Hardy Rats (kull A) og Ratrace's (kull Y) Sjokoladekull

Moderator: Moderatorer

Hardy Rats
Sofaspiser
Posts: 193
Joined: 09 Sep 2014, 16:56

Hardy Rats (kull A) og Ratrace's (kull Y) Sjokoladekull

Post by Hardy Rats »

Velkommen til vårt Sjokoladekull!
Settes sammen rundt 1. April. Leveringsklare i Mai.

Image

Hunnrotta:
Navn: Domino og Travoltarottenes Marcy
httpa//httpa//www.tamrotter.com/forum/viewtopic.php?f=55&t=17496
Variant fenotype: Black Variberk/Amberk db velveteen.
Fødselsdato: 27.10.15
Eier: Hardy Rats
Opprinnelse: Privat oppdrett
Er rotten importert? Nei

Hvor lenge rotta har vært hos eier: Siden 5 ukers alder.
Sykdom: Ingen (Har fått parasittbehandling på grunn av mistenkt parasittinfeksjon på besøkende rotter)
Vekt ved parring:

Temperament: Marcy er en veldig søt jente. Hun er rolig og elsker å kose, men kan også godt leke med både mennesker og andre rotter. Hun koser seg mest inni genserermen, men hvis det ikke er en mulighet, legger hun seg flat under hånda di og nyter all kos hun får.
Marcy er sjefen i flokken, men hun er en veldig snill og retferdig sjef. Hun passer på å veksle på hvem hun sover sammen med og passer på at ingen blir utelatt. Hun har vært utsatt for både voksen- og babyintro og taklet begge deler superfint, men viser mye interesse for nye flokkmedlemmer. Hun kan derfor være litt slitsom den første tiden.

Stamtavle?: Ja
Tidligere kull: Nei
Avvik fra NTF's avlsveiledning: Nei

Karantenespørsmål:
Sist kontakt med nye eller andres rotter: Februar 2016
Sist behandlet med lus/midd midler og hvilke: Februar 2016, Stronghold
Er det inntaks- og besøksstopp for andre rotter i samme hus som rottemoren under parring, graviditet og fram til salg av ungene? Ja. Vi skal importere to babyrotter fra Danmark i April, mot slutten av Marcys drektighet. Begge stammer fra private oppdrettere og skal undersøkes av veterinær før de taes med inn i huset. De nye rottene blir ikke introdusert til gruppen før etter Marcy har blitt flyttet over til fødeburet for å minimere stressnivåene hennes under drektigheten/ammeperioden.

Hannrotta:
Navn: Zickan's Smaug
http://zlitter.weebly.com/drakar.html
Variant fenotype: Blackeyed marten irish db
Fødselsdato: 09.11.14
Eier: Ratrace - Foravtale hos Anna Salhus
Opprinnelse: Privat oppdrett
Er rotten importert? Ja

Hvor lenge rotta har vært hos eier: Eier har fulgt han siden han var 6 uker. Har vært hos Anna siden han var ca. 14 måneder
Sykdom: Ingen kjente
Vekt ved parring:

Temperament: Supersosial og digger å klatre både på oss og rundt i buret. Når han er ute liker han både å løpe rundt på oppdagelsesferd og å bare ligge å kose i fanget. Nederst i rang, litt forsiktig, men veldig håndterbar og snill. Aldri vært i intro.
Stamtavle: Ja
Tidligere kull: Nei
Avvik fra NTF's avlsveiledning: Nei

Karantenespørsmål:
Sist kontakt med nye eller andres rotter: Juli 2015
Sist behandlet med lus/midd midler og hvilke: Juli 2015

Hvis kullansvarlig ikke er den samme som eier, kan eier kontaktes av kunde: Ja
Pris: 400 for en, 700 for to.
Annet:

Forventinger til
Farge: Black, Siames, Marten med muligheter for overraskelser.
Tegning: Berkshire, Irish, self, variegated, variberk med muligheter for husky og hooded.
Ører: 75% Toppører 25% dumbo
Pels: 50% glatt, 50% velveteen

Begrunnelse for parring: Marcy er en helt fantastisk rotte, men stammer fra veldig populære linjer og det er derfor vanskelig å finne en make som hun ikke er i slekt med. Smaug er importert og har et veldig fint gemytt og stamtavle, derfor passet han helt perfekt for Marcy, og vi forventer veldig fine babyer. Marcy ble valgt frem for søsteren da Marcy er mer opptatt av menneskelig kontakt.

Ta kontakt på pm hvis du har noen spørsmål eller vil reservere en baby.

Image
~Marcy, Muffins, Moon, Mira, Magic, Aero, Bubbles, Bulma, Chelsea, Mim, Delta~

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Hardy Rats (kull A) og Ratrace's (kull Y) Sjokoladekull

Post by kikky »

Spennende =)

En rettelse i genetikken bare, siden begge foreldrene til Smaug er Marten basert vil Smaug ha genotype cmcm som tilsier at alle Himalaya baserte unger i kullet vil være marten. Det kommer ikke siamese baserte i kullet ettersom Smaug er uten point og da pew basert. Marcy er bærer av siamese genet ettersom mor var himalaya (Cch) så deres unger har en 50% sannsynlighet for å bli Himalaya baserte marten.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Hardy Rats
Sofaspiser
Posts: 193
Joined: 09 Sep 2014, 16:56

Re: Hardy Rats (kull A) og Ratrace's (kull Y) Sjokoladekull

Post by Hardy Rats »

Jeg var faktisk veldig usikker på akkurat det selv. 4/9 i kullet Smaug kom fra ble siames selv om begge foreldrene var Marten, så begge foreldrene måtte være Himalaya baserte marten, selv om jeg ikke syntes faren til Smaug hadde en tydelig point. Selvfølgelig kan Smaug ha fått cmcm, men sjansen er større for at han fikk cmch. Etter å ha diskutert litt med Marlen, ble vi enige om at sjansen var ganske høy for at det blir noen siames babyer, men selvfølgelig kan vi ha tatt feil. Ta gjerne en titt på linken til Smaug sitt kull, så ser du at pointene i slekten ikke er sååå tydelige :)
~Marcy, Muffins, Moon, Mira, Magic, Aero, Bubbles, Bulma, Chelsea, Mim, Delta~

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Hardy Rats (kull A) og Ratrace's (kull Y) Sjokoladekull

Post by kikky »

Jeg ser ingen siamese søsken, de ser alle Himalaya ut og mor ser også Himalaya basert ut. Far ser pew basert ut. Det er veldig tydelig forskjell på pew baserte marten og marten med point, Smaug ser veldig pew basert ut, som mine marten er og har vært =)

Også så jeg en liten feil til på tegninger. En ekte irish(HHi) og en Berkshire(Hh), selv en variberk kan ikke produsere hooded(hh).
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Hardy Rats (kull A) og Ratrace's (kull Y) Sjokoladekull

Post by kikky »

Men du har rett i at det kan komme "ren" Himalaya i kullet som ikke også er marten. Smaug må ikke være cmcm selv om begge foreldre er marten, så der glemte jeg meg gitt =) Foreldrene kan gi 50% av kullet hver seg ett marten gen, eller si 25% to marten gen, 50% ett marten gen og 25% ingen marten gen.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Hardy Rats
Sofaspiser
Posts: 193
Joined: 09 Sep 2014, 16:56

Re: Hardy Rats (kull A) og Ratrace's (kull Y) Sjokoladekull

Post by Hardy Rats »

Det kan godt være du har rett i at Smaug er pew basert, jeg er ganske ny innen rottegenetikk, og jeg må innrømme at jeg ikke kan så mye :) Hvis han er pew basert (ccm), så kommer det himalaya babyer i stedenfor siames, og hvis han er cmcm, kommer det bare black og marten. Jeg skal gjøre eventuelle kjøpere ops på det :)

Jeg trodde irish var Hhi/hihi, og hvis Marcy er Hh, så er det en sjanse for at det kommer hhi. Jeg er faktisk veldig usikker på hva slags fenotype hhi lager, men hvis jeg skulle tippe, hadde jeg tippet hooded (derfor jeg skrev "muligheter for hooded"), men som sagt er jeg ikke 100% sikker. Vi må nesten bare vente og se :)
~Marcy, Muffins, Moon, Mira, Magic, Aero, Bubbles, Bulma, Chelsea, Mim, Delta~

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Hardy Rats (kull A) og Ratrace's (kull Y) Sjokoladekull

Post by kikky »

Ja, er ikke bare bare med genetikk alltids, man kan vurdere og regne og fundere, man får aldri "fasiten" før ungene er født =)

Irish er self basert derfor HHi, men små magetegninger kan sagtens være annet enn irish også.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Hardy Rats
Sofaspiser
Posts: 193
Joined: 09 Sep 2014, 16:56

Re: Hardy Rats (kull A) og Ratrace's (kull Y) Sjokoladekull

Post by Hardy Rats »

I følge disse er irish Hhi/hihi

http://ratvarieties.com/type/irish/
http://www.ratz.co.uk/genetics.html
http://www.nfrs.org/varietiesmarked.html
http://www.boardmanweb.com/rattery/markinggenetics.htm

Jeg finner faktisk ingen som skriver at irish er HHi :/ Hvilke kilder bruker du?
~Marcy, Muffins, Moon, Mira, Magic, Aero, Bubbles, Bulma, Chelsea, Mim, Delta~

Hardy Rats
Sofaspiser
Posts: 193
Joined: 09 Sep 2014, 16:56

Re: Hardy Rats (kull A) og Ratrace's (kull Y) Sjokoladekull

Post by Hardy Rats »

Til og med NTF skriver at det er Hh

http://tamrotter.com/?page_id=237
~Marcy, Muffins, Moon, Mira, Magic, Aero, Bubbles, Bulma, Chelsea, Mim, Delta~

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Hardy Rats (kull A) og Ratrace's (kull Y) Sjokoladekull

Post by kikky »

Så forvirrende når min "ekte" irish er selfbasert, hvit tegning på bryst og ingen ellers hvite markeringer. Jeg har alltid lært at den heter HHi ettersom en "ekte" irish ikke gir hooded unger. Men genkoder er laget for å være forvirrende tror jeg. Særlig forvirrende hvis du skriver koden Hhi og parrer med en Hh og forventer hooded når ingen hooded dukker opp.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Hardy Rats (kull A) og Ratrace's (kull Y) Sjokoladekull

Post by kikky »

Som kjent er det bare plass til to alleler på hvert gen. Derfor skulle man tro at det var lett å lese genotypen av fenotypen, dvs. allelene fra utseendet. Dessverre er det langt fra sannheten! Det er nemlig en rekke andre gener enn hooded som innvirker på flekkenes form og støttelse. En rotte som ser ut som en self (HH) kan vise seg å være en berkshire (Hh). En rotte som ser ut som en irish (Hhi og antagelig hihi) kan ha genkoden Hh eller HH. Slik er det med alle tegningene - de kan gå minst ett hakk opp eller ned på stigen fra helt farget til helt hvit på grunn av innflytelse fra andre gener.

Det kan virke som om amerikanerene er mye raskere til å kalle en rotte for Irish enn vi er det i Norge. Her skal helst både størrelse, form og plassering stemme for at vi kaller en rotte for Irish. I USA kan en hver liten hvite mageflekk uansett form og plassering gjøre at rotta klassifiseres som Irish. Til gjengjeld opererer AFRMA med kategorien English Irish som er identisk med vår bruk av Irish... Og bare for å gjøre det enda vanskeligere viser det seg at magetegningene kan endre seg etterhvert som rotteungen vokser til. Bildet viser 15 dager gamle rotteunge med trekantet mageflekk. Den er ikke særlig trekantet lenger på den utvokste rotta. Hvis man tegner en figur på en ballong, og så blåser opp ballongen, endrer den form... Sorry, ingen irish...

Trekant, men ingen irish.
Antagelig european berkshire. Denne rotteungen, Sarahs Jubba, har en trekant på magen, ikke et rektangel. Men trekanten er mye større enn standard Irish-tegning. Jubbas mor Safari har en perfekt irish-trekant, bare at den er plassert nederst på magen hennes så den likner en bikini... En av døtrene har arvet morens tegning og plassering, en annen har bare fått en liten flekk på siden. Det er mulig at Safari var Hhi, men Jubba har neppe arvet allelen.

I kjælerottemiljøet er det problematisk å bruke "Irish" som synonymt med hi. Ikke fordi vi vi mangler hi, men fordi tegningen med stor sannsynliget ikke skyldes homozygot hi. Små, hvite mageflekker kan forårsakes av alleler på andre gener enn hooded...
Matmor.info

Alle mine irish rotter er selfbaserte derfor jeg skriver HHi antagelig og anser disse for ekte irish =)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Hardy Rats (kull A) og Ratrace's (kull Y) Sjokoladekull

Post by kikky »

Kan moderator dele opp denne tråden kanskje? Så det ikke blir så mye genetikk snakk i kull tråden til Cliarra?



Ellers kan man vel da argumentere med at de selfbasert med trekant på brystet ikke er irish i det hele tatt, men noe helt annet og bør heller gå som self mismarked =)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Hardy Rats
Sofaspiser
Posts: 193
Joined: 09 Sep 2014, 16:56

Re: Hardy Rats (kull A) og Ratrace's (kull Y) Sjokoladekull

Post by Hardy Rats »

Observert parring i dag, 2. April. Smaugs vekt ved parring var 558g, Marcy var 314g.
~Marcy, Muffins, Moon, Mira, Magic, Aero, Bubbles, Bulma, Chelsea, Mim, Delta~

Sara Syversen
Stjeler søppel
Posts: 789
Joined: 29 Sep 2013, 23:37
Kjønn: Kvinne
Location: Østfold
Contact:

Re: Hardy Rats (kull A) og Ratrace's (kull Y) Sjokoladekull

Post by Sara Syversen »

Ønsker deg masse lykketil. Og at det kommer til å gå bra med rottemor altså <3
Jeg skal jo prøve å ikke ha for mange rotter. Meeeen dette frister ja. Smil [HEAVY BLACK HEART]

Blir spennende å følge med
A life is a life no matter how small

Rottenøstene jeg har nå heter : Ruth, Ester, Dorthe og Charline.
Alle som har vandret over regnbuebroen er høyt elsket og vil aldri bli glemt. Love Rescues <3
https://www.youtube.com/user/TheNameSara

Ingerid Øksnevad
Stjeler søppel
Posts: 776
Joined: 05 Jun 2013, 09:37

Re: Hardy Rats (kull A) og Ratrace's (kull Y) Sjokoladekull

Post by Ingerid Øksnevad »

Spennende :)

Post Reply