Heidi wrote:Det är enligt en hel hög folk jag har pratat med, så det är lite svårt att säga. Annars kan du ju höra dig för på forumet på srs.st, där är det en hel hög som säger samma sak.
Ja det er jo greit at det er en hel haug folk som sier det samme, men hva baserer de det på? For hvis de bare gjentar hverandre, så er det ikke mye hold i det. Jeg vil se noen argumenter! Gjerne sammenstilling av innhold i rottepellets og rottenes behov.
Ja du, det vete sjutton... Minns inte säkert

De som är mer kunniga där kan nog förklara närmare, jag själv har tyvärr på tok för mycket i huvudet för att komma ihåg för tillfället, och dessutom inte dpec kunnig utan har bara lyssnat på andra erfarna.
Prova lägg en pellet i ett glas vatten, så ser du vad jag menar med att det sväller
Joda, såklart trekker det til seg vann! Prøv å gjøre det samme med mye av det du selv spiser, og du vil se samme effekt. Rottene drikker jo vann, og at pelletsene "trekker vann fra nyrene" har jeg vanskelig for å se. Hva mener du, helt konkret? Nyrene fungerer bl.a. som et filter for overskuddsvann. Og vi kan jo ikke akkurat si at rottene tisser for lite, kan vi vel? Jeg tviler på at laboratorier hadde brukt denne maten hvis det hadde vært skadelig for nyrene, så jeg vil meget gjerne høre en nærmere forklaring på dette fenomenet.
Hur njurar fungerar mer exakt har jag absolut ingen aning om, så där ska jag inte ens ge mig in på ett svar utan hänvisar till srs

Kan däremot säga att jag inte tror att det spelar de någon roll, med tanke på burar och annat för råttorna. Råttornas levnad där öht är ju skadlig, varför skulle det göra skillnad för njurarna liksom.
Det ska visst finnas någon sorts pellets som innehåller bra grejer och så
Hvilke pellets kjenner du til som IKKE inneholder det rottene trenger? Det finnes sikkert noen av disse også. Men nevn en, så jeg ser at du vet hva du snakker om

Jag känner inte till några märken, tyvärr. Har aldrig tänkt på att kolla sånt eftersom jag inte skulle ge pellets till mina råttor öht.
Och för att inte tala om hur tråkigt det måste vara att knapra råttpellets dag ut och dag in!
Ja, derfor anbefales det jo å supplere med frukt og grønt. Ikke fordi det er nødvendig utifra et næringsbehov, men fordi vi mennesker tillegger rottene samme syn på mat som vi selv har - vi må ha variasjon. Vet du om noen forsøk som viser at rotter som får variert kost på noen måte har det bedre (psykisk eller fysisk)? Kunne ha vært interessant å lese.
Nej, tyvärr inte. Däremot har jag sett en enormt skillnad på mina egna.
Gav mina råttor pellets när jag skaffat mina första och innan jag fått reda på att de inte ska ha det. Böt till blandning då, och de blev mycket gladare, piggare, sällskapligare, gick upp i vikt (pellets ville de inte äta, åt bara lite och inte alls tillräckligt)... Ja det blev helt enkelt mer välmående råttor