang), enn en som har ferre kull, og da blir det jo å sjekke litt mer rundt oppdrettet) :smile:
Det bør jo også være en "gjennomtenkt parring" hva hannen angår, ikke bare "bruke en eller annen hann".

Det er for meg også viktig at en oppdretter har krav til kjøper, og at ikke "hvem som helst" får kjøpe... Da går det mer over i "produsent" for min del, og det er jeg ikke helt fornøyd med.
Over i kategorien "produsent" går de også når de avler ukritisk og ikke følger en klubbs retningslinjer - uansett om det er få kull eller mange kull - eller om de avler kull til dyrebutikker, hvor de selv ikke har mulighet til å følge opp de små. :overrasket:

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: hva er en oppdretter?

Post by Milla »

Jeg er veldig enig med det MonicaRenate skriver...

En oppdretter blir man ikke av å ha kull. En oppdretter er ikke en som bare vil ha søte rotte bebiser og tilfeldig setter en hunn og en hann sammen.
En oppdretter er en som har tenkt gjennom avlsdyktigheten til både hanner og hunner, setter de sammen to som passer hverandre. En oppdretter er en som tenker godt gjennom hvem de setter sammen, og har et mål med avlingen. Der helse og gemytt går fremfor kun fokus på farger(noe jeg interesserer meg lite for).

En oppdretter er en som genuint er opptatt av kullene de har, om det er mange eller få. Dog setter jeg et litt kritisk syn på de som faktisk skyter ut kull i hytt og pine, hvor planlagt kan det egentlig ha vært ?

En oppdretter er også en som stiller krav til kjøpere av kull.
Og, ja, jeg ser det som en fordel at oppdretter legger ut kullet på NTF, av den enkle grunn at da er de med på et fellesskap, og har faktisk giddi og kanskje satt seg litt inn i det på forhånd :)
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Larm
Gammelrotte
Posts: 4127
Joined: 16 Jun 2008, 21:14
Location: Bergen
Contact:

Re: hva er en oppdretter?

Post by Larm »

En seriøs oppdretter er også en som ikke produserer flere kull i året enn det de har kapasitet til å håndtere dersom de for eksempel må ta tilbake noen av rottene som selges. Det hender at folk ikke lenger kan ha rottene de kjøper av diverse grunner (for eksempel samlivsbrudd....) og da mener jeg at det er oppdretters plikt å overta disse rottene igjen og eventuelt finne nye gode hjem til dem. Dersom oppdretter IKKE har kapasitet til å ta disse tilbake, så bør vedkommende ikke drive med oppdrett, eller i hvert fall redusere antall kull slik at vedkommende får kapasitet til å ta disse i retur.

En oppdretter bør også være meget kritisk/streng... til hvem de selger til slik at man unngår useriøse kjøpere og en hel haug med omplasseringer.

Dette er i hvert fall min mening :wink:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: hva er en oppdretter?

Post by wollf »

Larm wrote:En seriøs oppdretter er også en som ikke produserer flere kull i året enn det de har kapasitet til å håndtere dersom de for eksempel må ta tilbake noen av rottene som selges. Det hender at folk ikke lenger kan ha rottene de kjøper av diverse grunner (for eksempel samlivsbrudd....) og da mener jeg at det er oppdretters plikt å overta disse rottene igjen og eventuelt finne nye gode hjem til dem. Dersom oppdretter IKKE har kapasitet til å ta disse tilbake, så bør vedkommende ikke drive med oppdrett, eller i hvert fall redusere antall kull slik at vedkommende får kapasitet til å ta disse i retur.

En oppdretter bør også være meget kritisk/streng... til hvem de selger til slik at man unngår useriøse kjøpere og en hel haug med omplasseringer.

Dette er i hvert fall min menin
g :wink:

:cheeeers:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: hva er en oppdretter?

Post by wollf »

nå er tiden på året kommet hvor det florerer av det jeg kaller kjøkkenoppdrettere på finn.no
mor og far er 5 mnd, kjøpt i samme butikk, fra "oppedretter" i sverige har butikken sagt, ungene blir brune og sølv, og krem, blanding mellom dumbo og grå, mor skal ha kull igjen rett etter at ungene er levert, hunnen og hannen står sammen, mor skal ha 4-5 kull. osv.
hva tenker dere om dette?
er det noe man kan gjøre for å få disse menneskene informerte og inn på ntf?

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: hva er en oppdretter?

Post by Anniken.HH »

Jeg syns ikke det er greit. Da er de nesten på stadie med gnager-fabrikker (litt å ta i kanskje, men jeg syns det)
Ville nok heller kjøpt fra en hjemmeoppdretter enn fra dyrebutikk, men heller en NTF-oppdretter, og unngått ''kjøkkenoppdrettet'' totalt.
Virker jo ikke som om de vet hva de gjør, og at de gjør det for salget sitt skyld, ikke bryr seg om hvor ungene havner, ikke har noen ''avlskrav'' og egentlig bryr seg ganske lite.
(igjen, kanskje litt hardt, men har ikke videre god erfaring)

Jeg vet ikke hvordan vi kan informere dem og få dem inn her.
Går jo ann å sende en mail eller ringe dem. Men mail kan lett oversees og slettes, og det er lett å jatte med på telefon.
Det går jo ann å levere ut brosjyrer i dyrebutikker som selger rotter. Legge ut visittkort til NTF sine hjemmesider, brosjyrer med info om rottehold og avl.
Vet at det et sted står at alle dyr som selges fra butikk skal selges med kontrakt og informasjon, men Skygge og Stromgrå ble solgt uten kontrakt fra en Buddybutikk. Diesel og Stripa er ''kontraktløse'' fra tropehagen zoo i Arendal, så ikke alle som holder seg til det.
Så derimot i en annen butikk at de hadde informasjonsplakat ved rotteburene. Der stod et om bunnstrø og mat, flokkforhold, forskjellige pelstyper og øretyper, og når de kunne avles på.
Jenter mellom 5-12mnd og hanner fra 8 og oppover. Litt lavt for hannene, og kanskje litt lenge for hunnene, men plakaten var ikke mulig å overse.
Damen bak kassa sa at de i tillegg gav med plakaten i papirform, og passet på å forhøre den nye eieren før de solgte dyr.
Kanskje litt drømmesituasjon, og ikke alle som gjør det, men de er nå på riktig vei.

Brosjyrer og visittkort er jo vel og bra, men tror det generelt er lite info rundt rottehold, og særlig oppdrett.

Det største problemet er vel at enkelte av disse personene ikke vil ta til seg informasjon.
Det hjelper ikke å få enkelte av dem inn her, for de mener at de har rett om sitt hold - kom i den diskusjonen med jenta hvor jeg ''kjøpte'' Tempus. Hun drev et slikt ''kjøkkenoppdrett''.
Hun mente at rotter ikke skulle være aleine (riktig) at hanner kranglet med hverandre hele tiden, og drepte hverandre (huh?) og at hunner kunne gå sammen. Derfor hadde hun en hann sammen med tre hunner. Dette hadde de fortalt henne i dyrebutikken.
Da jeg spurte om hu hadde vært her inne, sa hu at hu tittet innom. Jeg spurte om hun hadde sett på avlsveiledningen, og hu sa at hu ikke gadd å lese noe som sto her. Dyrebutikke hadde gitt mye info, og de hadde jo tross alt peil...

Problemmet er mye større enn enkeltpersonene.
Og hvordan vi skal løse det, det er en helt annen sak...

(Var ikke meningen å styre inn på dyrebutikkene, men jeg tror mye kan påvirkes gjennom dem)
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: hva er en oppdretter?

Post by wollf »

Mye bra her. Ang kontakt ol fra dyrebutikk er det kun nzb registrerte dyrebutikker som skal forholde seg til. Men kontakte nzb kan jo være noe

utmeldt

Re: hva er en oppdretter?

Post by utmeldt »

Useriøs avl er i grunn eit stort probem som har eksistert lenge, og som det ikkje blir lett å få bukt med. Eg håper på det sterkaste at det i framtida blir eit krav til sertifisering av alle som har har tenkt å drive med avl, der det blir stilt krav både til kunnskap, og fasiliteter.

Kven kan ein påvirke for å nå det målet? Mattilsynet? Nzb? Dyrevernorganisasjoner? Politiske partier?

Eg syns at ein godt kunne ha teke kontakt både med NZB, og mattilsynet, med tilbakemelding på at veldig mange dyrebutikker mangler kompetanse på rotter (m.m.), og driver med feilveiledning både i forhold til hold av rotter, og avl. Alt i alt er det jo dyrebutikker som er den største kilden til avlsmateriale til " kjøkkenopptrettere". Men då treng ein litt fakta, og erfaringer frå kundene. Kanskje ta ein tråd der kjøparane gjev litt tilbakemeldinger som igjen kan presenterast for dei aktuelle partene? Er det dårleg gjort overfor dyrebutikkane? Overhodet ikkje! Sjølvsagt finst det unntak, og mange gjer ein god jobb, men dei finst ikkje mange nok av til at ein skal kunne opplyse folket om kvifor ein ikkje bør drive med avl på rotter ein knapt kjenner, og ikkje kjenner bakgrunnen til m.m.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: hva er en oppdretter?

Post by kikky »

Få tak i noen med kompetanse på rotter og papirer på slik kompetanse så kan en kontakte NZB om kurs for dyrebutikker.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: hva er en oppdretter?

Post by Anniken.HH »

Både Tropehagen Zoo i Arendal og Buddy i Sandefjord er jo NZB registrerte, så kanskje en ide og hvert fall kontakte NZB med hvem av deres butikker som ikke følger ''kravene''?
Det er jo et sted å starte.

Syns både Iwonamo og Kikky har gode poenger, men hvem skal gjøre det?
Hvem vil høre på? og hvem skal vi kontakte?
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: hva er en oppdretter?

Post by wollf »

Kontakt nzb.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: hva er en oppdretter?

Post by kikky »

Som sagt, veldig viktig med kompetanse. Holder dessverre ikke at en er leder eller medlem i NTF. Skal man kunne gi opplæring bør man ha utdanningen som trengs.

http://nzb.no/maindesign.asp?aid=17770&gid=8300" onclick="window.open(this.href);return false;

Mail står på venstre siden der.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: hva er en oppdretter?

Post by Anniken.HH »

Da har jeg sendt mail, og håper på svar.

Takk for linken, Kikky
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: hva er en oppdretter?

Post by wollf »

kikky wrote:Som sagt, veldig viktig med kompetanse. Holder dessverre ikke at en er leder eller medlem i NTF. Skal man kunne gi opplæring bør man ha utdanningen som trengs.

http://nzb.no/maindesign.asp?aid=17770&gid=8300" onclick="window.open(this.href);return false;

Mail står på venstre siden der.
Er uenig med deg der.
nzb sine info om rotter er først og fremst laget av ntf.
så deres info om rotter kommer fra oss.
mange av de som holder foredrag om hunder er ikke utdannet dyrlege eller noe, men har tatt noen kurs eller har erfaring innenfor miljøet.
selv har jeg flere kurs innenfor foredrag og instruktør. og flere dyrebutikker har henvendt seg til ntf for å etterspørre kursholdere

Post Reply