Å gi godbit fra hånden

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
miboble
Pinky

Å gi godbit fra hånden

Post by miboble »

Hei!
hvordan venner man rottene til å få godbiter fra hånden?
Jeg har to rotter, på nesten et år, som er veldig snille. Men når jeg skal gi de godbit fra hånden så har de en tendens til å "hugge til" i det de merker at jeg har noe godt. Hvordan kan jeg venne dem til dette?

De biter ikke, men jeg merker at jeg ikke "tør" å gi dem små godbiter, fordi jeg er redd de skal ta feil av fingrene og maten.

Jeg har sett noen filmer av andre rotter som får godbiter når d skal lære triks, og jeg ble helt overrasket over hvor forsiktig disse rottene var når de tok maten.

Noen som har lignende erfaringer?
Råd?

På forhånd takk!

Tonje!
River avispapir

Post by Tonje! »

Jeg ga godbiter til rottene mine fra de var små, så de vente seg til det.

Rottene jeg passer nå, spesielt hun ene, var litt fæle på å hugge til når de fikk mat. Men de beit ikke gjennom huden, så da lot jeg dem hugge og hugge til de traff maten :P Og nå har de lært, og er veldig forsiktige.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

BlackNenne
Betarotte

Post by BlackNenne »

Her har vi også et par som hugger til i fingeren noen ganger, men aldri igjennom huden. De virker nesten litt skamfulle også, før de venter litt og tar godbiten forsiktig. :)
Jeg tror bare de blir litt overivrige når de skal få noe godt. :)

dekoras
Stjeler mat

Post by dekoras »

ingen av mine rotter vil ha godbit når jeg gir dem det men hvis jeg legger det i matskåla sitter dem og knasker på dem :spise:

Rottemamma1

Post by Rottemamma1 »

Begge mine rotter kommer løpende når jeg lager "matlyden". Da vet de at de får noe godt, og it7+ar' det...hehe her var det en som løp over tastaturet gitt... Iallefall, de kommer løpende og tar forsiktig biten ut av hånden min. Så løper de bak en pute og gjemmer maten, og kommer løpende etter mer. :lol:

Woodgirl
Stjeler søppel

Post by Woodgirl »

Jeg tror sannelig det kan være vanskelig å venne de av med å glefse etter godbiter.
Jeg har syv rotter og to av dem glefser mens fire er vanlige og en ytterst forsiktig med å ta imot. ;)
Den ene ser veldig dårlig og glefser til så det skraller i hjernen så han tar jeg ingen sjanser på...klok av skade. :smack:
Rotter er så veldig forskjellige av seg og noen er mer desperate enn andre.
Ha en deilig dag med mange bartenuss.

KineA
Sover i do

Post by KineA »

Hadde ei som stadig tok feil av godbit og finger om hun fikk det i buret. Jeg begynte å ta henne ut alene og la henne få godbiter da,hun fikk da ro over seg til å lukte på fingrene og godbit,etter en stund så var det godbiten som var best og hun klarte å skille mellom mine fingre og godbit. Hun bet aldri skikkelig hardt i fingrene mine,men hun var nok redd for at hun ikke skulle få godbiten om jeg lot de få det igjennom bursprinklene.

Christi
Bygger bol

Post by Christi »

Trening fra ung alder hjelper! Sam er vanligvis veldig forsiktig men de gangene han har "bommet" litt (særlig når godbiten smaker kjeempeegodt) har jeg sagt "AU!" høyt (selv om han aldri har bitt så hardt at det gjør vondt). Virker som han skjønner hva jeg prøver å si fordi han blir straks mer varsom når jeg sier i fra, og neste gang han får slike ekstra velsmakende godbiter (kokt potet!) er han mer forsiktig.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

Post Reply