Nakenrotter

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Nakenrotter

Post by malap »

Jeg må bare starte med å si at jeg ikke vet så alt for mye om dette, derfor spør jeg.

Nakne rotter har egentlig en «genfeil» som er avlet videre på?
Hvorfor avle frem dyr uten pels? Får de ikke noen utfordringer i fht. dette?
Blir de ikke fortere kalde, kan ha problemer med huden etc.?
Malena

utmeldt

Re: Nakenrotter

Post by utmeldt »

Nakenrotte/fuzz har oppstått etter en genmutasjon som er blitt avlet videre på. Det er veldig sjelden en ser ekte nakenrotter her i Norge, trur ingen driver med avl av disse. Det ein deimot kan treffe på er fuzzer eller dobbelrexer. Men trur ikkje at den siste går inn under kategorien nakenrotte. Fuzzer dukker opp av og til, helst fra useriøse avlere. Norsk tamrotteforening fråråder avl på fuzz og nakenrotte. Ein kan lese om det under punkt 4 i avlsveiledningen:
4) NTF anbefaler ikke avl på longhair, hårløse eller haleløse rotter, og heller ikke på rotter som sammen kan produsere Black Eyed White, da undersøkelser har vist at det ofte oppstår fysiologiske problemer hos disse variantene, som ikke er ønskelig i et normalt rottehold.

Hvorfor:
Med hårløse rotter menes rotter som har mutasjonene Hairless eller Fuzz. Hårløse rotter og longhair-rotter har en medfødt defekt som gjør hunnrottene til “dårlige mødre”: De mangler ofte dievorter og produserer lite eller ikke noe melk, longhair også fordi den er utsatt for mastitt. Hårlase har ofte fødselsproblemer. Avl på haleløse rotter er en svekkelse av rygghvirvlenes nerver, skjelett og muskulatur, og det oppstår gjerne ryggproblemer hos rotta. De får problemer med balansen, blæreproblemer (inkontinens) og i noen tilfeller kan de også få problemer med å gå. I tillegg fungerer halen som en varmeregulator. Både haleløse og hårløse rotter har dermed dårligere evne til å regulere kroppstemperaturen.
Med Black Eyed White menes bare rotter som har hvit kropp og sorte/mørke øyne grunnet en defekt i pigmentcellefordelingen, ikke hvit kropp og sorte/mørke øyne grunnet feil i pigmetproduksjon. Pigmentcellefordelingen henger sammen med fordeling av andre vesentlige celler i kroppen, slik som nerveceller i ørene og hjernen. BEW rotter har økt forekomst av epilepsi, og økt sjanse for døvhet/nedsatt hørsel. BEW produseres ved å parre en rotte med dominant blaze/headspot med en rotte som har mindre farge på kroppen enn en standard hooded, eller med rotte med minst en hoodedallele som gir mindre farge enn hooded. En rotte med dominant blaze/headspot, eller med blaze/headspot av ukjent opprinnelse, eller som kan ha skjult dominant blaze/headspot bør altså bare parres med en self, irish, berkshire med jevn mageflekk eller hooded med heltrukken ryggstripe.
http://tamrotter.com/?page_id=118

Mine fuzzer kommer frå overgjennomsnittet useriøs avl, og har hatt problemer med augene ( pga mangel på augevipper?), og byller/talgcyster. Genmutasjonen gjer at dei produserer mer talg. Dei har også hatt ein god del mengde andre problem som bla. a atferdsvansker, luftvegsproblemmer, blødertendens, men desse problema er noko som og kan dukke opp hos andre enn fuzz og er ikkje særegne for dei.

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Nakenrotter

Post by Marit Fosen »

Jeg har hatt fuzz kontinuerlig i over 4 år. Fuzzene har ikke hatt noe mer helseproblemer enn de andre variantene. Ingen av dem har hatt øyeproblemer. Én hadde litt sart mage, men han ble tatt fra moren ved 3 ukers alder. En annen ble operert for en svulst, og levde i mange måneder etterpå. Alvorlige ting som hypofysesvulster, cymbalkjertelsvulster og HCM har vært på de andre variantene. Gemyttet har vært fint, faktisk det nydeligste gemyttet jeg har hatt på en rotte, var på en fuzz. En gruppe på 3 fikk problemer da alfaen deres døde plutselig, og de i en alder av 7 måneder skulle finne ut av ting. De roet seg helt ned da en eldre hann ble introdusert til dem. De blir 2 år i september, og for 3 dager siden ble 2 babygutter introdusert til dem helt problemfritt.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Nakenrotter

Post by malap »

Så bra det finnes retningslinjer på det.
Dette er jo kjempeinteressant da, synes jeg!

Jeg hadde 3 fuzz (hårløse på kroppen, men litt pels på ansikt/snute)?
De tok jeg med meg hjem fra en dyrebutikk der de hadde stått i flere mnd, ingen som ville ha de.
Gutten var en utrolig herlig rotte, såå hengiven, snill, rolig og god!
Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Nakenrotter

Post by Sara Syversen »

Kan dem gå samens med andre rotter ? tenker på klør og skader. Legger dem seg ofte nederst i rangstigen ?
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Nakenrotter

Post by malap »

Det kan bare være et enkelttilfelle, men jeg fikk aldri gutten min til å gå sammen med de andre glatthårede guttene mine. De lagde kloremerker og bet han. Men da hadde jeg ikke like mye peiling som nå. Nakenjentene gikk sammen med hverandre bare, for de var de eneste jentene jeg hadde.

Men jeg har sett flere bilder der nakne er sammen med rotter med pels.
Malena

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Nakenrotter

Post by Marit Fosen »

Jeg har hatt fuzzer i flere år, og de har alltid bodd sammen med med pelskledde, både rexer og glatthårede. Det du opplevde, har nok andre årsaker. Det skjer at individer ikke går overens og ikke kan bo sammen.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Nakenrotter

Post by kikky »

Det som kan skje om fuzz/nakenrotter bor sammen med andre pelskledde eller i bur med støvete/bøssete strø er at de kan få problemer med bøss/pels under øyelokka. Blir det trøbbel i flokken har de også lettere for å få skader enn rotter med pels.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Marit Fosen
River avispapir
Posts: 967
Joined: 02 Apr 2011, 17:14
Location: Moksheim

Re: Nakenrotter

Post by Marit Fosen »

Det sier seg selv at bur, burstrø, osv er tilpasset de nakne. Støvete bur er heller ikke bra for de pelskledde.
"Man er aldri for liten til å gjøre store ting."

Dumbus, Odin, Brage, Asbjørn, Odd, Freddie, Dobby, Sirius, Bernt, Birk, Ravn, Teodor og Oliver

Dere som ikke er her lenger - poteavtrykkene vil for alltid stå i hjertet...

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Nakenrotter

Post by malap »

Marit Fosen wrote:Jeg har hatt fuzzer i flere år, og de har alltid bodd sammen med med pelskledde, både rexer og glatthårede. Det du opplevde, har nok andre årsaker. Det skjer at individer ikke går overens og ikke kan bo sammen.
Absolutt, det er ikke alle som går sammen. Og som jeg skrev så hadde jeg ikke så mye peiling da, kanskje hadde de gått sammen om jeg visste mer om hvordan jeg skal introdusere rotter, som jeg vet mye mer om nå.

Ellers så får de kanskje lett kloremerker av andre da de ikke har pels til å beskytte huden sin med?
Malena

Post Reply