Rampete jenterotter!
Moderator: Moderatorer
Rampete jenterotter!
Jeg bruker å ha jenterottene mine løse i senga (med et tykt teppe over) flere timer hver dag, men Lisja har begynt å bli litt utspekulert. For å skille senga fra resten av rommet har jeg hengt opp "gardiner". Selvfølgelig har de, med Lisja i spissen, funnet ut av sofaen på den andre siden av gardina er mye mer spennende enn senga. For der ligger dyna (med myyyyykt silkesengesett) og andre spennende ting. I begynnelsen var det nok å klemme fast gardina mellom veggen og senga, men det greide de selvfølgelig å finne ut av, så nå sitter gardina fast til veggen ved hjelp av tegnestifter. Likevell greier de slu krabatene å lage små hull når jeg er uoppmerksom og lure seg gjennom. Hva kan jeg gjøre for å få de til å slutte med dette? Har prøvd å aktivisere de ved å henge opp div godsaker som peanøtt med skall, så de skal få streve litt. Har også prøvd å leke med de med en stang med masse fjær i enden, men så fort jeg slutter så er de igang igjen. Har prøvd å "straffe" de ved å lage en høy lyd hver gang jeg ser de nærmer seg, men da går de bare unna og venter til jeg ser bort, og vips er de i gjennom igjen 

-
- Klatrer på møblene
Jeg pleier å ha rottene mine løs på kjøkkenet og i gangen, de to eneste rottesikre rommene i huset. Jeg setter opp "skillevegger" i form av søppelkassa og div. andre ting fra det øvrige inventaret
Men når de har vært på kjøkkenet et par-tre dager på rad er det ferdig snust og undersøkt for nye ting siden sist, og da gir de alt for å komme gjennom "veisperringen" og ut i den spennende og forbudte stua. Når jeg merker de begynner å bli lei ett av rommene, setter jeg de bare i det andre rommet de neste par dagene, og så er de fornøyde
Så mitt forslag er å variere mellom flere steder hvor de får lufte seg, så ikke det blir kjedelig etterhvert. Det funker i allefall her

Så mitt forslag er å variere mellom flere steder hvor de får lufte seg, så ikke det blir kjedelig etterhvert. Det funker i allefall her

Ærbødigst,
Maja :rottehode:
Maja :rottehode: