Bading
Moderator: Moderatorer
-
- Gammelrotte
Som Martha sier; Noen liker det, andre ikke
Husk at de er veldig følsomme for trekk og kulde, så sørg for at det er varmt og lunt for dem helt de er tørre i pelsen. Ikke tving dem hvis de ikke liker det og vannet skal være ikke for varmt og ikke for kaldt.
Søker du på forumet tror jeg du finner en del om bading av rotter :rottehode:

Husk at de er veldig følsomme for trekk og kulde, så sørg for at det er varmt og lunt for dem helt de er tørre i pelsen. Ikke tving dem hvis de ikke liker det og vannet skal være ikke for varmt og ikke for kaldt.
Søker du på forumet tror jeg du finner en del om bading av rotter :rottehode:
Julianne
Julirottenes omplassering
-
- Gammelrotte
Hvis de virkelig trenger å bade fordi de har noe kliss i pelsen eller slikt så er det bare å ta på oppvaskhanskene og forberede seg til kamp...Ailani wrote:Men viss de ikke vil, skal man bare blåse i å bade dem da? Da lukter de så klart litt vondere.
Men de klarer jo å holde seg rene selv:)

Julianne
I utgangspunktet er det ikke nødvendig å vaske rotter. De klarer fint å holde seg rene selv så lenge de har det rent rundt seg. Samboeren min tar rottene med inn på bade når han dusjer. Vi har ikke dusjkabinett så rottene kan løpe inn og ut av vannstrålene. Noen liker det mens andre noen holder seg langt unna.
-
- Stjeler søppel
Mine to første rotter, kjøpt for 15 år siden omtrent, likte veldig godt å bade. De svømte fornøyd rundt i badekaret jeg den gang hadde. "Svømmerotter" har jeg ikke hatt siden den gang. Noen andre som har /har hatt svømmere?
Enkelte gamle rotter, kan jo bli litt stive i ryggen. Da får de et bad enkelte ganger. Om det trengs. Men ellers synes jeg det er fint å holde seg unna såpe så mye som mulig. Å la et dyr bli skikkelig våt, "tvinger" dem jo til å tørke/vaske seg selv. Det gjør jeg til tider. Ikke ofte det heller.
Julie
Enkelte gamle rotter, kan jo bli litt stive i ryggen. Da får de et bad enkelte ganger. Om det trengs. Men ellers synes jeg det er fint å holde seg unna såpe så mye som mulig. Å la et dyr bli skikkelig våt, "tvinger" dem jo til å tørke/vaske seg selv. Det gjør jeg til tider. Ikke ofte det heller.
Julie

Bildene er fra da jeg bodde i Holland og hadde rottene i badekaret noen ganger. Får ikke lov av samboeren nå. Tenk at det flyter en kabel i vannet! Nei, han er veldig redd rottekabler desverre..

Hilsen!
Rose
Rose
He he for noen herlige bilder morgans, nei Rufus var nok ikke så veldig gla i vann.
Hoppa fort ut av vannet igjen og gjemte seg oppå skulderen min. Så jeg tenkte han skulle få bli med på badet når jeg dusjer, han er utrolig nysjerrig og han går ikke langt før han oppsøker meg igjen. Visste ikke at det gikk an å være så utrolig god som det han er, når han er ut av buret, går han aldri langt, han skal helst sitte oppå fanget og på skulderen og kose.
Hoppa fort ut av vannet igjen og gjemte seg oppå skulderen min. Så jeg tenkte han skulle få bli med på badet når jeg dusjer, han er utrolig nysjerrig og han går ikke langt før han oppsøker meg igjen. Visste ikke at det gikk an å være så utrolig god som det han er, når han er ut av buret, går han aldri langt, han skal helst sitte oppå fanget og på skulderen og kose.

Hei. Jeg har en rottejente som elsker å bli med i dusjen.Hun står på to bein for å bli løftet opp, sånn at hun kan sitte på skulderen når vi dusjer. Hun er utrolig glad i såpe! Den andre jenta vår, er ikke fullt så glad i det våte element, hun vil helst stå utenfor og se, det hender det kommer noen dråper på henne, og da er hun rask til og pile bort.
Jeg bruker en "balje" som er passe dyp, og har i såppass med vann at de ikke får gått. De svømmer så greit rundt, skummer de inn med en mild såpeog lar de så svømme av seg såpa. Pakker de inn i et håndkle og får av det meste vannet. Tørker ganske fort! Jeg må bare trene litt med Tjukka, hun blei skremt av ex'n min da han skulle bade henne..Vi driver nå vanntrening, dupper ruma forsiktig i vann i en isboks. Hun andre labber frivillig utti! Men det å putte godbiter oppimå jeg prøve ut!!!! Sveller de ikke veldig da?? Eller de bryr seg vel ikke heller, de spiser stort sett det meste.......