rottemat igjen
Moderator: Moderatorer
rottemat igjen
Hei!
Er det noen som kjenner til et for som heter Bogena Krokant?
"Min" dyrebutikk skryter veldig, og jeg ser klare forbedringer mht pels og trivsel.
De spiser ogsåa opp alt!
mvh
Er det noen som kjenner til et for som heter Bogena Krokant?
"Min" dyrebutikk skryter veldig, og jeg ser klare forbedringer mht pels og trivsel.
De spiser ogsåa opp alt!
mvh
Hei!
Jeg ser at det er noen som har sett på mitt spørsmål om Krokant, men ingen svar. Er jeg for utålmodig nå, eller er det ingen som har erfaringer med dette foret?
Man kan jo ikke bare gå ut fra hva rottene liker heller. De liker jo så mangt. En av våre rotter foretrekker gnagerblandingen fra REMA....
mvh
Jeg ser at det er noen som har sett på mitt spørsmål om Krokant, men ingen svar. Er jeg for utålmodig nå, eller er det ingen som har erfaringer med dette foret?
Man kan jo ikke bare gå ut fra hva rottene liker heller. De liker jo så mangt. En av våre rotter foretrekker gnagerblandingen fra REMA....
mvh
Jeg er noe bekymret (merker jeg) over problemstillingen rundt de fatale tilfellene vi har hatt av "mat i halsen". Så langt jeg vet, har det dreid seg om disse tynne pelletsene man finner i alskens gnagerblandinger rundt om - er det grunn til å frykte at også andre typer mat kan føre til tilsvarende med samme hyppighet? Da feks tørrfòr i små biter, og gjerne også slike med litt underlige fasonger?
Anita
Anita

Dette tenkte jeg også på, men hvis Krokus er et fôr spesielt laget for tamrotter, må man jo gå ut ifra at det også er testet på rotter før det kom i butikkene. Men det er faktisk nødvendig å komme med en advarsel mot gnagerblandinger som inneholder pellets. De fleste rotter spiser ikke disse, men vi har jo hørt om flere tilfeller hvor rotter har satt disse i halsen og dødd.
Bor man i nærheten av Oslo, bør man så absolutt vurdere å bestille RM1.
Bor man i nærheten av Oslo, bør man så absolutt vurdere å bestille RM1.
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz
Superratz
Hvorfor i all verden tilbød du da rottene dine dette fôret? Jeg mener... siden du var redd for at de skulle sette det i halsen?Kiara88 wrote:Jeg er redd for at større rotter kan sette bitene i halsen !
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz
Superratz
Hei
Hyggelig at det dukket opp litt respons på denne maten.
Ja, det er et for spesielt utarbeidet for rotter.
At bitene skulle være for små.....tja......de er vel sammenlignbare med Friskies kattemat men da noe større. Er det da for små biter?
Min erfaring er at bitene er for store og/eller uhåndterlige for rotteunger.
mvh
Hyggelig at det dukket opp litt respons på denne maten.
Ja, det er et for spesielt utarbeidet for rotter.
At bitene skulle være for små.....tja......de er vel sammenlignbare med Friskies kattemat men da noe større. Er det da for små biter?
Min erfaring er at bitene er for store og/eller uhåndterlige for rotteunger.
mvh
Jeg tviler sterkt på at størrelsen på pelletsene/bitene skulle ha noe å si for om rottene setter maten fast i halsen eller ikke. Jeg tror det er andre faktorer som spiller inn når rottene setter alfalfapellets (kalles også luserne) i halsen. Tekstur, kanskje? Teksturen på foret har jo vist seg å kunne skape problemer i andre tilfeller (klistrete peanøttsmør eller pasta, for eksempel). Svelling av alfalfaen når det kommer i kontakt med spytt? Problemer med å dele bitene ordentlig? Jeg aner ikke. Rottene takler å spise både store og små ting uten problemer - alle som har sett en rotte skrelle et solsikkefrø vet hvor stor presisjon det er i de små munnene. Og rotteunger klarer helt fint å gnage på de kjempestore RM3-pelletsene.
Rottevenn: Du kan jo sammenligne det som står i innholdsfortegnelsen på pakken, med det som er anbefalt til rotter. Er det ensartede biter eller er det en blanding av forskjellige typer frø o.l.?
Rottevenn: Du kan jo sammenligne det som står i innholdsfortegnelsen på pakken, med det som er anbefalt til rotter. Er det ensartede biter eller er det en blanding av forskjellige typer frø o.l.?