De kan godt spise hele egget, hviten er ikke farlig såvidt jeg vet. Kjøttdeigen bør serveres stekt, men ukrydret; rått kjøtt kan være infisert med bakterier som stor sett dør ved tilberedning på sterk varme. Better safe than sorry.
Egg (både plomme og hvite) er næringsrikt snacks for rotter. Men det er jo reint, lettopptagelig protein, så de skal ikke ha for mye av det når de først er utvokst. Voksne rotters diett skal bestå av omlag 5% proteiner. Kornprodukter og annen god rottemat inneholder som regel rundt 20% proteiner, fordi man av dette har regnet ut at rotter klarer å nyttiggjøre seg omlag 5%. Men gir man egg klarer rottene å ta opp omtrent alt proteinet.
Litt gøy å gi dem litt "ordentlig" mat istedenfor bare vanlig rottefôr. Jeg blander sånn havregryn oppi maten dems,det liker dem Og så får de agurk og forskjellige frukter og grønnsaker.
Det blir vel det samme med kokte vs. rå egg som med rå og stekt kjøttdeig; for sikkerhetsskyld er det vel best å koke eggene først. Jeg er ikke helt sikker på dette, men jeg tror det finnes en liten risiko for at rå egg er infisert med Salmonella. Med tanke på alle de interessante bakteriene som diverse matprodusenter her i landet har klart å infisere varene sine med i det siste, vil jeg ikke ta sjansen på å gi rottene rått kjøtt eller egg selv, ihvertfall.