Egg og kjøttdeig

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Locked
Marcus&Conrad

Egg og kjøttdeig

Post by Marcus&Conrad »

Jeg lurer på en ting..

Jeg vet jo at rotter kan spise egg, og så leste jeg i en rottebok at de KUN kunne spise det gule.. men på et bilde spiste den begge deler :hm:

Vet noen svar på dette? Og da de skal spise kjøttdeig, må den være stekt(ukrydret selvsagt) eller rå?

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

De kan godt spise hele egget, hviten er ikke farlig såvidt jeg vet. Kjøttdeigen bør serveres stekt, men ukrydret; rått kjøtt kan være infisert med bakterier som stor sett dør ved tilberedning på sterk varme. Better safe than sorry. ;)
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Egg (både plomme og hvite) er næringsrikt snacks for rotter. Men det er jo reint, lettopptagelig protein, så de skal ikke ha for mye av det når de først er utvokst. Voksne rotters diett skal bestå av omlag 5% proteiner. Kornprodukter og annen god rottemat inneholder som regel rundt 20% proteiner, fordi man av dette har regnet ut at rotter klarer å nyttiggjøre seg omlag 5%. Men gir man egg klarer rottene å ta opp omtrent alt proteinet.

Marcus&Conrad

Post by Marcus&Conrad »

Ok, takk for svaret :thu: :) Men egget skal være kokt?

Litt gøy å gi dem litt "ordentlig" mat istedenfor bare vanlig rottefôr. Jeg blander sånn havregryn oppi maten dems,det liker dem :D Og så får de agurk og forskjellige frukter og grønnsaker.

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Det blir vel det samme med kokte vs. rå egg som med rå og stekt kjøttdeig; for sikkerhetsskyld er det vel best å koke eggene først. Jeg er ikke helt sikker på dette, men jeg tror det finnes en liten risiko for at rå egg er infisert med Salmonella. Med tanke på alle de interessante bakteriene som diverse matprodusenter her i landet har klart å infisere varene sine med i det siste, vil jeg ikke ta sjansen på å gi rottene rått kjøtt eller egg selv, ihvertfall. :spise:

Her står det forresten litt om Salmonella:

http://www.forskning.no/Artikler/2002/j ... 3636949.77
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Marcus&Conrad

Post by Marcus&Conrad »

Oi, kanskje litt dumt å ha bilde av en rotte som spiser rått egg i en faktabok om rotter da? :o

Da skal jeg gi Conrad kokt egg jeg :) det blir han glad for vettu.

Takk for svaret :)

:rottehode:

Locked