Splinter..

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Hoyst_87
varamedlem
Kjønn: Kvinne

Splinter..

Post by Hoyst_87 »

Splinter er 6 mnd(i følge forrige eier) og veier 222gram. (Ole, som er 3 mnd, veier 312gram) Han er veldig liten, men også tynn, jeg kjenner ryggraden og andre knokler når jeg løfter ham. Han har kun fått sånn vanlig matbutikk-fôr før tror jeg. (smart gnagerblanding e.l)

Han fikk egg i dag, og babygrøt i går. Skal få babygrøt i dag også, tenkte jeg.

Men lurte på, er det noe annet han kan få for å få opp vekten litt? Kattemelk? Hundemat? Noe annet lurt? :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Maria
Klatrer på møblene

Post by Maria »

Da jeg hadde en liten 40 grams jente å fôre opp, slo jeg sammen alle rådene jeg fikk og lagde babyhavregrøt på kattemelk med tunfisk oppi. Kjempepopulært var det :mrgreen:
(Og hun ble til slutt en stor og fin voksen dame)
Maria H.

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Det var lurt! :) Og jeg har kattemelk på rommet som jeg kjøpte inn sånn i tilfelle han kunne få det.. Tok med tunfisk opp fra kveldsen i sted. og babygrøten står jo bare der og venter på å bli brukt! Da skal jeg gi ham det! :D Takk! :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Men egentlig, så er jo alle guttene mine ganske små, unntatt Ole og Dole.. Hehe.. Hoyst(1 år og 10 mnd) veier 357g, Mike(9mnd) veier 387g, Dole(2 mnd og 3uker) veier 333g, Ole(2mnd og 3uker) veier 312 g, Splinter(6 mnd) veier 222g, og Tassen(4mnd) tror jeg lå på 196g. Så skal fôre opp både Splinter og Tassen. :)

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Ganske små? De er jo miniatyrer! Hannrotter bør jo ligge godt over 400 gram, helst rundt 500. Hvis noen av disse kommer fra oppdrettere bør de få beskjed, for de linjene bør jo ikke få fortsette.

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Ja, jeg vet.. :? Såvidt jeg vet er ingen av de nye fra oppdretter. Hoyst er visstnok, men jeg vet ikke hvorfra. Men han har gått på sånn gnagerblanding, med frø og sånn, har hørt at det kan gjøre at de ikke vokser så mye? Ole og Dole er jo fra Mirre, men de syns jeg er ganske godt på vei til å bli store.

Splinter har gått på smart gnagerblanding, det samme har Mike og Tassen. Men Splinter er jo veldig tynn også. Tassen og Splinter fikk kattemelk-babygrøt med tunfisk i går, det slo godt an! Kommer til å veie alle hver dag framover nå, for å se om de legger på seg. :)

Vil gjerne ha flere gode råd til noe jeg kan gi dem?

Sascha
Gnager på ledninger

Post by Sascha »

Hva med nøtter som mellommåltid et par ganger i uken? Er jo mye fett i det..?
Saga, Frøken og Fiona<3
Rip Spam, Tyfus, Varg, Smaug og Keli<3

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Ja, det er jo mye fett, det er kanskje bra for en sånn liten kropp? :hm: :spise:

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Splinter har da gått opp ca 10gram hver dag, fra jeg kjøpte vekten..(på tirsdag) :shock:

Fra i går kveld, til i dag morges, gikk han opp 11 gram! :P Han veier nå 261 gram! Så tror kanskje han kommer til å ta igjen Ole og Dole om ikke så altfor lenge.

Tassen derimot, har bare gått opp noe få gram, lurte på om jeg burde sette ham i eget bur i en dag eller to, for å være sikker på at han får i seg nok mat? Han er litt nervøs av seg, så er ikke sikker på om han alltid tør å presse seg ut av huset når de andre ligger og hviler og sperrer for utgangen. Da hadde han kanskje blitt litt tryggere på meg også, hvis han enten sto alene eller bare sammen med en til?

Alle guttene fungerer forresten kjempefint sammen, Splinter, som jeg var mest skeptisk til, siden han hadde bodd alene såpass lenge, sover sammen med de andre i en stor haug, men noen ganger går han og legger seg for seg selv i hengekøya, kanskje for å få litt luft, ikke vet jeg! :) Men, er kjempeglad for at alle gutta fungerer sammen, og for at det gikk så fort å få dem til å akseptere hverandre. :)

Julie Erlandsen
Stjeler søppel

Post by Julie Erlandsen »

Jeg har hatt ei rotte før en gang som tok et døgn i et eget bur med jevne melomrom for å få i seg litt mer mat.
Jeg har ei nå også som jeg vurderer å gjøre det med. De begge har vært rotter der det å leke har vært viktigere enn å spise.
Kan være et lurt trekk, men det er jo avhengig av hva som er grunnen til at han ikke spiser så bra. Du bør iallefall ha et lite øye med om det er noen i buret som nekter rotta å spise.
Julie

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Ok, da skal jeg prøve det. Jeg TROR ikke noen nekter ham å spise, men skal se hva som skjer, når jeg setter ham i eget bur. :) Skal også holde et godt øye med dem. Takk! :)

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Tommeliten veide rundt 400 gram da han fikk Sludd som burkompis i februar 2005 (Tom er født 17.08.04). Uvisst av hvilken årsak har Tommeliten siden den gang holdt tritt med Sludds vektøkning og est ut til hele 650 gram, mens Sludd (født 08.01.05) selv har passert 700 gram. :shock: Vektøkningen har skjedd jevnt i løpet av ett år. Jeg kan ikke forklare hvordan og hvorfor dette har skjedd; rottene våre spiser stort sett kun RM1 og får litt frukt, tørt brød, pasta, kjøtt o.l. av og til, men ikke hver dag og kun i små mengder.
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Oi! :D Er ikke vant med så store gutter jeg, alle mine er jo fremdeles under 400 gram.. :? Hoyst er nok bare sånn, selv om han har gått litt opp i det siste, men han ligger jevnt mellom 340-360. :P Mens Splinter jo bare legger masse på seg. Kan jo hende han legger så mye på seg fordi han har selskap ja, men han var jo også veeeldig tynn når jeg fikk ham..

Mocka
Hamstrer mat

Post by Mocka »

Min gutt veier bare rundt 390 gr. Jeg viste han var liten da. Han er litt snål av seg stakkars og da. Sikkert pga fortiden sin. :( Håper rottene dine legger på seg da hoyst :) Det går nok bra :) Du får skjemme de bort litt :P

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Jada, det går nok bra! Skjemmer dem masse bort, de får babygrøt med kattemelk hver dag! :D + litt kattemat. :) Så det skal nok gå bra! :D Takk! :)

Locked