lille lakris wrote:min oppfatning av en rotte med dårlig syn vil være noe sånt som Anita beskriver. dvs at den sliter med å vurdere avstand, skvetter når den normalt skulle ha sett deg, beveger seg usikkert, langs kanter og med mindre "driv" eller hva jeg skal si.
Da spør jeg deg også som jeg spurte Anita: Kan den observerte atferden skyldes andre ting enn nedsatt syn?
lille lakris wrote:Heidi: er du heeelt sikker på at du ikke er bittelittegranne påvirket av å jobbe med labrotter, så du ser på det som greit uten at det er det?
Jeg har ikke sagt noe om hva jeg er og ikke er (eller mener og ikke mener), har jeg vel?
lille lakris wrote:har forresten hatt en blind mus, som beveget seg langs kantene i buret for å orientere seg. f eks gikk han ut av sovehuset sitt og langs kanten rundt hele buret til han mant vannflasken.
Kan det ha vært andre grunner enn blindhet til at han gjorde dette?
lille lakris wrote:øyenlysning viste også null reaksjon (sterkt lys rett i øyet) men kompisen hadde ifølge dyrlegen normale øyne det hun kunne se.
Dyrlegens vurdering er fin å ha, ja. Vet du hva hun så etter ved lysning? Pupillens sammentrekning? Andre ting? Ikke at det betyr så mye i denne tråden, men interessant å høre.