Vanskelige valg ;(

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Vanskelige valg ;(

Post by Sara Syversen »

Beklager om det er for dystert eller jeg har skrevet tråden på feil kategori her.

Men lar dere rotten møte flokken om hun/han blir avlivet hos veterinær ?
Har du kremert rotten eller begravd ?
Det finnes felles kremering. Men kan vi da få asken for å spre det utover vannet ( Det er et vakkert sted jeg har tenkt på og hun elsket så mye å være med meg ut på verandaen når jeg tok en kaffe i sommer . Har flere videoer av dette at hun svaiet frem og tilbake med hode og luktet på luften når et vindkast kom forbi).
Bare vil ha et sted å dra til selv om vi kanskje flytter en gang tenker jeg på.

Takker for eventuelle svar <3 <3 <3
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

tweek
Pinky
Posts: 28
Joined: 12 Mar 2004, 06:50

Re: Vanskelige valg ;(

Post by tweek »

Jeg begraver de. Første gangen jeg måtte avlive en rotte spurte jeg, med tårer i øyene, veterinæren om hva som skjedde med rotta hvis jeg ikke tok den med meg. Jeg tenkte da i utgangspunktet på om de hadde noen ordning for kremering. Hun svarte følelsesløst bare: "Vi kaster de i søpla..."
Den ble selvfølgelig med meg hjem igjen og ble begravd. Akkurat som alle andre som har dødd etter det.
Men skal man være realistisk så er jo en død rotte en død rotte. Den har jo ikke lenger bevisthet, så hva man vil gjøre med den etter døden burde gjenspeile dine egne følelser. Ingen ting blir "galt" å gjøre, om det så er kremering, begravelse eller søppeldunken. Man må nesten gå litt i seg selv og velge det man føler gir en selv den beste avslutningen.
Men som sagt; jeg begraver mine. Jeg synes det er en verdig måte å si farvel på.
Jentene: Lulu (Black hooded) - Sissi (Black hooded) - Nellie (Black husky)
Guttene: Falkor (Blue husky) - Tate (Black husky)
RIP: Arthur (Agouti self) - Matei (Agouti self) -

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Vanskelige valg ;(

Post by Sara Syversen »

Tusen takk for svar tweek <3

Dem sa det ja.. Forstår. Det er vel det for dem.
Ja, det blir nok en begravelse tenker jeg for denne vakre lille sjelen satt store spor i mitt hjerte.
Trur nok kanskje jeg lar dem få treffe henne med mindre ikke Tonje vil veldig gjerne obdusere henne.
Da er jeg litt usikker på hva vi gjør. Men vi får vel vite det i morgen.
<3 <3 <3
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

tweek
Pinky
Posts: 28
Joined: 12 Mar 2004, 06:50

Re: Vanskelige valg ;(

Post by tweek »

Du vurdere å la dine levende rotter møte rotta etter at den er avlivet? Har jeg forstått deg riktig? Hvorfor ønsker du det?
Jentene: Lulu (Black hooded) - Sissi (Black hooded) - Nellie (Black husky)
Guttene: Falkor (Blue husky) - Tate (Black husky)
RIP: Arthur (Agouti self) - Matei (Agouti self) -

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Vanskelige valg ;(

Post by mily »

Man kan også kremere separat og få feks lagd smykke av asken..
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

mily
Webmaster
Posts: 673
Joined: 17 Sep 2012, 00:47
Kjønn: Kvinne
Location: Skien/Porsgrunn

Re: Vanskelige valg ;(

Post by mily »

Dyrekrematoriet.no
Hilsen Lush, Sky, Eze, Trøbbel, Rebel & Ryot
<3 Lykke, Sjarm, Gnist, Glød, Lun, Glede, Unik, Rim, Vilje, Storm, Lux, Nova, Khaleesi, Kaos, Ivrig, Olivia, Echo, Korse, Mew, Aspen, Bib, Bandit, Meavy, Micki, Lilo, Pix, Ru, Normal, Link<3

Anniken.HH
Stjeler søppel
Posts: 731
Joined: 05 Oct 2012, 16:14
Location: Vestfold

Re: Vanskelige valg ;(

Post by Anniken.HH »

Når en av mine blir avlivet lar jeg de andre ''møte'' den igjen.
Jeg har opplevld at rotter ''forsvinner'' fra flokken, og i flere tilfeller har jeg sett at bestevennen/broren til den døde har fått en deprisjon.
Kan hende det er jeg som gir mer følelser enn de har, men de har blitt mindre aktive, gått ned i vekt og ligger for det meste på samme sted.

Etter at det skjedde to ganger har jeg begynt å ta med de avlivede hjem og lar dem ligge i buret litt.
De andre er borte og snuser på den døde og vasker den gjerne, har vært borti at de legger seg inntil den døde og prøver å varme dem.
Så begraver jeg dem i hagen.

Heldigvis har vi kremeringsmulighet hos min veterinær, hvis jeg skulle slutte med dette.
Jeg ble forsikret om at de eventuelt ville bli med i en massekremering.
Hvis veterinæren din kaster rottene i søpla, Tweek, tror jeg ikke det er lovlig. Er de avlivet inneholder de jo gifter som ikke skal spres i naturen
http://morellen.blogg.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Grønnsåpe-Nitro-Glukose-Jackpott-Pepper-Mal-Firefly-Pilot

Sov godt
Mustang, Småen, Stormgrå, Skygge, Sirius, Gunnar Peon, Diesel, Stripa, Einstein, Mose, Bolivar, Gex, Lav, Radagast, Percy

tweek
Pinky
Posts: 28
Joined: 12 Mar 2004, 06:50

Re: Vanskelige valg ;(

Post by tweek »

Det er mulig jeg tar feil ang hun som sa "søpla", det er mange år siden. Men noen form for "avfall" skulle den bli ihvertfall. Sannsynligvis har de egne "avfallsdunker" til avlive dyr (spesialavfall). Uansett var det uaktuelt på den tiden. På mine eldre dager har jeg et litt annet syn på døden. Når et dyr er dødt så har det sluttet å eksistere. Personlig kunne jeg nok i dag selv ha kastet rottene i søpla (prinsipielt sett), men jeg synes uansett en begravelse er en "hyggeligere" måte å gjøre det på. Har litt med respekt å gjøre kanskje. Jeg vet ikke.

Derimot ville jeg nok ikke personlig ha lagt en død rotte tilbake i buret, men på en annen side TROR jeg ikke de andre rottene har noen negativ effekt av det. Så hvis man ønsker det, og man har god erfaring med det, så må nesten bare teste og se hvordan de reagerer. Jeg har ingen anelse om de har noe begrep om liv og død, om de forstår hva som har skjedd, og om det har noen følelsesmessig effekt på de, verken positiv eller negativ.

Nå gjentar jeg med selv litt her, men jeg mener at det er mennesket som sitter igjen sin magefølelse som er det viktige her. Ingen ting kan gjøres galt eller "mer riktig" etter at et husdyr er dødt. Hvis man ønsker å kremere så gjør man det. Ønsker man å begrave så gjør man det. Og har man lett for å "gå videre" og bare vil kaste dyret i søpla så gjør man det. Tenk på deg selv. Det er hva DU føler og ønsker som er viktig. Den døde rotta er jo likgyldig.

Huff, så usympatisk og kynisk jeg virker nå. :crazybonk: Det beklager jeg. Jeg er egentlig en varm og hyggelig type. Jeg lover. :kiss:
Jentene: Lulu (Black hooded) - Sissi (Black hooded) - Nellie (Black husky)
Guttene: Falkor (Blue husky) - Tate (Black husky)
RIP: Arthur (Agouti self) - Matei (Agouti self) -

BiKa
Stjeler mat
Posts: 62
Joined: 20 Aug 2014, 00:16
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Vanskelige valg ;(

Post by BiKa »

Jeg har foreløbig bare vert med og avlive en rotte (ikke min), og hun ble kremert i felleskremering.
I ettertid ser jeg at det ikke er den veien jeg vil gå når mine rotter må gå over regnbuebroen.
Jeg vil ta med kroppen til rotten hjem igjen, la flokken få lukte på den og la de skjønne at hun/han er død, det gjør at sorgprossessen går fortere, og flokken raskere vil "normalisere" seg.
Vidre vil jeg begrave den i skogen like ved her jeg bor, vi går ofte tur med barnehagen til et sted som jeg synes er svært vakkert, og når sommervarmen melder sin annkomst, og temperaturen sier det er greit, så kommer jeg til å ta med rottene mine på skulderturer, og la de klatre i trærne i lysningen. Og der vil alle rotter som dør mens jeg bor her, bli begravd, bare for min egen del.

Nå skal sant sies at alle velger selv hva de vil gjøre med sine rotter når de drar til himmelen, og det finnes ingen fasit på hva som er rett eller galt. Noen kremerer dem og blander asken i jorden til en blomst eller plante, så rotten får på en måte et evig liv. (Jeg synes det er kjempepent, og hadde gjerne gjort det selv, hadde det ikke vert for at alle plantene jeg har hatt bare dør, så det vil bare bli dobbelt så trist.. )
Andre begraver selve rotta i den blomsterpotten (utendørs plante), noen påstår det kan lukte, mens andre sier at det ikke lukter bare man gjør det riktig.

Ingen fasit, Følg hjertet ditt <3
<3 Mo'Nique, Betty, Ivy, Klorhexidin, Ronja, Axis, Flexor, Mio og Birk <3

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Vanskelige valg ;(

Post by Sara Syversen »

Ok. Takker så mye. Jeg ble litt klokere på valget mitt. Ja, blomsterpotte hadde vært fint om jeg hadde grønne fingre selv. En flott ide egentlig da syns jeg.

Men ja, Tweek. Jeg hadde lest en som skrev dem la rottene in for å ta farvell. Noen som har da pakket dem inn osv. Derfor jeg spurte litt om det her se. Men har ingen erfaring selv.

Jeg takker for svar alle sammen ♥
Det hjalp ♥
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Vanskelige valg ;(

Post by Marit Fosen »

Uansett hva en velger å gjøre med den døde rotta etterpå, er det viktig å la dem den har bodd sammen med få se hva som har skjedd og ta avskjed. Da min første rotte døde, gjorde jeg en stor feil som fikk konsekvenser for burkompisene hans. Han døde brått, i søvnen, og hans to burkompiser lå også og sov da det skjedde. Jeg fjernet ham umiddelbart uten at de to hadde fått med seg det som skjedde. Resultatet ble en uke med depresjon for de to. De knapt spiste og bare lå i en køye og var totalt uinteressert i omverdenen. Senere har jeg vært vitne til "seremoniene" rundt et dødsfall i flokken. Forskjellige arter, her er det snakk om de høytstående på intelligensskalaen, har seremonier rundt et dødsfall. Skjæra er en av dem.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Vanskelige valg ;(

Post by Milla »

Det er et veldig vanskelig valg akkurat det, og litt personavhengig. Jeg har vært rundt med tanken på begraving, få asken tilbake osv. Jeg var inne på tanken med begrave i de i hagen, men jeg har en veldig liten hage, og om jeg skulle ha begravd alle så ville hagen fort blitt fylt opp med døde rotter...
Jeg leste et sted, husker ikke helt hvor eller når, med at om man hadde med seg for eks et tøystykke, som man lot rotta dø på under avliving, så kunne rottene lukte på denne. Jeg veit ikke helt om dette er riktig. Men jentene mine har virket som de har skjønt det. De har ofte stust veldig på stoffbiten, alle lagt seg oppå og vært veldig dystre i et par dager etterpå.
For meg så har jeg ikke hatt muligheten til å ta de med tilbake. Bare tanken på å ta med seg rotta tilbake, for så å måtte pakke rotta inn og legge henne i kjøleskapet for at det ikke skal begynne å stinke, for så å levere dagen etterpå tilbake til vet :cry2:

Vanskelig det der!
Hittil har de bare blitt sendt til kremering her hos meg.
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Vanskelige valg ;(

Post by WillyWonka »

Jeg har ikke brukt å ta med rotta hjem igjen. Resten av flokken sturer litt når burkompisen ikke kommer tilbake,, men det går over.
Jeg lar veterinæren ta seg av den lille.
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Vanskelige valg ;(

Post by Ingerid Øksnevad »

Jeg kremerte de to første jeg mistet. Om du skal få igjen asken må de separatkremeres. Barna våre vet at de døde hundene våre er i urner, og synes det var rart at ikke rottene også skulle det. Så, de to første ble kremert og fikk hver sin fine urne. Men, det er jo dyrt, så de neste vi har mistet har vi kjøpt små treurner til. De befinner seg foreløpig i fryseren, og skal begraves på et sted som egner seg til å ta i mot flere rotter.

Jeg har ikke lagt de døde tilbake i buret, men kommer til å forsøke det om alt ligger til rette for det i fremtiden.

Lykke til med vanskelige valg, Sara.

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Vanskelige valg ;(

Post by Sara Syversen »

Jeg skriver med sorgen i mitt hjertet akkurat nå.
Men takker ydmykt over meldingene dere sendte for det var vannskelig å tenke helt klart.
Vi valgte å la dem hilse på vakre gamle Bodil.

Det ble tre reaksjoner.

Berit vasket henne og vasket henne lenge. Hun måtte jo bli ren. hun prøvde å løfte hode og skjønte ikke helt med en gang at hun ikke våknet så det ut som. Hun ville gjerne få vekk porfyrinen rundt øynene.

Bella kom så bort. Sniffet men ble sint og viste bustepels. Hun gikk så å la seg.
Hun var den som hadde hatt mest flid med Bodil når hun kom hit. Men igjen den som hadde stelt henne mye den siste måneden når hun hadde LVI. Hun var også med henne den siste natten på soverommet før vi dro til legen da hun hadde tatt mye vare på henne. Hentet mat og lagt ved siden av henne

Betsy prøvde også å vaske henne men skjønte det raskt og snudde.


Jeg har bestilt kiste. Men jeg pakket henne inn i Lambi tørkerull papir med hjerter på. Knøt så en tråd rundt som en gave.
For når vi legger henne i jorden vil jeg tenke jeg fikk en gave sendt ned til meg og gir nå jorden tilbake en gave.
Vi har et flott sted vi kommer til å begrave henne som betyr noe for oss. Men bruker bare kisten når vi kjører. snakket med dyrlegen og dem sa de blir fortere til jord uten.

men takker igjen for svar <3 <3 <3
Det var mye tyngre en ventet. Det som satt spor var også at mannen min gråt.

Beklager dyster melding her nå.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply