"Klikke/Klynke" lyder

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

utmeldt

Re: "Klikke/Klynke" lyder

Post by utmeldt »

Om du har fått beskjed om å gi 1 ml morgen og kveld av Vibranord mikstur så er dette ein altfor stor dose for en rotte.

Kan du sjekke en gang til på flaska?
Kor tung er rotta?

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: "Klikke/Klynke" lyder

Post by Ida Davidsen »

Står 1ml. Veterinæren foreslo helt opp til 2 men jeg sa at det høres alt for mye ut, da sa hun at jeg kunne gi 1ml. Det virket veldig mye så tenkte jeg skulle rådføre meg med dere. Rotta er kun 4mnd og veier 250g.
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

utmeldt

Re: "Klikke/Klynke" lyder

Post by utmeldt »

Rekner med at det er Vibranord 10 mg/ml vi snakker om.

Viss du ser på doseringsanbefalinger for Vibranord i artikkelen som du kan laste ned her viewtopic.php?f=37&t=16194" onclick="window.open(this.href);return false;, så ligger doseringen mellom 2,5 -10 mg/kg x 2 daglig.
Max dose for en rotte på 250 gram blir da 0,25 ml x 2. Middels dose tilsvarer 0,125 ml x 2 ...osv. Det er dyrlegen sin oppgåve å avgjere kva doseringen skal vere alt etter kva som feiler rotta, og du bør rådføre deg med han i morgon. Vis han gjerne artikkelen.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: "Klikke/Klynke" lyder

Post by kikky »

La ikke merke til at det ikke var en 0, forran det 1 tallet gitt.

Lurt å snakke med dyrlegen som iwonamo skriver. Mulig personen glemte å legge til 0, før 1.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: "Klikke/Klynke" lyder

Post by Ida Davidsen »

Er ganske sikker på at hun mente 1ml. Hun foreslo først 2ml siden hun mente at det sto i boka (vet ikke hvilken). Så sa hun at det virket mye, dermed foreslo hun 1,25, men deretter gikk vi ned til 1. Kan godt legge ut bilde av resept hvor det står det samme?

Får prøve å ringe til dem i morgen og informere dem.
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: "Klikke/Klynke" lyder

Post by Ida Davidsen »

Hun sa også selv at det virket mye for et så lite dyr. Men hun stolte på læreboka.
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

utmeldt

Re: "Klikke/Klynke" lyder

Post by utmeldt »

Hadde vore spennande å visst kva lærebok det var ho las i :)

Har du fått ordna dette med doseringen?

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: "Klikke/Klynke" lyder

Post by Ida Davidsen »

Jeg glemte fullstendig å ringe til dem i går :crazy: Får nesten gjøre det i morgen. Jeg har gitt henne den doseringen dere anbefalte, og allerede nå virker det som om surklingen har gitt seg en del :smile:
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: "Klikke/Klynke" lyder

Post by WillyWonka »

Lest denne? http://tamrotter.com/forum/viewtopic.php?f=37&t=16194" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor er biolog og kan veldig mye om akkurat disse tingene :)
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: "Klikke/Klynke" lyder

Post by Ida Davidsen »

Jepp! Kjempebra informasjon.

Skal ringe veterinæren senere når jeg har kommet hjem fra skolen, men er ikke helt sikker på hva jeg skal si. Burde jeg også vise til denne artikkelen? :smile:
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

WillyWonka
Alfatryne
Posts: 1910
Joined: 12 Aug 2010, 21:57
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen
Contact:

Re: "Klikke/Klynke" lyder

Post by WillyWonka »

Det syns jeg :) god informasjon
Den som er lykkelig, kan ikke stå for tidlig opp <3
<3 Rubin, Beryll, Kløver, Master Splinter, Roger og Viggo <3

http://www.willywonkasrotter.com

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: "Klikke/Klynke" lyder

Post by Ida Davidsen »

Da er Lulle sin kur ferdig, og surklingen er ikke å høre mer! :boing: Takk for hjelpen!

Hva burde jeg egebtlig gjøre med resten av Vibranord flaska?
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

BiKa
Stjeler mat
Posts: 62
Joined: 20 Aug 2014, 00:16
Kjønn: Kvinne
Location: Bergen

Re: "Klikke/Klynke" lyder

Post by BiKa »

Alle legemidler skal leveres til apotek hvis de ikke skal brukes :) Så bare ta med flaska til et vilket som helst apotek og bare si: Behandlingen er over, hvor skal jeg levere fra meg denne? :)

- Men jeg ville ha ventet et par-tre uker først, i tilfelle luftveisinfeksjonen kommer tilbake, eller den andre også blir syk, medisiner er jo dyre, så lenge holdbarheten ikke overstiges, så kan den stå til oppbevaring :) bare husk å lese på pakken hvordan den skal oppbevares, og om hvor lenge holdbarheten er på åpnet flaske :)
<3 Mo'Nique, Betty, Ivy, Klorhexidin, Ronja, Axis, Flexor, Mio og Birk <3

Ida Davidsen
Omegarotte
Posts: 129
Joined: 01 Jun 2014, 13:00
Kjønn: Kvinne
Location: Kristiansand

Re: "Klikke/Klynke" lyder

Post by Ida Davidsen »

Hei. Nå har Lulle begynt å surkle igjen.. Får se om det forverrer seg de neste dagene, og så vil jeg nok bestille en time hos veterinær igjen. Kommer luftveisinfeksjonen til å komme og gå som dette hele tiden? Det er kun noen uker siden hun ble "kvitt" det. Burde hun settes på ny kur? Og hva om det så skulle komme tilbake enda en gang? Er dette noe jeg kan komme til å slite med resten av livet hennes? Hvis det er noe til hjelp har søsteren enda ikke vist noen tegn til å ha det.
Sammy og alle de elleve som jeg har mistet :kiss:

Milla
Stjeler søppel
Posts: 750
Joined: 19 May 2011, 19:29
Kjønn: Kvinne
Location: Drammen

Re: "Klikke/Klynke" lyder

Post by Milla »

Hvilken dosering landet du på med henne?
Ser det ble diskutert her at du hadde fått en dose på 1 ml 2 ganger daglig(som er alt for høy dose av vibranord).

Det er ikke uvanlig at rotter sliter med LVI. Jeg hadde to dyrebutikkrotter for noen år tilbake som slet med det. De hadde fått kronisk lvi, og etter 1 år med å prøve forskjellige medikamenter, og ingenting funket. Så fikk de bare en kur når det ble ille her. Men akkurat det stadiet er du nok ikke på...

Det kan hende det kanskje er fordelaktig å prøve ut en annen ab. Baytril for eks.
Her hos oss så får vi en kombinasjon mellom baytril og vibranord(gis samtidig), om lvi har satt seg skikkelig.

Jeg har også opplevd rotter som høres ut som de surkler, og lager forferdelige lyder. Men kun i visse situasjoner, når de er stresset, redd, gira osv. (disse har så klart vært hos dyrlege først for å avkrefte at de faktisk hadde lvi).

I tillegg til surklingen, er det porfyrin til stedet? andre symptomer?
Ella, River, Moya, Serenity og Lulu <3

Alltid i tankene: Titan, Neon, Kali, Witney,Queen Latifah, Luna,Luthien,Varia,Kosh,ZaHaDum og Josefine

" Den som påstår at kjærlighet ikke kan kjøpes for penger, har aldri eiet en rotte <3 "

Post Reply