Hva er dette? fuzz? og farge spørsmål

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

sheroy
Stjeler mat
Posts: 47
Joined: 03 Apr 2009, 17:12

Hva er dette? fuzz? og farge spørsmål

Post by sheroy »

Hei alle
Jeg må spørre dere, jeg har hatt rotter før, i flere farger og varianter, og jeg klarer meg slett ikke uten dem i hus.
og i dag flyttet det inn to herlige små troll her, men hva er dette for noe rart?
Er dette såkalte fuzz?
og hvordan farge er det på den lyse? den har et blågrått skjær i pelsen på hodet resten av pelsen er lys med, er det noe som heter blå eller lilla innen rotte? det var liksom det første om slo meg når jeg så han.

tusen takk for hjelp :)

Image

Image

sheroy
Stjeler mat
Posts: 47
Joined: 03 Apr 2009, 17:12

Post by sheroy »

bareback blue? er det fargen tro?

men etter å ha sett bilder av rex, dobbelrex og fuzz så er jeg bare mer forvirret :lol:

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »

dobbelrex i allefall

sheroy
Stjeler mat
Posts: 47
Joined: 03 Apr 2009, 17:12

Post by sheroy »

følger det noen helseproblemer med denne varianten? jeg skjønner jo at de vil kunne være mer følsomme for temperaturer.

wollf
Gammelrotte
Posts: 7311
Joined: 24 Oct 2008, 18:34
Location: Bergen
Contact:

Post by wollf »


Matmor
Gammelrotte
Posts: 5212
Joined: 10 Apr 2007, 13:35
Location: Sandefjord

Post by Matmor »

Krøllhårene kan krølle seg sammen innunder huden og lage betennelser.

Noen uheldige får problemer med øyevippene slik at de får irriterte øyne.

Akkurat det å holde på kroppsvarmen er ikke det store problemet i et godt isolert norskt hus når de har noen tekstiler i buret som de kan lage rede av inne i huset sitt, og andre rotter å varme seg på. Men hvis man skal ha dem med ut på reise er det en noe større utfordring.

Fordi de har så tynn pels eller ingen pels, og fordi de har dårligere effekt av værhårene til å sanse hvor andre rotter er, har de ulemper i forhold til rangkonflikter. Hvis noen "napper en dobbeltrex i pelsen" er det jo huden de napper i, og de krøllete værhårene gjør at rottene er hakket tregere med å oppdage hvor motstanderrotta er under en kamp. Det behøver ikke bli noe problem. Hunner slåss vanligvis ikke så mye, og en han som underkaster seg pleier ikke å bli plaget så lenge man ellers har normale hanner.

Jeg håper dine slipper å bli plaget av slikt - mange dobbeltrex'er ser ut til å klare seg utmerket. :rat:

sheroy
Stjeler mat
Posts: 47
Joined: 03 Apr 2009, 17:12

Post by sheroy »

takk for hjelp og info, da får jeg bare passe ekstra godt på de små

så ikke innlegget ditt før jeg hadde postet matmor, vi får holde et øye med dem, de skal som mine tidligere rotter få godt med sosialisering og aktivisering, så da får jeg tatt tak i eventuelle problemer tidlig.

er det noen gode sider der jeg kan titte på dette med genetikk og slikt? ikke at jeg har noen planer om å avle disse, men genetikk er spennende.

lucas
Stjeler søppel
Posts: 830
Joined: 19 Sep 2007, 17:01
Location: Oslo

Post by lucas »

m du går innpå Genetikk og avl forumet og klikker deg innpå den prioriterte linken "Guide til Mendelsk Genetikk - Essensielt for oppdrettere!
".

Der står det lett forklart om genetikk :)

Miss Sofie

Post by Miss Sofie »

Hvor gamle er de??
Rex babyer taber også nogen gange lidt pels for at få det igen når de blir lidt ældre.
Vores Pixie var meget tyndhåret da hun var lille.

Pixie - 5 uger
Image

Fuzz'er får pels som små men smider den igen.
Så spørgsmålet er egentlig hvor gamle de 2 fremviste rotter er? Sådan ca?
Umiddelbart ville jeg sige dobbeltrex - men samtidig er deres knurhår meget lige og krøller ikke så meget som de burde på en dobbeltrex.
Nogen rex'er er hvad man kan kalde "dårlige rex". Dvs deres pels og knurhår ikke krøller ret meget - men derfor er de stadig rex.
Pixie's knurhår krøllede ik ret meget:
Image
Men hun er uden tvivl rex - men hun er tilgengæld ikke en særlig god rex. Hun har lidt bare pletter rundt omkring.
Sådan ser hun ud idag - 10 mdr gammel:
Image

Den første af rotterne er uden tvivl black. Men den anden vil jeg meget gerne se et bedre billede af. Gerne taget oppefra så man kan se ryggen.

sheroy
Stjeler mat
Posts: 47
Joined: 03 Apr 2009, 17:12

Post by sheroy »

Jeg regner med at de er omtrent 5 uker, den lyse er mulig noe eldre enn den sorte.

Kan ta flere bilder litt senere i dag :)

Takk for utfyllende svar! Setter pris på det.

sheroy
Stjeler mat
Posts: 47
Joined: 03 Apr 2009, 17:12

Post by sheroy »

Det er veldig lite "pels" på dem, det er litt vanskelig å få frem på bilde, den sorte har en hvit stripe på magen og hvite føtter, den lyse har kun hette på

her er det litt lettere å se overgangen.
Image

Image

her får du kanskje et unntrykk av hvor glissne de er i pelsen

Image

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Jeg tror den ene er Blue Capped, og den andre Black European Berkshire :)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Miss Sofie

Post by Miss Sofie »

Den sorte er black berkshire.
Den lyse er blue bareback.
Farven går for langt ned på ryggen til at være capped.
Den er faktisk blue bareback mm (mismarked) vil jeg sige.
Den ku sagtens være blue hooded mm.

Stine
Gammelrotte
Posts: 3372
Joined: 10 Aug 2008, 23:52
Kjønn: Kvinne
Location: Trondheim
Contact:

Post by Stine »

Okei ;)

Men vet du hva foreldrene deres er?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Babbett
Sover i do
Posts: 233
Joined: 21 Mar 2006, 19:40
Location: Stockholm
Contact:

Post by Babbett »

Som noen spör, hva er foreldrene?

Jeg syns de ligner mye på Fuzz, en svart og en blå.

Jeg poster en link til en tråd på et svensk forum der en oppdretter fikk ett kull med 4 fuzzer rett för nyttår:
http://r8forum.kanske.net/viewtopic.php ... light=fuzz

De har forandret utseende frem og tilbake, det finns flere bilder i oppdretterens Flickr album:
http://www.flickr.com/photos/heavenly/3212337581/
Mvh. Ann E.

Post Reply