Dobbeltrex, nakenrotte og fuzz

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Ginahr
Pinglerotte
Posts: 30
Joined: 25 Oct 2014, 22:53
Kjønn: Kvinne

Dobbeltrex, nakenrotte og fuzz

Post by Ginahr »

Hei!
Nå har jeg en del spørsmål om nakenrotter. Jeg skjønner virkelig ikke hva som er forskjell på naken/fuzz/dobbeltrex. Slik jeg har forstått det er dobbeltrex en rotte med to rexgener, men hva med de andre? Hva er forskjellen?

Har også forstått det slik at man ikke bør avle på naken/fuzz. Hva skjer om man avler på to dobbeltrex? Dersom noen kunne forklart meg hvordan man fikk frem disse variantene, slik at jeg forsto forskjellen hadde jeg blitt utrolig glad :ratgreen:

Har prøvd å lete lenge etter info, men ble virkelig ikke noe klokere :/

kikky
Gammelrotte
Posts: 3483
Joined: 24 Jun 2005, 19:13
Kjønn: Ikke oppgitt
Location: vestfold
Contact:

Re: Dobbeltrex, nakenrotte og fuzz

Post by kikky »

Fuzz er en variant av "naken" det finnes flere gener som gir lite pels på rotter. Hoved forskjellen på naken variantene og Rex varianten er at en rotte må ha to gener av naken varianten for å selv bli naken. Rex er dominant og rotta trenger bare ett gen, dobbeltrex er da en rotte som har to Rex gener. En rotte kan ikke få mer enn 2 av samme(1 fra mor og 1 fra far) så to dobbelrex vil dermed bare gi flere dobbeltrex.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Hardy Rats
Sofaspiser
Posts: 193
Joined: 09 Sep 2014, 16:56

Re: Dobbeltrex, nakenrotte og fuzz

Post by Hardy Rats »

Og dobbelrex betyr ikke nødvendigvis naken. Min dobbelrex har nesten alltid pels, det bare varierer hvor mye og hvor det ligger på kroppen :)

Fuzz-rotter har litt dun i ansiktet og kanskje litt på beina, men er ellers ganske nakne hele tiden :)
~Marcy, Muffins, Moon, Mira, Magic, Aero, Bubbles, Bulma, Chelsea, Mim, Delta~

Post Reply