De har lus
Moderator: Moderatorer
nei desverr
men vet at enkelte lus typer kan smitte fra dyr til menneske 

har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.
pazuza06@live.no.
hmm ring vetrinæren å hør til mandag, det er lurest det er eggene som lever lengst vet jeg, når eggene er lakt dør de voksne lusene for å se kan du jo prøve å fukte rottene dine med vann eller mat olje da er både lusene å eggene lettest å se å en luse kam får du på apoteket
har fått ny email. den riktige adressen er:
pazuza06@live.no.
pazuza06@live.no.
Jeg vet fra barnehage at menneskelus kan overleve på et syltetøyglass over en helg, dvs. fra fredag til mandag. Det er tryggest å gå ut fra at rottelus kan overleve like lenge uten rotter.
Heldigvis smitter ikke rottelus til mennesker
Men lus er ikke så lett å bli kvitt, for lusemidlene dreper ikke eggene. Derfor må man alltid behandle to ganger.
Matnyttig artikkel på engelsk (si fra hvis du trenger den oversatt)
http://www.fancy-rats.co.uk/information ... =parasites
Heldigvis smitter ikke rottelus til mennesker

Matnyttig artikkel på engelsk (si fra hvis du trenger den oversatt)
http://www.fancy-rats.co.uk/information ... =parasites
takk
Takk for nyttig link matmor
Der sto det ihverfall at eggene ikke "lever" lenger enn en dag eller to uten vert
Men jeg tar ingen sjanser så de får klare seg med ett litt tomt bur i noen dager til
Skal til å sy nytt hengehus til de ikveld og muligens lage noen flere hengekøyer utav restene
Får liksom aldri nokk hengekøyer/hus+++ siden de må vaskes så ofte pga lukt 

Der sto det ihverfall at eggene ikke "lever" lenger enn en dag eller to uten vert

Men jeg tar ingen sjanser så de får klare seg med ett litt tomt bur i noen dager til

Skal til å sy nytt hengehus til de ikveld og muligens lage noen flere hengekøyer utav restene

mine har å lus 
utrolif kjedelig. fikk beskje om at når jeg skulle dryppe de måtte alle være alene fra hverandre i 4 timer! jeg vet ikke åssen jeg skal greie det. hehe
kikky: jeg fikk hvertfall Exspot, sånn man bruker til katter å hunder får flått osv
fikk beskje om at jeg måtte gi de det om en måned til igjen

utrolif kjedelig. fikk beskje om at når jeg skulle dryppe de måtte alle være alene fra hverandre i 4 timer! jeg vet ikke åssen jeg skal greie det. hehe
kikky: jeg fikk hvertfall Exspot, sånn man bruker til katter å hunder får flått osv
fikk beskje om at jeg måtte gi de det om en måned til igjen
kikki
Jada fikk beskjed om å behandle alle om igjen etter 14 dager.
Dråpene heter Stronghold.
Har lest litt om andres erfaringer her på forumet med Stronghold og det virker som det fungerer bra. Eneste er doseringen. Jeg fikk såklart den minste styrken og skulle gi Tommy, som da ble veiet og veide ca 400 g, 7 dråper. Hun sa at jeg måtte vurdere dosen, utifra det Tommy skulle ha, til de andre. Ser at de her inne har gjerne gitt andre doser, men jeg velger å følge min vetrinærs dosering.
Jeg ga den største, Markus, 8 dråper, Tommy 7, de minste, Halvorsen og Ron, fikk 5 dråper hver.
Dråpene heter Stronghold.
Har lest litt om andres erfaringer her på forumet med Stronghold og det virker som det fungerer bra. Eneste er doseringen. Jeg fikk såklart den minste styrken og skulle gi Tommy, som da ble veiet og veide ca 400 g, 7 dråper. Hun sa at jeg måtte vurdere dosen, utifra det Tommy skulle ha, til de andre. Ser at de her inne har gjerne gitt andre doser, men jeg velger å følge min vetrinærs dosering.
Jeg ga den største, Markus, 8 dråper, Tommy 7, de minste, Halvorsen og Ron, fikk 5 dråper hver.