Hva renser du sår med ?

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Hva renser du sår med ?

Post by Sara Syversen »

Hei. Jeg har lest mye forskjellig. Har selv både brukt klorhexidin og eller saltvann. Har lest noen bruker noe pulver men husker ikke helt hva. Og at noen brukte grønnsåpe ved opprasjons sår.

Hva bruker du hvis det er :

skrapesår,
Flenge etter klør,
Bitt etter slosskamp,
Opprasjonssår som svulst,
Byll, abcess som må eventuelt få varmt kompress på eller lignende først.

Hva bruker du om du har klippet en negl litt for langt inn, maizenna/potetmel for å stoppe blødning ?

Eventuelt andre skader.

Jeg ønsker å gjøre det riktige men har lest mye forskjellig.
Takker for eventuelle svar <3
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Hva renser du sår med ?

Post by Milla »

Jeg bruker for det meste saltvann for skyll og rens.
På Luthien brukte jeg veeldig mildt grønnsåpevann. Operasjonssåret hennes fikk en heftig infeksjon, og hadde masse verk som jeg ikke fikk vekk. Det ble slike hull ned i såret, som jeg ikke kom til, så jeg nærmest badet henne i grønnsåpevann. Det er fettløsende og verket løsnet, så det kunne få gro.
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hva renser du sår med ?

Post by Sara Syversen »

A ha. Skjønner. Takker for svar ;)
Det var kanskje der jeg hadde lest det om grønnsåpe før opprasjonen til Betsy her..
Saltvann har jeg ihvertfal bestandig her også i skapet. .
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hva renser du sår med ?

Post by Sara Syversen »

Jeg skulle vel kanskje spurt hva dere alle har i medisinskapet og ikke bare rensing av sår ;)
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hva renser du sår med ?

Post by wollf »

Jeg har mye. Men kolexidin, saltvann, flytende kull, gassbind, cortivet, pro kolin. Metacam. Blod stopp. Er noen must her. Og stronghold

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Hva renser du sår med ?

Post by Milla »

Har ikke et like stort medisinskap. Men har klorhexidin, saltvann, metacam, baytril, øyedråper, oxbow Critical care, resept på stronghold.
Det er et sted på nettet som har en selger sånne førstehjelpsskrin for rotter/gnagere. Husker bare ikke hvor!
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: Hva renser du sår med ?

Post by WillyWonka »

jeg har.... plaster :P
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

BiKa
Stjeler mat
Posts: 62
Joined: 20 Aug 2014, 00:16
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: Hva renser du sår med ?

Post by BiKa »

Hihi ^^ synes det er litt gøy at mange av dere har rottejenta mi i medisinskapet *knis*
(Klorhexidin Fresenius Kabi)

Jeg har ikke fått fylt medisinskapet så mye som jeg ønsker, men jeg jobber med saken, det vanskelige er disse legemidlene som det trengs resept på.


Sent from my iPhone using Tapatalk
<3 Mo'Nique, Betty, Ivy, Klorhexidin, Ronja, Axis, Flexor, Mio og Birk <3

Hoyst_87
varamedlem
Posts: 1041
Joined: 20 Jan 2006, 17:58
Kjønn: Kvinne
Location: Oslo
Contact:

Re: Hva renser du sår med ?

Post by Hoyst_87 »

Legemidler man trenger resept på skal man vel helst ikke ha stående i skapet og bruke ukritisk uten å vite hva man faktisk behandler eller hva som faktisk er galt. (Ikke at jeg mener at veterinærene alltid vet hva de driver med på rotter, de heller. Men ville ikke anbefale ferske rotteeiere uten mye erfaring, å ha smertestillende o.l. stående i skapet. Og absolutt ikke antibiotika.) Feilbehandler man kan man få mange komplikasjoner, eller multiresistente bakterier. (Samt at det kan lage problemer for videre behandling hvis man likevel må til veterinær.)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hva renser du sår med ?

Post by Sara Syversen »

Hva hjelper flytene kull for ? Var det åndenød ? Har ikke cortivet eller pro kolin heller. Hva er det for ? Oxbow critical vil jeg også gjerne vite hva er til.

Vi selv har alltid god kontakt med Tonje per mail og hører først der når det er noe. Vi er ofte hos legen og helsen går først. Prøver sjeldent noe før jeg har hørt med mange. Drar også da noen byer unna til Tonje grunnet dem andre vi har prøvd i nærområde ikke har så bred erfaring. Men er det noe jeg kan ha tiljengelig hvis noe skjer på en søndag for eksempel så er det greit å være forberedt også. Synes jeg.

Men vi selv har klorhexidin, metacam, saltvann, akkurat nå vibranord da det har vært mye LVI på dem 3 imazoo jentene,
Også en del salver og ting for boomlefoten som rescue jenta våres slet med. Sink salve, manukahonning og noen jeg ikke husker navn på.
Har også noen plastikk sprøyter til å ta opp vibranord med...

Men kompress er det Mesoft ?
Har en type her ihvertfall.
Tenker på om noen skulle fått en verkebyll. (Hadde sikkert dratt til lege først der også men).
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hva renser du sår med ?

Post by Sara Syversen »

Image er denne bra nok ?
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hva renser du sår med ?

Post by Sara Syversen »

Denne er også grei vel å ha i skapet ?
Hehe. Bella hørte en kraslelyd og håpet det var noe å spise.

(Ikke noe farlig oppi den posen altså ;)
Image
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Re: Hva renser du sår med ?

Post by wollf »

pro colin for diare, corthivet er spray som renser og smaker dritt så de ikke slikker i såret og flytende kull er ved forgiftninger

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hva renser du sår med ?

Post by Sara Syversen »

Ååh. Jeg har jo bare to planter i hele huset. Haha. Og langt unna rotter. Meeen får jeg kjøpt flytende kull på apoteket ? Det burde jeg vel ha i nødstilfelle? Jeg har forresten blitt litt sånn redd for å kjøpe in blåmuggeost jeg var glad i også. Det er jo giftig for dem var det ikke ?

Har man cortivet på skrapesår/flenge ? Bedre en saltvann og eller klorhexidin ?

Takker for svar. Vil gjerne lære alt jeg kan
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: Hva renser du sår med ?

Post by Milla »

For mange av oss som er "veldrevne" på rottefronten så er metacam i hvert fall et av de tingene man burde ha i medisinskapet. Skader rotta seg en natt, helg eller helligdag. Så trenger det ikke å hjelpe å ha en dyrlegevakt i nærheten om man ikke kan få ut medisinen på apoteket, som antakelig ikke er åpent. Nå har jeg en dyrlege som er flink, og har fått vite hvordan man regner ut mengde av for eks metacam. Nå skal det en ganske stor dose av metacam for at det er livsfarlig for rotta... Jeg er helt enig med deg at nybegynnere kanskje ikke burde ha dette før de har mer kunnskap om dosering og i hvilke tilfeller det er nødvendig.

Oxbow Critical care er noe du kan bruke til syke dyr som ikke helt får i seg den næringen han/hun trenger. Er et pulverlignende ting som blandet med varmtvann og gjøres om til en litt tykk grøt eller veldig tynt flytende så man kan dra det opp i en sprøyte. For da evt til å letter foring av syk rotte. Jeg brukte det til Luna når hun ble syk. Det er veldig greit å ha liggende :)
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Post Reply