Blind, nedsatt syn, ser godt?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Ailani wrote: Jeg er sikker på det var øynene for med engang han snuste så klarte han å orintere seg om hva det var mye mer!
Så fordi du kunne SE at han brukte nesen, mener du å vite at synet var svekket?
Ailani wrote:Jeg tror det at han ikke klarte å finne meg når jeg ropte eller sa noe kom fra øynene ja. For jeg så han brukte snusingen til å finne meg. Gjorde han ikke det gikk han i helt feil vinkel..
Hvordan vet du at andre rotter ikke bruker lukt for å finne deg, at det at han ikke fant deg ved å bruke synet (hvis vi å for letthets skyld går ut ifra at han ikke brukte synet) var "feil"?
Ailani wrote:Senil? Skjønte ikke helt hvorfor du dro inn dette da det snakket om å finne det som gav lyd
Det var et eksempel på en annen ting som kan gi forskjellige reaksjonsmønstre. Jeg sier ikke at han var senil.

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

anita wrote:Jeg begynner å gå tom for idèer her, og da er det på tide med skitne triks.
Hehe! Det er vel lov.
anita wrote:Rene øyesykdommer skal bør kunne få en diagnose av en av øyespesialistene - ihvertfall blindhet og betydelig reduksjon av synet.
Ja, det er jo ikke en umulighet å sjekke syn selv på dyr hvis man har de rette testene - men jeg tror ikke det er sånt vanlige rotteeiere gjør. (Rettelse: Jeg VET at vanlige rotteeiere ikke gjør det). Spørsmålet mitt var hva du, som vanlig rotteeier, som kan finne på å si at du har en blind rotte eller rotte med svekket syn, begrunner din påstand med. Men ok, når jeg pirker så veldig må jeg vel forvente at du pirker tilbake ;)
anita wrote:Og da var det at jeg kom på at noen her kjente en veterinærstudent som skrev hovefagsoppgave om rotteøyne - ja? Og da trenger vi en kopi, ja?
Ja! Hvem var det, tro? Uten at det har så mye å si for mitt opprinnelige spørsmål.

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

lille lakris wrote:min oppfatning av en rotte med dårlig syn vil være noe sånt som Anita beskriver. dvs at den sliter med å vurdere avstand, skvetter når den normalt skulle ha sett deg, beveger seg usikkert, langs kanter og med mindre "driv" eller hva jeg skal si.
Da spør jeg deg også som jeg spurte Anita: Kan den observerte atferden skyldes andre ting enn nedsatt syn?
lille lakris wrote:Heidi: er du heeelt sikker på at du ikke er bittelittegranne påvirket av å jobbe med labrotter, så du ser på det som greit uten at det er det?
Jeg har ikke sagt noe om hva jeg er og ikke er (eller mener og ikke mener), har jeg vel?
lille lakris wrote:har forresten hatt en blind mus, som beveget seg langs kantene i buret for å orientere seg. f eks gikk han ut av sovehuset sitt og langs kanten rundt hele buret til han mant vannflasken.
Kan det ha vært andre grunner enn blindhet til at han gjorde dette?
lille lakris wrote:øyenlysning viste også null reaksjon (sterkt lys rett i øyet) men kompisen hadde ifølge dyrlegen normale øyne det hun kunne se.
Dyrlegens vurdering er fin å ha, ja. Vet du hva hun så etter ved lysning? Pupillens sammentrekning? Andre ting? Ikke at det betyr så mye i denne tråden, men interessant å høre.

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Jeg kunne se tydelig forskjell fra når han brukte nesen til da han ikke gjorde det.

Andre rotter bruker nok lukt de også, men jeg så han brukte den ekstra mye! vet ikke om jeg helt skjønte hva du mente.. men så ihvertfall en helt annen bruking av nese enn på andre
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

jepp, det var ingen sammentrekning av pupillen. det burde skje en reaksjon med lys i øyet. selvet øynene hans var ikke bare røde, men hadde blitt melkehvite over tid (aldersrelatert blindhet, stær eller noe?)

jeg synes det var en logisk slutning å trekke at han så dårlig, når han søkte til kantene. synes det blir pirkete å trekke inn at det kunne vært andre årsaker. sikkert, men hva? forskere er jo vant til å komme med kritiske spørsmål, det er klart. man kan jo ikke bare anta noe, og publisere det som fakta. men man kommer ofte langt med sunn fornuft.

trodde det var min oppgave å kverulere, jeg! søren og! ;)
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Tillater meg å le litt,selv om dette neppe er rette plassen for det ;) hehehe :lol:

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Ingen flere forslag? Selv om dere ofte har sagt og vil komme til å si "rotten min ser dårlig" eller "eg tror den e blind"? (Kanskje ikke med bergensdialekt, men... :lol: )

Intet
Alfatryne

Post by Intet »

Heidi wrote:"eg tror den e blind"? (Kanskje ikke med bergensdialekt, men... :lol: )
Hahahahha! :lol:
Hvor i hulen kom den fra??
Pia & 14 med hale :rottehode:

Du er velkommen innom
www.intetsrotter.dk - oppdatert 14/06-08

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Å se er å høre (henne) :mrgreen:
Jeg har fortsatt idètørke på nye vinklinger - tror jeg strander på klare diagnoser ved konkrete øyesykdommer. I tillegg kan jeg godta visse veterinærmedisinske sannsynligheter ved andre sykdommer, også ved obduksjon; påstand "rotten virker blind" - svar " hypofysesvulst nær synssenteret i hjernen". Svaret kan leses som en bekreftelse på at rotten kan virke blind, men også at rotten faktisk kan være blind på grunn av svulstens beliggenhet. Det er egentlig nok for meg i den situasjonen - jeg behøver ikke vite graden av synssvakheten jeg observerte - det holdt å få bekreftet at jeg var på rett spor.
Anita

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Sjekke reaksjonen i pupillen??

Aase

Post by Aase »

Valborg (nakenrotten vår med røde øyne) har dårlig syn..
Når hun ser på oss,- vagger hode fra side til side..
Her om dagen hoppet hun fra en "etappe" i buret,- og kastet seg mot nettingen der hun sprang fort videre oppover- - Iallefall,- før hun hoppet, såg det ut som hun fokuserte på nettingen - hode fra side til side!...Hvor dårlig syn hun har vet jeg ikke,- men det er fasinerende å se hvor tilpasningdyktig og orienteringsrettet et dyr med et "handikap" har!....
...I stad presset jeg en peanøtt med skall gjennom nettingen i buret. Alle tre rottefrøknene var oppmerksomme på meg,- men Valborg skvatt av "knase"-lyden!...
...Iallefall,- kjempespennende å lese hva dere skriver om dette temaet!
:D

Titti
Stjeler mat

Post by Titti »

hehe.. morsomt å lese.... det med vagging i fra side til side tror jeg ikke har noe med synet å gjøre... for da har de fleste av rottene mine dårlig syn (noe jeg er ganske sikker på at de fleste ikke har) men jeg vet at min Prins har dårlig hørsel og ikke så veldig bra syn... for han verken hører eller ser meg hvis jeg prater rolig eller når jeg lukker opp bur døra veeeeldig forsiktig... jeg tror at eneste grunnen til at han vet at lukker opp bur døra er fordi det rister i buret når jeg lukker opp..
Prins kan heller ikke være sammen med noen av de andre rottene hvor han da vil gå løs på den som snuser på han... :cry: men men... han har ett godt liv, ikke synd på han...
Dette er hva jeg TROR.. dyrlegen sa ihvertfall at det var umulig å finne ut av.. virket som han ble sur for at jeg tok med meg prins dit (dette var i forbindelse med midd medisinering OSV). Tror ikke de fleste dyrleger vet så mye om rotter :(

:hm:
Hilsen Siri,Chevy,Viper,Castro,Lancia og Felicia

Ailani
Alfatryne

Post by Ailani »

Det er vel konstantert at vagging er pga synet?
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Aase

Post by Aase »

.....Iallefall synest jeg det når jeg "observerer".....Ikke bare synest jeg,- men er sikker!! ;)

Titti
Stjeler mat

Post by Titti »

ble litt feil formulert... det er nok ikke pga DÅRLIG syn... syn ja...
Hilsen Siri,Chevy,Viper,Castro,Lancia og Felicia

Post Reply