Rampete jenterotter!

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Rampete jenterotter!

Post by Ida »

Jeg bruker å ha jenterottene mine løse i senga (med et tykt teppe over) flere timer hver dag, men Lisja har begynt å bli litt utspekulert. For å skille senga fra resten av rommet har jeg hengt opp "gardiner". Selvfølgelig har de, med Lisja i spissen, funnet ut av sofaen på den andre siden av gardina er mye mer spennende enn senga. For der ligger dyna (med myyyyykt silkesengesett) og andre spennende ting. I begynnelsen var det nok å klemme fast gardina mellom veggen og senga, men det greide de selvfølgelig å finne ut av, så nå sitter gardina fast til veggen ved hjelp av tegnestifter. Likevell greier de slu krabatene å lage små hull når jeg er uoppmerksom og lure seg gjennom. Hva kan jeg gjøre for å få de til å slutte med dette? Har prøvd å aktivisere de ved å henge opp div godsaker som peanøtt med skall, så de skal få streve litt. Har også prøvd å leke med de med en stang med masse fjær i enden, men så fort jeg slutter så er de igang igjen. Har prøvd å "straffe" de ved å lage en høy lyd hver gang jeg ser de nærmer seg, men da går de bare unna og venter til jeg ser bort, og vips er de i gjennom igjen :hm:

Ailani
Alfatryne
Posts: 1950
Joined: 27 Apr 2005, 19:13
Location: Asker, Akershus
Contact:

Post by Ailani »

Ja det finnes desverre de som aldri kan lære :lol: ;) Å ja jeg har en av de hjemme, dette gjelder tå-biting. Jeg har rett og slett gitt opp! Så det er vel ikke alle som bryr seg om hva "mamma" sier. Men hva med å putte hun i et "skamme seg bur" hver gang hun gjør det?
*Med vennlig hilsen Erica Malene*

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

Jeg pleier å ha rottene mine løs på kjøkkenet og i gangen, de to eneste rottesikre rommene i huset. Jeg setter opp "skillevegger" i form av søppelkassa og div. andre ting fra det øvrige inventaret :) Men når de har vært på kjøkkenet et par-tre dager på rad er det ferdig snust og undersøkt for nye ting siden sist, og da gir de alt for å komme gjennom "veisperringen" og ut i den spennende og forbudte stua. Når jeg merker de begynner å bli lei ett av rommene, setter jeg de bare i det andre rommet de neste par dagene, og så er de fornøyde :)
Så mitt forslag er å variere mellom flere steder hvor de får lufte seg, så ikke det blir kjedelig etterhvert. Det funker i allefall her :D
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

-Marita

Post by -Marita »

Ailani wrote:Ja det finnes desverre de som aldri kan lære :lol: ;)
Må nesten skrive under den her ja :lol:
(Om det enten er aldri kan lære, eller aldri kav la være)
Sånt har i allefall jeg vært borte i flere ganger.. ;)

Ida
Betarotte
Posts: 628
Joined: 16 May 2006, 15:15
Location: Trondheim

Post by Ida »

Aha, variere mellom forskjellige steder hørtes jo lurt ut :sol: Da får jeg sette igang og gjøre kjøkkenet og gangen rottesikkert. Gresset er visst _alltid_ grønnere på den andre siden :hm:

Maja
Klatrer på møblene
Posts: 530
Joined: 08 Sep 2006, 17:53
Location: Lørenskog/Trondheim
Contact:

Post by Maja »

Ida wrote:Gresset er visst _alltid_ grønnere på den andre siden :hm:
Det er visst slagordet her i huset også :D Håper det fungerer!
Ærbødigst,
Maja :rottehode:

Fint_Lite
Tisser i køyene
Posts: 613
Joined: 04 Oct 2005, 23:07
Location: Kristiansand
Contact:

Post by Fint_Lite »

har noen utspekulerte damer jeg å...jeg har gitt opp og prøve. uansett hva jeg brukte som stengsel, fant de ut av det, jeg tettet hull og de fant en ny vei...nå er det fritt fram på badet og jeg fjerner alt som kan tygges på. *sukk* ja, jeg tapte kampen glatt! men de er glade da!
Mvh

Jane, Tjukka, Lille My, Tutta og Sissi!

www.FintLite.piczo.com

Locked