Planlegger et kull, interesse?

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

Hoyst_87
varamedlem
Kjønn: Kvinne

Planlegger et kull, interesse?

Post by Hoyst_87 »

Jeg fikk inn 9 nye hanner lørdag 19.august.

En av dem, Tarfful, er fra De'Sires oppdrett, og oppdretter og tidligere eier har gitt meg gode tilbakemeldinger på hvordan han er og sånn. Han er en skikkelig koseklump, enda han bare har vært her i en uke. Det er forsåvidt alle de 9 hannene. Han er ikke aggressiv, heller ikke spesielt dominant, heller underdanig. Han er en Agouti self dumborex, en helt herlig gutt, på 530 gram. Han skal i morgen begynne på ivomec-kur mot utøy, har litt midd. Ellers har det visst aldri feilt ham noe.

Han har dessverre ingen kullsøsken å sammelignes med, da den eneste broren hans døde etter/under kastrering. Han ble ikke kastrert pga aggressivitet, men plassmangel, for å kunne gå sammen med jentene. Dette har jeg fra oppdretter, som hadde begge i hus. Foreldre og halvsøsken har ikke vist aggressivitet eller dominans. Han er nå rundt et år gammel, litt eldre.

Jenta jeg har tenkt å bruke, er Deana Carter, fra Renate(renatsko her på forumet) i Sogndal. En flott jente, og ingen aggressivitetsproblemer hos noen av søsknene. Kan være veldig kosete hvis hun vil, men som oftest er hun overalt, samtidig. Er veldig pågående når hun først har bestemt seg for noe, som f.eks å spise opp maten min eller noe. Hun veier nå 310 gram. Black Hooded dumbobærer. Hun er nå litt over 6 mnd.

Planlagt parringsdato blir 7.september eller senere, da jeg må få tak i alt jeg trenger først.(RM3, babygrøt, kattemelk+++++++++ alt som tenkes kan) :)

Kullet vil ikke bli noe av, dersom det ikke er interesse for unger etter disse rottene, eller dersom noen har gode grunner til at parringen ikke burde bli noe av..

Si gjerne din mening her, eller dersom det er noe virkelig viktig/spesielt, ta kontakt på 48 30 69 28. :)
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Jeg har kikket litt på hjemmesiden til Sjobeng og vil bare gjøre oppmerksom på at Tarfful kan være i faresonen for å ha det samme genet som førte til kryptorchisme (testikkel som ikke falt ned i pungen, men ble liggende i buken) i De'Sires Jango Fett (eid av Skaubytrollet). Jango Fett er søskenbarn av Topolinis værkull (hvor vi kjøpte Rim, Lyn og Sludd). Ida (Topolinis) satte avlsforbud på værkullet p.g.a. dette, ettersom hun ikke kunne garantere at genet ikke ville forekomme i kommende generasjoner av værrottene.

Tarfful og Jango har felles slektninger på morssiden; deres oldeforeldre på "mormorsiden" er Animal's Mr. Jingles (fawn dumbo) og Isjoliet Des Anges (blue agouti berkshire st/db). Tarffuls mormor Ismelde van Blue Moon er trolig kullsøster av Iszedat van Blue Moon, som er mormor til både Jango Fett og værkullet. Hvis jeg ikke har talt helt feil nå (tunga rett i munnen), er Tarfful tremenning av Jango Fett og værrottene.

Jeg kan absolutt ingenting om arvefølgen på slike gener, men ville bare gjøre oppmerksom på slektskapet. I tillegg kan jeg opplyse om to tilfeller av kreft og ett tilfelle av mystisk vekttap og tilbakevendende luftveisproblemer hos hans 3 tremenninger som vi har/har hatt. Det er godt mulig dette blir veldig langt ute og ikke gir noe sammenligningsgrunnlag, men jeg tenkte det var dumt å brenne inne med slike opplysninger når jeg først har dem. Det er sikkert andre her som kan vurdere om opplysningene er nyttige eller ikke i denne sammenhengen. ;)
Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Hva med foreldrene, onklene og tantene til Deana Carter? Vet du noe om dem?

:)

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Ikke for å lage mye krøll nå.. men Hoyst_89 har ikke du omplassert veldig mange rotter?
Synes ikek det er så smart av deg å ha kull når du ikke har plass til et X-antall med rotter du ikke får solgt...

Eller har jeg misforstått/rota litt nå? ;) :hm:

Påss

Post by Påss »

Roger&Ingrid wrote:Tarfful og Jango har felles slektninger på morssiden; deres oldeforeldre på "mormorsiden" er Animal's Mr. Jingles (fawn dumbo) og Isjoliet Des Anges (blue agouti berkshire st/db). Tarffuls mormor Ismelde van Blue Moon er trolig kullsøster av Iszedat van Blue Moon, som er mormor til både Jango Fett og værkullet. Hvis jeg ikke har talt helt feil nå (tunga rett i munnen), er Tarfful tremenning av Jango Fett og værrottene.
Du har ikke feil - Jango og Tarfful er tremenninger. Mødrene (Isaura og Izzy) er kusiner, men slektskapet til Topolinis klarer jeg ikke helt - bortsett fra at jeg trodde Isaura var tante til værkullet.

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Du har ikke feil - Jango og Tarfful er tremenninger. Mødrene (Isaura og Izzy) er kusiner, men slektskapet til Topolinis klarer jeg ikke helt - bortsett fra at jeg trodde Isaura var tante til værkullet.
Jepp, Isaura er tante til værrottene og søster til værrottenes mor Israt. Oldeforeldrene på mormorsiden til Jango, Tarfful og værrottene er Animal's Mr. Jingles og Isjoliet des Anges. Jango og værrottene har samme mormor og morfar (Iszedat van Blue Moon og Mirakel van Cees), mens Tarffuls mormor er Ismelde van Blue Moon. Jeg antar at Iszedat og Ismelde derfor er kullsøsken, eller evt. søsken fra forskjellige kull, men med felles foreldre. Huff, det var mye lettere å se sammenhengen når jeg hadde alle tre stamtavlene foran meg....Stamtavlene til Tarfful og Jango er å finne på De'Sires hjemmeside, stamtavlen til værrottene har jeg tilgjengelig.

Jeg fant forresten relevant informasjon om dette på De'Sires hjemmeside:
27.05.05 Mandag i denne uken, 23. mai, var Jango på veterinærbesøk på grunn av en manglende testikkel. Både Isaura og Cornelius er tydeligvis bærer av dette, og i teorien skal da 50% av ungene være bærere, 25% være kryptochide, og kun 25% går fri. For ikke å ta noen sjanser vil det ikke bli mulighet for videre avl på ungene.
Delsetningen jeg har markert var ny for meg, men det er fordi jeg ikke har studert dette før. Da vil jeg anta at det er mulig Tarfful kan være bærer av dette genet også, noe som ville fått meg til å sette avlsforbud på ham.

Påss

Post by Påss »

Jepp - jeg har også lest på Karolines konklusjoner ifm. "einsteinproblematikken", for jeg har Dex - broren til Jango - og derfor var det selvfølgelig interessant.
Når det gjelder den setningen du har markert, så fortalte Karoline meg at både mor og far måtte være bærere av genet for at det skulle slå ut. Dermed kan sjansen være der for at Tarfful bærer genet og dersom en tenkt mor skulle vise seg å være bærer av genet blir det "einsteins" i kullet (i mitt hode hvertfall).
Jeg tror ikke de tar dette like alvorlig i Danmark, for jeg så noen innlegg om dette på dansk forum. Jangos far var dansk, og en av ungene gikk tilbake, tror jeg.
Izzy (kusine til Isaura) har jo faktisk to kull, - ett med to unger (bl.a. Tarfful) med Even og ett upskull med 10 unger med Ric (bl.a. Ratgirls Adi Gallia).

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Det er jo ikke bare faren for at ungene kan bli "einsteins" (bra uttrykk forresten :mrgreen: ) som er betenkelig, men også muligheten for at en eller flere av ungene bærer genet med seg videre og at det dermed kan dukke opp i senere generasjoner. Jeg ville ikke ha brukt denne hannen i avl på grunn av denne faren. Det at veterinæren som gav Jango diagnosen påpekte at han på grunn av denne defekten var dårlig avlsmateriale, er for meg et godt nok argument til å stanse all avl på rotter som er beslektet med Jango.

Påss

Post by Påss »

Roger&Ingrid wrote:Det er jo ikke bare faren for at ungene kan bli "einsteins" (bra uttrykk forresten :mrgreen: ) som er betenkelig, men også muligheten for at en eller flere av ungene bærer genet med seg videre og at det dermed kan dukke opp i senere generasjoner. Jeg ville ikke ha brukt denne hannen i avl på grunn av denne faren. Det at veterinæren som gav Jango diagnosen påpekte at han på grunn av denne defekten var dårlig avlsmateriale, er for meg et godt nok argument til å stanse all avl på rotter som er beslektet med Jango.
Uttrykte meg kanskje litt bakvendt, men det var nettopp det du sier her jeg skulle frem til :) At Tarfful veldig sannsynlig er bærer og sprer det videre v/kull (og hvis en evt. jente skulle være bærer også, så vil det garantert bli "einsteins"). Jeg hadde ikke brukt ham i avl, selv om han er aldri så skjønn.

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

§ RatGirl § wrote:Hva med foreldrene, onklene og tantene til Deana Carter? Vet du noe om dem?

:)
Står om foreldre og besteforeldre på siden til renatsko, er bare å gå på profilen hennes, så finner du siden, og så står det en link til 'Kull C'. Der står det om foreldrene Johnny Cash og Natalie.
Astrid - med Martin, Lundii & Chiara (etnahunder), Cin (saluki), og rottene Kaos, Trøbbel, Castor, Lusk, Basse og Cactus. <3

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Påss wrote:
Roger&Ingrid wrote:Det er jo ikke bare faren for at ungene kan bli "einsteins" (bra uttrykk forresten :mrgreen: ) som er betenkelig, men også muligheten for at en eller flere av ungene bærer genet med seg videre og at det dermed kan dukke opp i senere generasjoner. Jeg ville ikke ha brukt denne hannen i avl på grunn av denne faren. Det at veterinæren som gav Jango diagnosen påpekte at han på grunn av denne defekten var dårlig avlsmateriale, er for meg et godt nok argument til å stanse all avl på rotter som er beslektet med Jango.
Uttrykte meg kanskje litt bakvendt, men det var nettopp det du sier her jeg skulle frem til :) At Tarfful veldig sannsynlig er bærer og sprer det videre v/kull (og hvis en evt. jente skulle være bærer også, så vil det garantert bli "einsteins"). Jeg hadde ikke brukt ham i avl, selv om han er aldri så skjønn.
Ok, jeg tror jeg skjønte litt av dette. Tremenningen til Tarfful, er "einstein", som dere så treffende uttrykker dere. Dette vil si at mødrene er kusiner, altså at bestemødrene eller -fedrene er søstre eller brødre?

Altså må både moren og faren til Jango ha vært bærere. Så moren og 25%(kanskje mindre hvis bare en av foreldrene hennes er bærer?) til av det kullet har vært bærere. Og bestemoren eller bestefaren må ha vært bærer, eller begge. Så oldemor eller -far må ha vært bærer eller kryptochid. Det vil da si at egentlig er dette genet ganske så utvasket så langt ned i slekten, det er bare det at moren til Jango var så uheldig å være bærer og i tillegg treffe på en hann som var bærer.

Uansett, jeg tar til meg det dere sier. Jeg visste ikke at det fantes slikt i slekten. Jeg fikk grønt lys fra begge oppdrettere, trodde Tarffuls oppdretter ville sagt fra dersom hun visste noe sånt. Hun bad meg å følge avlsveiledningen, og kun avlsgodkjenne hannene fra kullet, slik at vi hadde mer tid å gå på. Hunnene fra kullet ville altså ikke blitt brukt i avl.

Jeg skal se dette litt mer an, parringsdatoen er uansett utsatt til slutten av september, tidlig i oktober, noe sånt.

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Alvrina wrote:Ikke for å lage mye krøll nå.. men Hoyst_89 har ikke du omplassert veldig mange rotter?
Synes ikek det er så smart av deg å ha kull når du ikke har plass til et X-antall med rotter du ikke får solgt...

Eller har jeg misforstått/rota litt nå? ;) :hm:
Jo, det er riktig det, jeg har omplassert litt.
Har omplassert to hanner, som ikke trivdes i en så stor flokk som jeg hadde, de trivdes bedre når de bare var to. Og så to hunner, som ble selskap for en eldre rottedame i Bergen. I tillegg driver jeg nå med litt omplassering, men kommer ikke til å ta inn flere rotter nå uansett på en lang stund. Nå har jeg også tid nok til alle de 17 jeg har i hus, og minst 6 av de skal jo ut av huset snart, da de er omplasseringshanner jeg har tatt inn og som skal videreomplasseres nå snart.Ellers så har jeg jo også ei jente som ikke er min, som jeg bare passer. Har plass til x antall rotter nå, som du sier, da jeg snart får flere store bur i hus. :) Har jo nå to jennybur, et chinchillabur og to småbur, som er akkurat passelig til de 17 jeg har nå. I tillegg får jeg forhåpentligvis et jennybur til nå snart, så da har jeg god plass til de rotteungene jeg evt ikke får solgt, dersom det blir noe av parringen. :)

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

Altså må både moren og faren til Jango ha vært bærere. Så moren og 25%(kanskje mindre hvis bare en av foreldrene hennes er bærer?) til av det kullet har vært bærere. Og bestemoren eller bestefaren må ha vært bærer, eller begge. Så oldemor eller -far må ha vært bærer eller kryptochid. Det vil da si at egentlig er dette genet ganske så utvasket så langt ned i slekten, det er bare det at moren til Jango var så uheldig å være bærer og i tillegg treffe på en hann som var bærer.
Jeg vil ikke si at genet er "utvasket"; forutsetningen for at genet skulle gi en defekt var at begge foreldre var bærere av det. Genet arves eller arves ikke og kan gi en synlig defekt eller bæres, men det forsvinner ikke av seg selv hvis et dyr først har arvet det. Hell eller uhell; dette er en meget god grunn til å sette avlsforbud på hannen.
Uansett, jeg tar til meg det dere sier. Jeg visste ikke at det fantes slikt i slekten. Jeg fikk grønt lys fra begge oppdrettere, trodde Tarffuls oppdretter ville sagt fra dersom hun visste noe sånt. Hun bad meg å følge avlsveiledningen, og kun avlsgodkjenne hannene fra kullet, slik at vi hadde mer tid å gå på. Hunnene fra kullet ville altså ikke blitt brukt i avl.
Etter min mening burde du absolutt fått informasjon om at Tarfful hadde forekomst av kryptorchisme i slekten. Ida (Topolinis) informerte oss om dette og satte avlsforbud på værkullet p.g.a. av dette.

Hoyst_87
varamedlem

Post by Hoyst_87 »

Nei, jeg uttrykte meg kanskje litt feil. Det jeg mente var at, selv om moren til Jango og faren til Jango begge var bærere, så betyr vel ikke det at begge foreldrene til moren var bærere? Og da betyr det heller ikke at det er i Tarffuls slekt genet ligger, det kan jo ligge på farssiden til Jangos mor? Skal se om jeg klarer å finne ut mer om dette.

For det er jo faktisk ikke sikkert at det kommer fra oldeforeldrene, som de har felles? Hvordan kan man finne ut dette helt sikkert? Kan man finne det ut helt sikkert?

For genet kan jo faktisk ha kommet inn i Jango's linje fra forfedrene, dersom det bare er formødrene Jango og Tarfful har som slektsforbindelse. Eller, at det iallefall kan ha kommet inn utenfra da, inn i Jangos linje, uten at det har noe med Tarfful å gjøre? Men kan man finne ut av sånt? Hvordan, i så fall?

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

For å finne ut av hvor genet kommer fra, må genet være identifisert og kartlagt hos rotter, samt at det må finnes en test som kan påvise genet hos et individ. Jeg vet ikke om det finnes noen laboratorier som tilbyr gentester av tamrotter, ei heller om det aktuelle genet er kartlagt og om dets forekomst kan påvises ved hjelp av DNA-testing. Hvis det er mulig, er det nok svindyrt. Den enkleste måten er å la være å avle på rotter i risikogruppen, det vil si rotter som har felles slektninger med en rotte som man vet har det defekte genet. I "beste" fall vil du aldri få vite om genet bæres videre av avkommene, i verste fall endre du opp med et kull fullt av hanner med kryptorchisme og hunner som bærer genet. I det første scenarioet vil det være umulig å si om genet fortsatt finnes i slekten. Med tanke på hvor lite som er kjent om hunnens bakgrunn, er det heller ikke mulig å forutsi om hun kan være bærer av genet. Jeg synes dette er en så god grunn til å ikke avle på denne hannen at det er synd om det blir gjort; her finnes det en synlig genetisk defekt, helt konkret grunn til å ikke avle.

Locked