Nyskjerrig rotte = kosete rotte ?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
May Helen

Nyskjerrig rotte = kosete rotte ?

Post by May Helen »

Jeg har nettopp fått 4 hannrotter fra dyrebutikken, de er 4 måneder gamle. Men jeg har såppas lite bur at jeg har bestemt meg for å gi tilbake 2 av dem. Spørsmålet mitt er hvilken.

I skrivende stund har jeg hatt de i et døgn.

Rottene har veldig gode gener, har blitt håndtert en del da de var unge, og er dermed rolige og verken biter. En av rottene er veldig nyskjerrig av seg. Ut å utforske på rommet mitt og sånt.. Men den vil ikke kose. Vil den bli kosete etterhvert, er det bare pga nye omgivelser? Eller nyskjerrig alltid nyskjerrig?

Denne pleier heller ikke å ligge sammen de tre andre... er den en outstander? De tre andre er litt mer tilbake i forhold til meg, men viser litt mer interesse for omvigelsene nå enn de gjorde da de kom hit.

Setter pris på all hjelp :)!

Stine
Gammelrotte
Kjønn: Kvinne

Post by Stine »

At de er nysgjerrige kan ha med både at de er unge, og at de er på en ny plass og trenger å utforske litt og sånt :)
Noen rotter er kosete hele livet, mens andre blir kosete med alderen ;)

Den trenger ikke å være outstander fordi om den ikke ligger med de andre rottene ;)

Men jeg synes det er utolig dumt å gi de tilbake til dyrebutikken, jeg regner med at du liker alle sammen ca like godt? :) Hvorfor ikke bare kjøpe et større bur`?
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

May Helen

Post by May Helen »

Problemet er at jeg skal reise opp til Tromsø til høsten, og vil da bli vanskelig for meg å få med et stort bur. Har planer om å kjøpe meg et større når jeg er kommer dit.

Dette er mine første rotter siden jeg var en liten unge.. har aldri oppdratt rotte før, så tenker at det blir lettere for meg med 2 enn med 4. Vil også ha 2 så de ikke blir ensome.

Og nei, har ingen favoritter enda. Men vil helst ha rolige rotter... ikke så altfor nyskjerrige. Men kan jo ikke se hvordan de er nå, i og med at de er helt nye her nå. Eller, vises det ganske fort på rotter?

Stine
Gammelrotte

Post by Stine »

Hmm.. da burde du kanskje ikke kjøpt 4 i utgangspunktet, men gjordt er gjordt ;)

Hvis de er tamme vises det nok ganske fort hvordan personlighetene deres er. Men det er nok ikke så farlig hvem du beholder, du blir nok kjempe glad i de 2 du beholder uansett hvem det er :D
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

May Helen

Post by May Helen »

Takk :)!

Fikk de fra dyrebutikken siden de ikke fikk solgt dem.. Ingen vil ha voksne, hvite og rødøya hannrotter... Får se, hvis de fortsatt ikke er solgt i løpet av sommeren kanskje jeg tar med resten opp til Tromsø :D!

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Vil også be for at du ikke leverer noen tilbake! :rottehode: :rottehode:
Du kan kjøpe et større bur i Tromsø som kan stå og vente på deg der.Når du drar oppover har du bare rottene i et reisebur.De blir nok en fin gjeng! :bravo: Husk at rødøyde gjerne ser dårlig og kan være litt usikre for det.Ta dem med deg på senga eller i sofaen under ett teppe og kos dere! :D
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

May Helen

Post by May Helen »

De er brødre, er det veldig tungt for dem å bli skilt to og to når de har levd sammen hele livet? Tenker bare om at jeg ikke har tid til alle, så er det bedre om de får et bedre hjem hos noen andre. Dessuten er denne dyrebutikken veldig bra, koser mye med dyrene og sånt :)!

Elisabeth
Betarotte

Post by Elisabeth »

Forskjellene på å ha to og fire går mer på hvor mye mat de spiser og hvor fort det lukter av buret enn på hvor mye tid det tar med dem. Jeg har stort sett mine rotter ute samtidig (har jenter og gutter, så bare en gruppe om gangen), og det går helt fint. Jeg tror at så lenge alle går fint sammen i samme bur er det minimalt med ekstra tid som går med på å beholde dem alle :)
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba :)
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna :(

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

:thu:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

BlackNenne
Betarotte

Post by BlackNenne »

Elisabeth wrote:Forskjellene på å ha to og fire går mer på hvor mye mat de spiser og hvor fort det lukter av buret enn på hvor mye tid det tar med dem. Jeg har stort sett mine rotter ute samtidig (har jenter og gutter, så bare en gruppe om gangen), og det går helt fint. Jeg tror at så lenge alle går fint sammen i samme bur er det minimalt med ekstra tid som går med på å beholde dem alle :)
Enig! :thu:

May Helen

Post by May Helen »

Takk for alt!

En siste ting:
Når er rotter ca voksne? Nå i 4 måneders alderen, er de ferdig vokst i størrelse, men tenker mentalt?

lucas
Stjeler søppel

Post by lucas »

De er ikke ferdig utvokst i 4 måneders alder, den ene rotta mi som er 4,5 måned vokser fortsatt jevnt og hun som er 6 måneder har vokst jevnt hele tiden hun også. Du kan vel si at de er voksne når de er i 6 måneders alder.

Stine
Gammelrotte

Post by Stine »

i 4 mnders alderen er de tenåringer i hodet, og tenker og oppfører seg deretter ;)
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

Christi
Bygger bol

Post by Christi »

Etter min erfaring er det ikke sååå farlig hvis rottene dine lever litt trangt en stund, så lenge de får være mye ute av buret. Akkurat nå har jeg mine to 5 mnd gamle rottegutter i et hamsterbur (stort) (det store rotteburet jeg har huser en skadet fugl for øyeblikket), men de bruker det bare til å sove og spise i, resten av tiden leker de i pappeskene på toppen av buret og i sofaen.

Gutterotter blir generellt mer kosete enn jenterotter; kos med dem når de allerede ligger og slapper av, da får de gode assosiasjoner mellom å være avslappet og ha det godt med kos. Men de vil nok være litt hyperaktive og utforskende i hvertfall frem til 1 års alderen, før de begynner å roe seg ned mer. Jeg har god erfaring med mine to å "slite dem ut" ; leke med de, ta de med ut, og så begynne å kose med de - da sovner de gjerne i armene mine og koser seg skikkelig.
Har ingen schnuskier for tiden :(..RIP Alfi,Frederikke,Fredrik,Gunnar,Benny,Sam & Harry; alltid i hjertet mitt.

maros
Omegarotte

Post by maros »

Pelle var den mest nyskjerrige da vi kjøpte de, nå er han den mest kosete av alle tre.
Speedie oppfører seg akkurat som Pelle gjorde. Han blir mer kosete for hver gang vi tar han opp.
Har to små rottegutter, som bor til pappaen sin :)
Pelle Pøbel født i nov/des 08
Speedie Gonzales er født i uke12, 09

RIP Sokrates nov/des.2008 - 04.08.2010

Post Reply