Fårikål.

Lurer du på hva en rotte bør og ikke bør spise?

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Woodgirl
Stjeler søppel

Fårikål.

Post by Woodgirl »

Fårikål tiden er over oss, dvs.meg og rottedamene mine. Gjett om det var suksess. :spise: Første dagen fikk de litt rent kjøtt og potet og andre dagen,igårm ble det fine margbein av lam. Tjo hei....det var poppis. De gomla og åt, sutta og smattet for så å legge seg pal med magen opp i været og slippe en fis eller tre. :lol:
Ja ja, så lukter det litt vel stramt av det som kommer ut av den andre enden men det får en dyreelsker tåle. :mrgreen:
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Kokt kjøtt,bein og potet er godsaker ja :spise: Er mer usikker på kålen,har lest noe om at rotter ikke har godt av ting som lager mye gass i tarmen.Men dette er det kanskje noen som vet mere om? :)

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

:les: Jeg vet... :geek:
Det er en myte at rotter ikke skal ha kål. Jeg er nokså sikker på at det skyldes tiaminasene i rødkål, rødbeter og rosenkål. Tiaminaser bryter ned B-vitaminet tiamin, så rotter som spiser disse grønnsakene rå, i store nok mengder, og daglig, får B-vitaminmangel.
Men tiaminaser ødelegges av koking, så selv om fårikålen skulle være laget på rødkål, burde det være trygt.

Når det gjelder promping... er det faktisk noen som har forsket på det. Det Amerikanske militæret 8)
De brukte riktig nok frysetørret mat, men kom til at kjøtt fikk rottene til å prompe mer enn kål
:lol:
Så med like deler pr. vekt av kål og kjøtt, er det kjøttslintrene dere skal bekymre dere for...
Men kål reduserer tiden maten er i tarmen, så bløte rosiner er en sannsynlig konsekvens.

Om tiaminaser (mm);
http://www.medal.org/visitor/www%5CActi ... 01.11.aspx

Om gassutvikling hos rotter:
http://jn.nutrition.org/cgi/reprint/77/4/471.pdf

Forøvrig finnes det masse forskning som antyder at kål inneholder stoffer som kan beskytte rotter mot forskjellige kreftformer.

Post Reply