De har lus

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Turbojentene

Post by Turbojentene »

Vet du hva den lusetypen heter da??

siv
River avispapir

Post by siv »

nei desverr :hm: men vet at enkelte lus typer kan smitte fra dyr til menneske :|
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

blancka
Pinky

Post by blancka »

Har nå sittet og søkt og søkt men finner ingenting om hvor lenge de kan leve uten vert :(

Lusearten heter: Polyplax spinulosa.

Har også prøvet å søke på det uten held :(

siv
River avispapir

Post by siv »

hmm ring vetrinæren å hør til mandag, det er lurest det er eggene som lever lengst vet jeg, når eggene er lakt dør de voksne lusene for å se kan du jo prøve å fukte rottene dine med vann eller mat olje da er både lusene å eggene lettest å se å en luse kam får du på apoteket
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Jeg vet fra barnehage at menneskelus kan overleve på et syltetøyglass over en helg, dvs. fra fredag til mandag. Det er tryggest å gå ut fra at rottelus kan overleve like lenge uten rotter.

Heldigvis smitter ikke rottelus til mennesker :) Men lus er ikke så lett å bli kvitt, for lusemidlene dreper ikke eggene. Derfor må man alltid behandle to ganger.

Matnyttig artikkel på engelsk (si fra hvis du trenger den oversatt)
http://www.fancy-rats.co.uk/information ... =parasites

blancka
Pinky

takk

Post by blancka »

Takk for nyttig link matmor :D

Der sto det ihverfall at eggene ikke "lever" lenger enn en dag eller to uten vert :bravo:

Men jeg tar ingen sjanser så de får klare seg med ett litt tomt bur i noen dager til :(

Skal til å sy nytt hengehus til de ikveld og muligens lage noen flere hengekøyer utav restene :D Får liksom aldri nokk hengekøyer/hus+++ siden de må vaskes så ofte pga lukt :-x

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

hvilke dråper fikk du? fikk du beskjed om å behandle to ganger med 2 ukers mellomrom ca?

ssilje89
Betarotte

Post by ssilje89 »

mine har å lus :(
utrolif kjedelig. fikk beskje om at når jeg skulle dryppe de måtte alle være alene fra hverandre i 4 timer! jeg vet ikke åssen jeg skal greie det. hehe

kikky: jeg fikk hvertfall Exspot, sånn man bruker til katter å hunder får flått osv

fikk beskje om at jeg måtte gi de det om en måned til igjen
stikk innom oss på:
www.siljesrotter.webs.com

er ikke helt ferdig med siden enda.

blancka
Pinky

kikki

Post by blancka »

Jada fikk beskjed om å behandle alle om igjen etter 14 dager.

Dråpene heter Stronghold.

Har lest litt om andres erfaringer her på forumet med Stronghold og det virker som det fungerer bra. Eneste er doseringen. Jeg fikk såklart den minste styrken og skulle gi Tommy, som da ble veiet og veide ca 400 g, 7 dråper. Hun sa at jeg måtte vurdere dosen, utifra det Tommy skulle ha, til de andre. Ser at de her inne har gjerne gitt andre doser, men jeg velger å følge min vetrinærs dosering.

Jeg ga den største, Markus, 8 dråper, Tommy 7, de minste, Halvorsen og Ron, fikk 5 dråper hver.

blancka
Pinky

Post by blancka »

:hm: Jeg fikk ikke beskjed om at de skulle sepereres i 4 timer :?

De gikk alle løse mens jeg vasket buret+hyller+noen andre ting som de har i buret :)

Post Reply