Kjøper du fra dyrebutikk?

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Kjøper du fra dyrebutikk?

Nei, aldri
6
21%
Nei, men kan gjøre det dersom det er ytterst nødvendig
15
52%
Ja, som regel
7
24%
Ja, alltid
1
3%
Jeg bryr meg ikke
0
No votes

Total votes: 29

Stine
Gammelrotte
Kjønn: Kvinne

Re: Kjøper du fra dyrebutikk?

Post by Stine »

Jeg har ingenting i mot avl på tamrotter så lenge det er gjort med de rette grundene(altså for å forbedre rottenes helse (og gemytt)), og seriøse oppdrettere som gir bort til ungene til folk som er seriøse og som gir de fullverdige tamrotte-liv :)

Matmor: det er litt vanskelig å lage kategorier som passer alle, men det er bare å si ifra,så kan jeg sette inn en ny en hvis none har noen ide om hvordan den skal formuleres.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tonje!
River avispapir

Post by Tonje! »

Nei, aldri.

Av prinsipp. Vil støtte de få seriøse oppdretterne vi har. Synes ikke noe om at dyrebutikker selger dyr, med mindre de faktisk kan gi dem gode levekår, og stiller krav til kjøpere.

Vil heller vente f.eks. et halvt år på rotter (eller importere) enn å kjøpe fra dyrebutikk. Jeg går jo og venter på unger nå, selv om dyrebutikken 2 minutter unna meg med tog har mange søte rotteunger. Men det er uaktuelt.
Med vennlig hilsen Tonje, Radka og Frida :rottehode:
tonje.org - Med egen rottedel
Blogg - Litt rottebabbel
Burguiden - Hjelper deg med å velge riktig bur

sessan
Hamstrer mat

Post by sessan »

Jeg har kjøpt mine i dyrebutikk, men det var fordi jeg antok det var eneste plassen å få tak i dem....

Ser jo nå på forumet at oppdrettere anbefales.

Men jeg kan ikke for det - Hva er egentlig en oppdretter? Stilles noen krav? Ser for meg en "fjortis" (ikke ment å fornærme noen), som lar rotten leke med veninnens hannrotte, og vips får man rotteunger ..... er man da en OPPDRETTER? Og er det da bedre å kjøpte fra denne, enn fra butikk? jeg vet sannelig ikke. Jeg mener at for å få lov til å kalle seg oppdretter, så bør visse vilkår fylles. Skulle jeg selv kjøpt fra en oppdretter - dvs privatperson, så ville jeg satt pris på at denne var voksen - hadde føltes rart å kjøpe hos noen som er langt yngre en min attpåklatt av en lillebror, når man selv er "gammel og grå" ...

Om man bør avle på dyr som lever i fangenskap er en annen diskusjon. Hvilken rett har vi til å avle frem dyr og dømme dem til et liv i fengsel?

Vi som er aktive på forum, og virkelig gjør en innsats for at dyrene våre skal ha det bra, er desverre bare promiller av de som i verden eier burdyr. Dyr som lever i små plastkasser , som blir kjedelige og glemt av eierene ., har sett triste eksempler :-(
..... Dette er noe jeg kunne diskutere opp og ned, men har allerede sporet av tråden nok,.....

Hva er foresten et UPS kull?
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Et UPS kull er uplanlagt kull, der noen av rottene har parret seg ved et uhell.

Jeg har kjøpt i dyrebutikk før og brukt 2 rotter i avl derfra (Spretten, som opprinnelig kom fra Stend jordbruksskole smådyrlinjen, og Mamma-Mus som var fra privatpersoner i Fyllingsdalen i Bergen, som hadde levert til dyrebutikken. Mamma-Mus ble 2 år og 1 mnd).

Klumpedumpen fikk jeg via omplassering og han ble også brukt i avl (han ble 2 år og 8 mnd og hadde verdens beste temperament.

Jeg foretrekker å kjøpe fra oppdretter, men kan også kjøpe fra dyrebutikk, men prøver å unngå det.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

Jeg har ikke kjøpt rotter fra dyrebutikk på over 7 år, men har hatt dyrebutikk rotter etter det.

Foretrekker å kjøpe fra privat selv om jeg jobber i dyrebutikk selv.

En oppdretter er en som har planlagt kullene sine godt, selv om også vi kan få uplanlagte kull.
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Stine
Gammelrotte

Post by Stine »

Sessan:
Hvem som helst kan kalle seg oppdretter , men det er bare ca 3 Norge jeg vet av, som jeg vil betegne som seriøse... Det er viktig å spørre oppdrettern om slekt ol, en god oppdretter skal kunne si info om nesten hver enkelt rotte på en stamtavle i noen generasjoner, hvertfall om hvor lenge den rotta levde(om den er død) og helseopplysninger.

En god oppdretter er en som oppdretter for å få rottebestanden til å bli bedre på lang sikt, og ikke som har et kull fordsi rotteunger er søte.
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

Tiannina
Tisser i køyene

Post by Tiannina »

"Nei, men kan gjøre det dersom det er ytterst nødvendig" svarte jeg.

Jeg kjøpte de første rottene mine i dyrebutikk og Oscar var en ordentlig godklomp,
så er ikke bare negativt med dyrebutikkrottene, sånn gemyttmessig,
men nå av vil jeg kun kjøpe fra oppdretter.

men jeg må si jeg blir svak hvis jeg ser en søt liten rottehann stå helt alene i et skittent bur i en dyrebutikk.
Da slår redningsinstinktet inn :akt:
selv om de antagelig bare tar inn nye, som får det like crappy..
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

BlackNenne
Betarotte

Post by BlackNenne »

Svarte "Nei, men kan gjøre det dersom det er ytterst nødvendig"

Har hovedsaklig tatt over omplasseringsrotter de siste årene. På de to siste årene har vel 6 av 7 vært omplasseringsrotter. Og den siste sto alene i et bittelite bur i en dyrebutikk.
Ønsker ikke å støtte disse butikkene, men noen ganger klarer jeg ikke å dy meg når jeg ser en ensom stakkar i et altfor lite bur, mest sansynlig dømt til et liv i ensomhet eller ikke et liv i det hele tatt. :( Så derfor prøver jeg å ikke gå inn i en dyrebutikk, men rottene må da ha mat også. :P

Begynner forresten å bli litt babysyk også... Er år og dag siden det har vært rottebabyer i hus.
Er vanskelig å følge med på når oppdrettere har kull når det ikke er tillatt med annonsering på forumet lenger.
Får snart sette igang research tror jeg... :P

Itchigo
Alfatryne

Post by Itchigo »

sessan wrote: Ser for meg en "fjortis" (ikke ment å fornærme noen), som lar rotten leke med veninnens hannrotte, og vips får man rotteunger
Håper virkelig ikke 14 år gamle personer er så uansvarlige, ville kanskje trodd det om 10 åringer, men desverre så er det vel sånn :(

Jeg er i mot salg av dyr over disk, men ville nok kunne reddet en stakkars rotte som ellers ikke ville blitt solgt... Så nødvendig som i nødvendig for dyrebutikk dyret, ikke egen rotte, da ville jeg heller ha adoptert/kjøpt oppdretter rotte. Jeg liker egentlig ikke at det settes en pris på dyr...
Aurora

Stine
Gammelrotte

Post by Stine »

Hittil virker det som de fleste helst vil kjøpe av oppdretter ettersom 79 % av stemmene er "nei, aldri" eller "Nei, men kan gjøre det om det er ytterst nødvendig".

Tilsammen er det 21 % som helst vil kjøpe fra dyrebutikk som enten har valgt "Ja, som regel" eller "Ja, alltid"

Men det er bare å forsette å stemme for de som ikke har gjort dette enda :mrgreen:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

yuuki
Pinky

Post by yuuki »

Jeg har kjøpt mine 2 rotter fra dyrebutikken. Har lært at jeg aldri skal gjøre det igjen hvertfall. Fikk mine hvor hun ene var mer "mannevond", noe vi fikk endra på. Men også når vi fikk de hadde de faktisk lus, så vi måtte betale en ekstra omgang for å få dem frisk igjen. Dyrebutikken brydde seg heller ikke om det at de faktisk hadde lus, og vi fikk heller ingen erstatning på de utgiftene vi måtte gi pga de ikke hadde sett at dyrene faktisk hadde lus.

Tellus
Sofaspiser

Post by Tellus »

sessan wrote:
Men jeg kan ikke for det - Hva er egentlig en oppdretter? Stilles noen krav? Ser for meg en "fjortis" (ikke ment å fornærme noen), som lar rotten leke med veninnens hannrotte, og vips får man rotteunger ..... er man da en OPPDRETTER? Og er det da bedre å kjøpte fra denne, enn fra butikk? jeg vet sannelig ikke. Jeg mener at for å få lov til å kalle seg oppdretter, så bør visse vilkår fylles. Skulle jeg selv kjøpt fra en oppdretter - dvs privatperson, så ville jeg satt pris på at denne var voksen - hadde føltes rart å kjøpe hos noen som er langt yngre en min attpåklatt av en lillebror, når man selv er "gammel og grå" ...

Om man bør avle på dyr som lever i fangenskap er en annen diskusjon. Hvilken rett har vi til å avle frem dyr og dømme dem til et liv i fengsel?

Hva er foresten et UPS kull?
Kan ikke helt si meg enig i at barn ikke kan være oppdrettere. Man kan jo ikke akkurat dømme en oppdretter ut i fra alderen... Det finnes sikkert useriøse oppdrettere som er voksene og seriøse oppdrettere som er barn.

Det er mange rotter som kommer fra dyrebutikker er avlet like ille som hvis en slipper to rotter av samme kjønn sammen, uten å tenke seg om. Mange av rottene i dyrebutikken kommer fra Imazo, og der blir det ikke lagt mye vekt hvem man skal avle med+++ For en stund siden var jeg i en dyrebutikk, og så noen rotteunger som ikke så ut som de var mer enn tre uker eller noe sånt :cry: Syntes så utrolig synd på dem, de så ut som bittesmå mus :(

Hørtes litt sur ut i dette innlegget :lol: He he, er ikke det altså :rottehode:

lille lakris
Alfatryne

Post by lille lakris »

savner kategorien "har kjøpt fra dyrebutikk før, men har sluttet".
min første rotte var fra butikk. senere kjøpte jeg fra oppdrettere.
har også hatt/har omplasseringsrotter, som opprinnelig var/er fra dyrebutikk.
http://www.lakrisklubb.piczo.com
-for deg som er glad i lakris
http://www.johannazoo.webs.com
-besøk min dyreside!

Litjabeth

Post by Litjabeth »

Jeg har aldri planlagt å skaffe meg rotte, men de har alltid dumpa i fanget ved at de har blitt etterlat til meg eller fått vite at de skulle avlives... Men har heldigvis alltid hatt interesse for rotter og dyr og slik hatt litt kunnskap samt mulighet, penger og tid til å gi de det de trenger kjapt. Mange som trenger hjem så aldri hatt behovet for å skaffe på annen måte.

Itchigo
Alfatryne

Post by Itchigo »

Litjabeth wrote:Jeg har aldri planlagt å skaffe meg rotte, men de har alltid dumpa i fanget ved at de har blitt etterlat til meg eller fått vite at de skulle avlives... Men har heldigvis alltid hatt interesse for rotter og dyr og slik hatt litt kunnskap samt mulighet, penger og tid til å gi de det de trenger kjapt. Mange som trenger hjem så aldri hatt behovet for å skaffe på annen måte.
Det er bra at du hjelper de som virkelig trenger det :thu:
Aurora

Post Reply