Hei!
hvordan venner man rottene til å få godbiter fra hånden?
Jeg har to rotter, på nesten et år, som er veldig snille. Men når jeg skal gi de godbit fra hånden så har de en tendens til å "hugge til" i det de merker at jeg har noe godt. Hvordan kan jeg venne dem til dette?
De biter ikke, men jeg merker at jeg ikke "tør" å gi dem små godbiter, fordi jeg er redd de skal ta feil av fingrene og maten.
Jeg har sett noen filmer av andre rotter som får godbiter når d skal lære triks, og jeg ble helt overrasket over hvor forsiktig disse rottene var når de tok maten.
Noen som har lignende erfaringer?
Råd?
På forhånd takk!
Å gi godbit fra hånden
Moderator: Moderatorer
-
- Betarotte
Jeg tror sannelig det kan være vanskelig å venne de av med å glefse etter godbiter.
Jeg har syv rotter og to av dem glefser mens fire er vanlige og en ytterst forsiktig med å ta imot.
Den ene ser veldig dårlig og glefser til så det skraller i hjernen så han tar jeg ingen sjanser på...klok av skade.
Rotter er så veldig forskjellige av seg og noen er mer desperate enn andre.
Jeg har syv rotter og to av dem glefser mens fire er vanlige og en ytterst forsiktig med å ta imot.

Den ene ser veldig dårlig og glefser til så det skraller i hjernen så han tar jeg ingen sjanser på...klok av skade.

Rotter er så veldig forskjellige av seg og noen er mer desperate enn andre.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.
Hadde ei som stadig tok feil av godbit og finger om hun fikk det i buret. Jeg begynte å ta henne ut alene og la henne få godbiter da,hun fikk da ro over seg til å lukte på fingrene og godbit,etter en stund så var det godbiten som var best og hun klarte å skille mellom mine fingre og godbit. Hun bet aldri skikkelig hardt i fingrene mine,men hun var nok redd for at hun ikke skulle få godbiten om jeg lot de få det igjennom bursprinklene.
Besøk oss gjerne http://www.123hjemmeside.no/HeltRott
Trening fra ung alder hjelper! Sam er vanligvis veldig forsiktig men de gangene han har "bommet" litt (særlig når godbiten smaker kjeempeegodt) har jeg sagt "AU!" høyt (selv om han aldri har bitt så hardt at det gjør vondt). Virker som han skjønner hva jeg prøver å si fordi han blir straks mer varsom når jeg sier i fra, og neste gang han får slike ekstra velsmakende godbiter (kokt potet!) er han mer forsiktig.
Har ingen schnuskier for tiden
..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.