Rex

Alt om avl og genetikk. Behandling av rottemor med barn. Diskusjoner om varianter, farger og tegninger.

Moderator: Moderatorer

tore
Sover i do

Post by tore »

Personlig synes jeg det er litt trist at folk setter så mye verdi i disse rare pelsmutasjonene. Generelt er jeg litt skeptisk til rotter med mye homozygote recessive egenskaper for ofte kommer de med en pris. Historien kan jo være en annen hvis man får dem fra en oppdretter man kjenner og stoler på, men det er mange som avler og hevder at de vet hva de driver med uten at de egentlig gjør det.

Jeg synes noen burde avle på bare villtype, størrelse og gemytt så vi kan få store, snille, velskapte brune rotter :P

Å avle på rex - det synes jeg er en uting som jeg kan bli en smule provosert av.
Jeg synes ikke rex-rotter burde få forplante i det hele tatt.

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

tore wrote:
Jeg synes noen burde avle på bare villtype, størrelse og gemytt så vi kan få store, snille, velskapte brune rotter :P
Johanna avler på Augoti og Black ;)
Er selv tilhenger av viltfargede rotter og jeg har en stor og feit augoti hooded jente..Se pondusen da!
Image
Image
tore wrote: Å avle på rex - det synes jeg er en uting som jeg kan bli en smule provosert av.
Jeg synes ikke rex-rotter burde få forplante i det hele tatt.
Av hvilken grunn?
Fordi de er ''mutanter''?
Jeg aldri sett noen rotter med rex genet eller som er rex ha noen problemet.. :?
Kamilla ~ rotteløs for øyeblikket

Hvil i fred
Sølve - 17.09-07 - 04.11-08
Spot - 03.06.07 - 08.12-08
Fordbert - 03.06.07 - 05.2009
Pac-Man - 06.08.12 - 20.09.2013

tore
Sover i do

Post by tore »

Søte bilder! :)

Foruten det at forekomst av rex i seg selv kan være en indikator på andre genetiske svakheter hos en rotte pga. måten folk gjør avl for å få frem disse egenskapene, så synes jeg ikke det er en fin mutasjon. Den er unaturlig og får rottene til å se rare ut synes jeg. Dobbelrex ser ofte sykelige ut og jeg tror rett og slett ikke det er bra for et dyr som vanligvis skal ha pels at pelsen hele tiden faller ut av flere grunner. Kanskje det fører til et sosialt handicap for dyret eller problemer med termoregulering.

Hvis man har lest avlsveiledningen står det dette om hårløse og haleløse rotter :

"Hårløse rotter har en medfødt defekt som gjør hunnrottene til "dårlige mødre": De produserer lite eller ikke noe melk, mangler ofte dievorter, og ofte har fødselsproblemer. Avl på haleløse rotter er en svekkelse av rygghvirvlenes nerver, skjelett og muskulatur, og det oppstår gjerne ryggproblemer hos rotta. De får problemer med balansen, blæreproblemer (inkontinens) og i noen tilfeller kan de også få problemer med å gå. I tillegg fungerer halen som en varmeregulator. Både haleløse og hårløse rotter har dermed dårligere evne til å regulere kroppstemperaturen."

Jeg går ut ifra at de snakker om dobbelrex, selv om det kan være feil for alt jeg vet.

Jeg har også lest at enkelte dobbelrex får problemer der hår blir inngrodd som også kan føre til problemer.

Jeg synes av prinsipp at hvis man er imot dobbelrex så bør man være imot rex siden det forårsakes av det samme allelet og er to sider av samme mynt.

Husk at det kan være vanskelig for folk å bedømme hva som er sunt og greit for dyra våre. De kan jo ikke fortelle oss hvordan det er å være f.eks rex og ofte sammenlignes de helsemessig med andre dyr som kanskje heller egentlig ikke er så sunne som de av natur burde vært.

Jeg har stor beundring for brunrotter som art og mener at slik de er skapt fra naturens side er de nesten perfekte. ;)

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Kanskje moderatorene kan skille ut diskusjonen om rextrotter i egen tråd? Det er en interessant diskusjon.

Det avlsveiledningen sier om hårløse rotter gjelder i hovedsak en annen mutasjon enn rex-mutasjonen. Jeg skriver i hovedsak, fordi hvertfall ett av argumentene også kan brukes på dobbelrex: "dårligere evne til å regulere kroppstemperaturen". Argumentet med inngrodde hår hos dobbelrex har jeg også både hørt og erfart (om ikke på egne rotter). Spesielt hårene i øyeområdet vil kunne skape problemer når de krøller seg for mye, som hos dobbelrex. Jeg har ikke hørt om dette problemet hos heterozygot rex - men det betyr jo ikke at det ikke kan oppstå. Et annet problem er værhårene, som jo alle burde vite er viktige for rottenes oppfattelse av verden rundt seg. Når værhårene vibrerer, enten ved at rottene selv svinger rundt med dem, eller de blir dyttet på av vindpust eller objekter den kommer borti, sørger svingningene for at nerveimpulser sender beskjed innover til hjernen. (Agnete/suntiger har skrevet en ypperlig artikkel om dette i et av E-brevene til Rottenet.dk). Vi vet ikke hvor mye av denne informasjonen som blir forpurret når værhårene er krøllet, men det er rimelig å tro at veldig krøllete og til dels manglende værhår hos dobbelrex vil kunne bety noe for rottenes sansing.

Jeg er prinsipielt helt enig med deg i at det er feil å avle frem egenskaper som kan være til hinder for en rottes naturlige liv, bare fordi vi synes det er "pent". Jeg setter dobbelrex i denne kategorien. Foreløpig er jeg usikker når det gjelder rex, fordi vi ikke ennå har sett tegn til at rex-rottenes sanser er annerledes enn normalpelsede - men at vi ikke oppfatter det betyr absolutt ikke at det ikke er der! Og i og med at rex og dobbelrex er det samme genet, vil det være litt feil å "tillate" det ene men ikke det andre. Men samtidig ikke, hvis den heterozygote utgaven ikke medfører problemer, OG vi kan være sikre på at ikke noen utnytter avlen på heterozygoter til å skape homozygoter (det kan vi såklart aldri være). Håper noen skjønner hvor jeg vil med denne argumentasjonen (skrevet på litt for mye kaffe...?) Jeg liker at vi har litt variasjon i rotteflokkene våre, så lenge det ikke går på bekostning av rottenes helse. At en rex ikke ville klart seg ute i naturen er for meg ikke er godt argument - vi avler ikke for å sette ut, vi avler for å ha som kjæledyr. Det er helt andre egenskaper vi må fokusere på.

Roger&Ingrid
Gammelrotte

Post by Roger&Ingrid »

*Innlegg om rex skilt ut fra denne tråden og flyttet til "Genetikk og avl*"

(Trykk på ordet "denne" for å komme tilbake til den opprinnelige tråden)*

Spørsmål til styret? Ta kontakt på mail: ntf@tamrotter.com

Babbett
Sover i do

Post by Babbett »

Alvrina wrote:Rex genet er da et dominant gen?
Har forstått det slik at dominante gener ikke kan bæres.
Så en rotte er enten normal, rex eller dobbelt rex.
For å få dobbelt rex må man parre to rex rotter...
Så rotter kan ikke være rex bærere.
Ja det stemmer..
Så at man kan få dobbelrex av å parre 2 "rexbärere" stemmer ikke.
Mvh. Ann E.

tore
Sover i do

Post by tore »

Babbett wrote:
Alvrina wrote:Ja det stemmer..
Så at man kan få dobbelrex av å parre 2 "rexbärere" stemmer ikke.
Nei, du tar desverre feil.

Ved et vanlig dominant / recessivt forhold mellom alleler vil man ha 2 fenotypiske uttrykk for et et par alleler. For eksempel dumbo eller ikke dumbo.

.. Men rex har ikke noe vanlig dominant / recessivt forhold. Istedet har man noe som kalles ufullstendig dominans. I slike tilfeller er ikke det recessive genet "stille" selv om det er paret opp med et dominant gen. Dermed får man 3 fenotyper :

re re = Vanlig rotte
RE re = rex
RE RE = dobbelrex

Her ser du at for rex kommer begge allelene til uttrykk, ikke bare den dominante. Hadde det skjedd ville man i dette eksempelet bare hatt vanlig og dobbelrex, men slik er det da ikke.

(Se bilder på : http://www.tamrotter.com/varianter/pels.php)

Ellers synes jeg argumentet med værhår er meget, meget bra og enda et veldig godt eksempel på hvorfor folk ikke burde avle frem dobbelrex.

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Jeg tror det er ordet "rexbærere" som er triggeren her - vanligvis tenker rottefolk ikke på at man "bærer" et gen som kommer til uttrykk fenotypisk. Man bruker det kun om recessive trekk som ikke kommer til fenotypisk uttrykk i heterozygot form, slik som "dumbobærer" som har ett dumbogen og ett toppøregen, og har fenotypen toppøret.

Man kan få dobbelrex av å parre to rotter som har ett rexgen hver, det er riktig. Men man kan ikke få dobbelrex av å parre to glatthårede rotter, fordi de ikke kan "bære" rexgenet skjult.

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Jeg for min del er ganske enig om at man ikke skal avle på fuzz(innvendte dievorter ol.) Men dobbelrex har ikke fått påvist noe sånt.
Men det kan være meg,siden jeg aldri har hatt dobbel rex og trolig aldri vil ha det...

Hvil i fred

§ RatGirl §
Gammelrotte

Post by § RatGirl § »

Jeg er enig, Tore.

Hadde tenkt å legge ut et innlegg om det samme, men har ikke kommet så langt. Her er informasjonen jeg har funnet:

Dobbeltrex

I noen land så kalles også dobbeltrex for hårløs, da man ofte ikke kan se forskjellen på en dobbeltrex og en ekte hårløs. Det er genetikken og hvordan dobbeltrexen mister og får tilbake deler av pelsen sin, som skiller variantene. Det er også land der det er mindre akseptert å avle dobbeltrex, andre land ser på det som like ille som å avle på hårløs.

Rottene brukere de nyttige og viktige værhårene til å samle inn informasjon omkring omgivelsene, noe som er viktig for eksempel i stummende mørke. Værhårene til en dobbeltrex er små og veldig krøllete, i enkelte tilfeller helt fraværende. Værhårene over øynene, rottens øyenbryn er også krøllete noe som kan føre til infeksjoner og irritasjoner i øyet. For eksempel på grunn av rusk eller at værhårene krøller seg inn slik at de kommer i øyet. Dobbeltrexene røyter også en del, fordi pelsen vokser ut for å så falle av igjen. Rottene mangler også den beskyttelsen pelsen kan være. Det har også vært snakk om at andre rotter kan mobbe eller utstøte en dobbelt rex, trolig pga. utseende.

Rex

Rexrotter er en rotte med krøllete og tynnere pels enn en standardrotte. Som hos dobbeltrexen så er også værhårene krøllete, men de mangler ikke på samme måte som de kan gjøre hos en dobbeltrex. Allikevel så vil de ha begrensinger når det gjelder å samle inn informasjon via værhårene. Når rexrotter blir eldre er det vanlig at pelsen blir tynnere og enkelte steder kan det se ut som om rottene nesten er hårløs, dette er fordi underpelsen mangler. Den krøllete pelsen vil også gjøre det vanskeligere å oppdage om rotten for eksempel er syk ved at den ikke steller pelsen skikkelig og det har vært snakk om at disse bustetrollene kan ha problemer med tanke på kommunikasjonen med andre rotter.

Er det riktig av oss å ta fra rottene delvis eller helt en eller flere av sansene de har pga. varianter som er laget for å tilfredsstille våres øyne?

Har vi mennesker rett til å avle rotter pga. det vi syntes er pent eller spennende framfor rottenes velferd og naturlige egenskaper?

Hvordan kan man forsvare videre avl av varianter som ikke er slik rottene opprinnelig ser ut?
Med det mener jeg slik du ser rottene i naturen, standard pels, ører og en slank og spenstig kroppsbygning.

Alene kan noen av disse variantene kanskje få deg til å tenke at ting kunne vært verre, men sammen kan de virkelig utgjøre et stort handikapp. Se for deg f.eks denne variantet (som riktig noker satt litt på spissen):

Albino dobbelt rex dumbo – svært dårlig syn/blind, manglende værhår og vanskeligere for å oppfatte hvor lydene kommer fra. Dårlig syn kan være til skeptisk mot andre rotter, det kan i visse spesielle tilfeller være medførende til at rotten ikke klarer å bo sammen med andre rotter. Da står du altså kanskje igjen med en deprimert blind og bevegelseshemmet alenerotte.

Er det et liv du vil gi til kjæledyret ditt?

I Norsk lov om dyrevernstår det:
§ 5. Avl

Det er forbode å endra dyra sine arveanlegg ved bruk av genteknologiske metodar eller ved tradisjonelt avlsarbeid dersom
1. dette gjer dyret uskikka til å utøve normal åtferd eller påverkar fysiologiske funksjonar i uheldig lei,
2. dyret blir påført unødig liding,
3. endringa vekkjer ålmenne etiske reaksjonar.

Det er forbode å avle dyr som har vorte slik som nevnt i fyrste ledd.

Hvordan man tolker loven, og variantene, er vel litt opp til hver enkelte.

(Jeg klarer ikke å huske om jeg bare har kopiert enkelte setninger, eller om jeg har formulert alt selv... Så hvis du kjenner igjen teksten fra et annet sted, gi meg beskjed! Kan også legge til at jeg har skrevet om de andre variantene også, så enkelte av spørsmålene er ikke direkte rettet mot kun rex-genet)

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

Der skrev du noe,nå skjønte jeg hele meningen til tore..
Desverre vil rex'en bli fortsatt og avle på pga skjønnheten i det..Etterhvert dukker det sikkert opp noen andre stilige varianter av rotter,det er umulig å unngå pga innavl.. :?
Men så lenge vi slutter å avle på fuzz og muligens dobbelrex så har vi kommet oss litt ;)

Hvil i fred

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

jeg syntes rex er pent, men dobbelrex er ikke så veldig lekkert. Jeg har to rex rotter som i sine yngre dager hadde null problemer med å få seg selv forstått mellom seg og deres standard pelsa bror. for når de var sinte, hoppa de og logra med halen, strengte ikke skyte pels for å skjønne hvor sinte de var. men nå på sine eldre dager begynner de å få knapt med pels som har gitt dem problemer med luftveiene, og det er nok på grunn av pelsen siden broren dems som bor sammen med dem og er standard ikke har de problemene med luftveiene. men det å forby rex eller å ikke avle på det vil kanskje øke lysten på det siden det da blir så spesielt? jeg tror ikke jeg selv ville ha valgt å avle på rex eller dobbelrex, men ser ikke noe problem med de som gjør ;)
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Og på spørsmålet om en rex kan stritte med pelsen - ja bare spør Anita, hun har sett det :D

Mine rexer har ikke hatt noen synlige kommunikasjonsproblemer, men jeg kan jo ikke snakke rotte, så jeg vet ikke helt sikkert. En måte å finne ut dette og andre ting på er å samle info om så mange rotter som mulig, og se etter forskjeller. Vi kan f.eks se om det er en overhyppighet av aggresjon eller problemer med flokkatferd hos rex i forhold til hos glatthårede. Men vi trenger stort datagrunnlag for å kunne trekke noen slutninger (om enn ikke konklusjoner), det holder ikke å se på en eller to eller ti. Ratbase har over 1000 rotter registrert - tenk om alle eierne hadde vært flinke til å legge inn absolutt alle opplysningene om sine rotter, da kunne vi kanskje ha begynt å se noen mønstre!

tore
Sover i do

Post by tore »

rottegal wrote:Etterhvert dukker det sikkert opp noen andre stilige varianter av rotter,det er umulig å unngå pga innavl.. :?
Hmm .. en liten digresjon bare :)

Disse egenskapene kommer ikke fra innavl. Iallefall ikke først. De er forårsaket av mutasjoner i sæd / eggcellene til rotter. (Mutasjoner forårsakes av mye forskjellig) De fleste mutasjoner vil være "usynlige" eller skadelige og vil da iblant føre til at avkommet dør før det er født. En sjelden gang iblant vil det dukke opp mutasjoner vi folk synes er fine som vi gjerne vil ta vare på. Ofte, men ikke alltid - er disse mutasjonene recessive og usynlige paret med et dominant allel. Disse mutasjonene vil ikke dukke opp (fenotypisk) før innavl finner sted. Det er fordi genet finnes bare i en "familie" og sålenge familiemedlemmene parrer seg med andre utenfor familien vil aldri det nye recessive mutasjonsgenet pares med et annet mutasjonsgen.

Så i slike tilfeller (dumbo er et eksempel) ser man ikke mutasjonen før innavl finner sted og da kan det virke som om mutasjonen i seg selv er et resultat av innavl. For å pirke er det her genotypen og fenotypen dumbo som er resultatet av innavlen, men ikke dumbo-genet i seg selv.Har man en dumbo rotte og parrer den med rotter som ikke er i samme linje vil man ende opp med bærere, men ingen nye dumboer. Dermed må man parre enten dumbo eller dumbo-bærere sammen for å få flere dumboer og når det idag er flere tusen dumboer ute er det fordi de alle har forfedre i samme kull, selv om familiebåndene kanskje nå begynner å bli lange.

Hvis en mutasjon derimot er dominant vil man kunne få nye rotter med mutasjonsfenotypen selv om man parrer utenfor familien.

Disse eksemplene gjelder selvsagt for simple dominant / recessive forhold mellom gentyper (alleler). Selv om disse forholdene er mest viktige i rotteavl forklarer de ikke alltid hva som skjer. Rex er et skempel på et gen som ikke oppfører seg slik.

Problemet med innavl er at det kan ofte være mange "latente" fenotypiske egenskaper i en familie i form av recessive gener - ikke bare de man er "ute etter". Uten innavl kommer ikke disse til uttrykk fordi de er paret med et dominant gen. Når man gjør innavl for å få flere rotter med en spesifikk recessiv mutasjon får man også rotter som har et høyere antall recessive fenotyper generelt (homozygot recessive). Disse egenskapene er ofte negative og forårsaker det man kaller innavlsdepresjon.

Hos mennesker er jo som kjent dette oftest lite bra. Det er jo bare å se på europeiske kongefamilier, amish-barn med flere fingre enn normalt eller filmen Deliverance for gode eksempler. :)

Nå er det slik at jeg har begynt å miste litt troen på kjælerotters felles genom. Man kan jo begynne å lure på om det finnes særlig mange kjælerotter idag som faktisk er uberørt av innavlsdepresjon og jeg er ingen ekspert på sånt (Kanskje noen andre her vet mer? Noen arter tåler innavl bedre enn andre osv.), men helt generelt vil iallefall sannsynligheten eller forekomsten av negative effekter av innavlsdepresjon være størst hos rotter med recessive mutasjoner eller andre mutasjoner som dobbelrex. Derfor holder jeg meg unna de "gøye, rare rottene med morsomme ører og gøye farger". :)

Nå er det veldig mange gode argumenter mot dobbeltrex her - mer enn nok til at jeg ikke ville avlet på det. Noe viktig å huske som andre her har nevnt, er jo at rottene ikke kan fortelle oss selv hvordan det er å være rex eller dobbelrex. Når det gjelder dyr bør man derfor gjøre som når man er ute og dykker - tenke og handle "konservativt". Hvis man har mistanke om at noe kan være ubehagelig for dyra burde man ikke gjøre det. ;)

rottegal
Alfatryne

Post by rottegal »

*Fjernet unødvendig sitering*

Da lærte jeg endel :mrgreen:
Har lest nesten overalt at disse dobbel rexene kom pga innavl,men nå var det en annen mer sannsynlig forklaring..Takk tore :bravo:
Godt å ha sånne som deg her :mrgreen:

Hvil i fred

Post Reply