Rotter i hus!

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Post Reply
kakskiv
Pinky
Posts: 1
Joined: 06 Dec 2014, 01:00

Rotter i hus!

Post by kakskiv »

To _meget_ etterlengtede rotter kom endelig i hus på fredag. Buret (type stort, opprinnelig et fuglebur, tror jeg. Av den høye typen) har stått tomt i stua siden mars i fjor, så ungene mente at det var på høy tid noen flytta inn. Fant ingen oppdrettere i Trondheim, så vi endte opp med å kjøpe fra butikk, noe som byr meg imot da jeg har jobba i dyrebutikk selv, men vi satser på det beste, sørga iallefall for å hente dem samme dag som de ble salgsklare. Ungene (5 og 9) har fått hver sin, men jeg har selvfølgelig hovedansvaret for dem.

Det første vi oppdaga da vi fikk dem hjem hvor det var stille rundt øra, var at de mest sannsynlig er forkjøla! De nyser mye, og den ene har en del "blod" (husker ikke hva det heter) rundt nesa og virker tett. Hadde ikke akkurat sett for meg å ende opp hos dyrlegen allerede første uka, men sånn blir det visst, skal ringe dem i morra.

Vi valgte to av de mest tillitsfulle i butikken, men hjemme er de veldig sky og skvetne. De ble frakta hjem i et plastbur med en legoeske som skjulested, legoeska ble satt i buret i stua og der har de stort sett oppholdt seg siden. Den ene kommer ikke ut i det hele tatt om dagene, jeg håper virkelig hun er ute og drikker om natta i det minste. Gir henne en del agurk for sikkerhets skyld. De tar godbiter fra hendene våre, men lar seg ikke lure ut av eska. Vi får bare være tålmodige, jeg håper virkelig ikke dyrlegebesøket vil skremme dem så det blir enda vanskeligere å få dem tamme. Ungene er utålmodige, men motvillig forberedte på at det kan ta uker, kanskje til og med måneder, før de er trygge på oss.

Har hatt to rotter da jeg var yngre, med noen års mellomrom. Vi visste ikke mye om rottehold og hadde heller ikke internett til å søke opp alt vi lurte på, så jeg gremmes litt over at jeg ikke visste at de burde være minst to, burstørrelse og div. Dog, det var ikke mye tid de faktisk tilbragte i burene på dagtid, så jeg tror de hadde det fint. Begge ble kjøpt fra butikk, men var ganske tamme fra dag 1, så denne tilvenninga er ny for meg. I dag tok jeg rottene ut av buret og lot dem sitte under håret mitt. Skulle egentlig ha dem i jakken, men dit ville de ikke i det hele tatt. Ble både bæsja og tissa på da jeg tok dem ut, og da jeg skulle ha dem tilbake i buret igjen, men de roa seg greit bak øret mitt. Usikker på om det er greit med sånn "tvangssosialisering" :P Buret deres har per i dag tre etasjer, dvs bunnetasje med hus og mat, ei grein opp til andre etasje som er en sånn hjørneetasje, hvor det henger en frøstang, og en stor hengekøye som henger øverst. Første natta så vi tegn på at de (en av dem iallefall) har vært oppe i andre etasje og spist litt på frøstanga, men i natt har de KUN holdt seg i bunnetasjen (la et par cheerios rundtomkring før jeg la meg, og de ligger der fortsatt). Litt kjipt at de er så utrygge, men jeg håper det kommer seg snart.

Leste her inne om å bruke ikea-dørmatter i buret istedenfor strø, og dét ser jeg frem til å prøve! Vi kjøpte carefresh, og det liker jeg virkelig ikke, har gått to dager og jeg føler jeg har det _overalt_! Stinker tiss allerede også. Bestilte en pakke toa-lätt i dag, satser på å bruke det i doen(e) istedet, og så satser jeg på at rottene vil bruke doen etterhvert også.

Liten novelle dette. Spennende med dyr i hus omsider! :D

malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Rotter i hus!

Post by malap »

Gratulerer med 2 små : )

Jeg vil begynne med at det ofte dessverre er sånn at mange rotter fra butikk er syke og skye. Jeg sier ikke alle, men mange.
Før jeg visste noe særlig om "kjæledyr-industrien" skaffet jeg også rotter fra butikk. Og det har vært veldig variabelt hvordan dyrene har vært mtp både adferd og helse. Man tar en ganske stor risiko når man kjøper dyr i butikk (noe du sikkert er klar over selv siden du skriver det), man vet så og si ingen ting om bakgrunn til de individene man kjøper og det kan være vanskelig å vurdere gemyttet også i butikken. Skaffer man fra en seriøs oppdretter er du mye mer trygg både når det gjelder helse og gemytt. Tar man over omplasseringer så har man mulighet til å hilse på de og eventuelt ha en "prøveperiode" om den som omplasserer er med på det.
MEN nå er det jo sånn at du har de du har, og må gjøre det beste du kan ut av det : )

Her KAN det være snakk om luftveisinfeksjon, men det kan også rett og slett bare være stress. Nå vet jeg ikke hvor dine rotter kommer fra, om de er fra "privat oppdrett" eller Imazoo, eller om du vet noe om hvor de kom fra før de havnet i butikken. Uansett, å gå gjennom flere ledd som de gjør ved å bli plassert i butikk før de kommer til nytt hjem er en stor påkjenning. Nå har du hatt de veldig kort, vi snakker kun om en helg. Så nysingen og porfyrin (det røde ut av nesa) kan komme av stress, men om du hører surkling/kraftig nysing og allmenntilstanden ellers virker svekket så ville jeg kommet meg til en veterinær - heller en gang for mye enn for lite! Jeg ville ikke tenkt på tilliten akkurat i et tilfelle der dyret MÅ til en veterinær, det jobber du med før og etter uansett : )

Så kommer vi til skyheten da, de 2 små (vet du hvor gamle de er?) er på et helt nytt sted, helt nytt bur, nye lukter, lyder og for å ikke snakke om de kjempene (menneskene) som er der da, som de ikke kjenner ; ) Prøv å se det på den måten, er det egentlig rart at de synes det er så skummelt? Her snakker vi tålmodighet, tålmodighet og tålmodighet..
Hvis de synes det er så skummelt at de ikke beveger seg noe særlig ut av huset i det hele tatt, så trenger de flere dager på å varme seg opp, kanskje en uke eller mer FØR dere begynner å håndtere de skikkelig. De må først av alt bli trygg i buret, hjemmet sitt før man kan forvente noe mer. Plasser mat, vann og flere hus/gjemmesteder (rør, hengekøyer etc.) i den nederste etasjen der du ser de oppholder seg mest. Du kan eventuelt legge litt ekstra gode godbiter de stedene de synes det er skummelt sånn at de får en god belønning når de tør utforske mer. Men det viktigste må være lett tilgjengelig nå.

Hvordan har dere plassert buret? Hvilke rom bruker dere (stue, kjøkken, eget rom..) hvor mye gjennomfart er det ved buret? Står de inntil en vegg/i et hjørne? Det er viktig at de nå står et trygt og godt sted, at det er ro rundt dem og ikke folk/unger som farter forbi og bråker rett ved buret. Nå i starten må de ha skikkelig ro.

At ungene er utålmodige, det får nå så bare være, for rottene skal ikke tvinges til å komme ut av buret, bli bært rundt og håndteres nå når de er så usikre. Du og ungene kan sitte rolig ved buret så de kan bli kjent med lukten og synet av dere, kanskje prate rolig til hverandre, lese en bok eller sitte på pc. Sitt ved de, men ignorer dem og pass på å ha rolige bevegelser så de ikke blir skremt. Etterhvert kommer de kanskje frem og blir nysgjerrige, da er det viktig å beholde roen! Buret kan godt stå åpent sånn at de kan gå ut og inn som de vil (gi de mulighet til å gå ut på et bord eller en sofa f.eks).
Unger kan være uforutsigbare, så jeg ville vent de til meg selv først og fremst. HUSK å la rottene komme på sine egne premisser. Hvor lang tid dette vil ta kommer helt an på individene og hvordan dere går frem.
Litt avhengig av hvor trygge/usikre de er, så kan man også sitte rolig med en hånd i buråpningen så de kan komme og snuse som de vil, gi gjerne godbit også (babymat på en skje, mais, agurk, banan, litt nøtter f.eks).
Det er viktig å ikke jage de rundt med hendene for å fange de og "tvangssosialisere" de!

Du kan også lære de å bruke en transportboks (det kan være en liten pappeske eller et hus med bunn eller noe annet som du får inn i buråpningen som rottene kan gå inn i), slik at du kan løfte de ut og inn i buret uten å måtte ta tak i og skremme de. Mer om det her: http://www.joinrats.com/EarnTrust/Transportbox
Det er viktig at de kan ha denne og flere "trygghetssoner" å gjemme seg i når de er utenfor buret.

Jeg anbefaler på det sterkeste å lese deg opp på denne nettsiden: http://www.joinrats.com/
Malena


malap
Klatrer på møblene
Posts: 551
Joined: 08 Apr 2015, 21:37
Kjønn: Kvinne
Location: Hedmark
Contact:

Re: Rotter i hus!

Post by malap »

Malena

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Rotter i hus!

Post by Sara Syversen »

Alt det Malena sa var veldig gode råd [HEAVY BLACK HEART]

Også bare det å sitte å prate med dem er en god tillitsøvelse med dem til å begynne med.

Og man kan også legge en trøye eller genser osv med lukten sin på så dem blit vant til deg/dere.

joinrats.com er jeg også stor fan av.

Tid og tålmodighet og bruk babysteps.
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Post Reply