Jeg er enig, Tore.
Hadde tenkt å legge ut et innlegg om det samme, men har ikke kommet så langt. Her er informasjonen jeg har funnet:
Dobbeltrex
I noen land så kalles også dobbeltrex for hårløs, da man ofte ikke kan se forskjellen på en dobbeltrex og en ekte hårløs. Det er genetikken og hvordan dobbeltrexen mister og får tilbake deler av pelsen sin, som skiller variantene. Det er også land der det er mindre akseptert å avle dobbeltrex, andre land ser på det som like ille som å avle på hårløs.
Rottene brukere de nyttige og viktige værhårene til å samle inn informasjon omkring omgivelsene, noe som er viktig for eksempel i stummende mørke. Værhårene til en dobbeltrex er små og veldig krøllete, i enkelte tilfeller helt fraværende. Værhårene over øynene, rottens øyenbryn er også krøllete noe som kan føre til infeksjoner og irritasjoner i øyet. For eksempel på grunn av rusk eller at værhårene krøller seg inn slik at de kommer i øyet. Dobbeltrexene røyter også en del, fordi pelsen vokser ut for å så falle av igjen. Rottene mangler også den beskyttelsen pelsen kan være. Det har også vært snakk om at andre rotter kan mobbe eller utstøte en dobbelt rex, trolig pga. utseende.
Rex
Rexrotter er en rotte med krøllete og tynnere pels enn en standardrotte. Som hos dobbeltrexen så er også værhårene krøllete, men de mangler ikke på samme måte som de kan gjøre hos en dobbeltrex. Allikevel så vil de ha begrensinger når det gjelder å samle inn informasjon via værhårene. Når rexrotter blir eldre er det vanlig at pelsen blir tynnere og enkelte steder kan det se ut som om rottene nesten er hårløs, dette er fordi underpelsen mangler. Den krøllete pelsen vil også gjøre det vanskeligere å oppdage om rotten for eksempel er syk ved at den ikke steller pelsen skikkelig og det har vært snakk om at disse bustetrollene kan ha problemer med tanke på kommunikasjonen med andre rotter.
Er det riktig av oss å ta fra rottene delvis eller helt en eller flere av sansene de har pga. varianter som er laget for å tilfredsstille våres øyne?
Har vi mennesker rett til å avle rotter pga. det vi syntes er pent eller spennende framfor rottenes velferd og naturlige egenskaper?
Hvordan kan man forsvare videre avl av varianter som ikke er slik rottene opprinnelig ser ut?
Med det mener jeg slik du ser rottene i naturen, standard pels, ører og en slank og spenstig kroppsbygning.
Alene kan noen av disse variantene kanskje få deg til å tenke at ting kunne vært verre, men sammen kan de virkelig utgjøre et stort handikapp. Se for deg f.eks denne variantet (som riktig noker satt litt på spissen):
Albino dobbelt rex dumbo – svært dårlig syn/blind, manglende værhår og vanskeligere for å oppfatte hvor lydene kommer fra. Dårlig syn kan være til skeptisk mot andre rotter, det kan i visse spesielle tilfeller være medførende til at rotten ikke klarer å bo sammen med andre rotter. Da står du altså kanskje igjen med en deprimert blind og bevegelseshemmet alenerotte.
Er det et liv du vil gi til kjæledyret ditt?
I
Norsk lov om dyrevernstår det:
§ 5. Avl
Det er forbode å endra dyra sine arveanlegg ved bruk av genteknologiske metodar eller ved tradisjonelt avlsarbeid dersom
1. dette gjer dyret uskikka til å utøve normal åtferd eller påverkar fysiologiske funksjonar i uheldig lei,
2. dyret blir påført unødig liding,
3. endringa vekkjer ålmenne etiske reaksjonar.
Det er forbode å avle dyr som har vorte slik som nevnt i fyrste ledd.
Hvordan man tolker loven, og variantene, er vel litt opp til hver enkelte.
(Jeg klarer ikke å huske om jeg bare har kopiert enkelte setninger, eller om jeg har formulert alt selv... Så hvis du kjenner igjen teksten fra et annet sted, gi meg beskjed! Kan også legge til at jeg har skrevet om de andre variantene også, så enkelte av spørsmålene er ikke direkte rettet mot kun rex-genet)