Luftveisinfeksjon. Igjen....

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
nelly
Stjeler mat

Luftveisinfeksjon. Igjen....

Post by nelly »

Nå er Merlin syk igjen og jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre lenger. Han er så proppfull av antibiotika at jeg er sikker på han snart kommer til å bæsje piller. Han nyser ganske mye og det er ikke søte små "tsshe" lyder han lager, men noe som minner om en blandig av et bjeff og et duekurr. Fælt å høre på. Et par ganger har det sett ut som om han nesten har blitt kvalt av slim i nese/hals, og jeg har vært så redd at jeg gråt i telefonen til dyrlegen....og fikk time med en gang :) Vi har vært til dyrlegen tre ganger de siste fire månedene og han har hatt fire antibiotikakurer, en av dem med sprøyter i nakken slik at det skulle virke med en gang, for da var han så dårlig. Nå er vi egentlig ferdig med antibiotikaen for denne gang, men han er fremdeles ikke bra, han nyser og har pipelyder i nesen (men heldigvis ikke i brystet). Så nå vet jeg snart ikke hva jeg skal gjøre lenger :( Han kan jo ikke gå på antibiotika kontinuerlig heller. Ellers er allmenntilstanden god, han spiser, spioinker rundt og popper øyne når jeg koser med han.
Jeg skjønner ikke hvorfor han hele tiden blir syk. Han bor i et stort bur på badet der det er jevn temperatur (varmekabler i gulvet) og ingen trekk. Jeg bruker ikke burstrø lenger, i tilfelle det er det han reagerer på, og huset vi bor i er helt nytt så det skulle ikke være mugg eller andre uhumskheter i veggene. De andre tre rottene er ikke syke.
Dyrlegen lurte på om det kunne være en form for herpesinfeksjon. Da ville han få tilbakevendende lufteveisinfeksjoner og siden det er et virus kan en ikke få det vekk, bare behandle symptomene. Noen som har hatt noe sånt? Eller som har noen ideer til hva jeg kan gjøre?
Kjersti + Speedy, Charles, Merlin og Moses.
Sov godt lille Petrus. Glad i deg for alltid lille Snusen min.

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Har du vært til Thomas på Stend?
Hvis ikke vil jeg anbefale deg å gå dit.

Jeg har en del rotter som lager surklelyd og nyser, samt at de lager lyd med stemmebåndet t tillegg, men de har ingen lyd i lungene. De kan lage masse lyd for så å være helt stille rett etterpå. Dette skyldes "bare" stor spyttsekresjon (produserer masse spytt).
Dersom din har dette skal han IKKE gå på antibiotika for det har ingen effekt annet enn å gjøre sitt til at rotten blir løs i magen og ikke får i seg nok næring, men jeg er ikke veterinær så jeg kan ikke si om det er dette eller ikke.

Anbefaler i hvert fall Thomas på Stend. Han pleier alltid å finne ut av ting som de andre veterinærene ikke finner ut av.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Radney
Betarotte

Post by Radney »

Håper det ordner seg, men du bør uansett ikke ha dyrene dine boende på badet. Generelt på bad er det fuktig så finn en annen plass til de.
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

nelly
Stjeler mat

Post by nelly »

Jeg var også veldig usikker på å ha rottene på badet, men det var der vi hadde best plass. Vi har målt luftfuktigheten og den er ikke spesielt høy, sånn jevnt over. Vi tørker aldri klær der inne og vi har en ganske god vifte over dusjen som alltid står på når vi dusjer og litt etterpå. Men det er nok litt fuktigere på badet enn i andre rom, i alle fall mens vi dusjer. Kan rottene ta skade av det? Kan det være det som gjør Merlin syk?

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Jeg har hørt at det er bedre med fuktig luft enn for tørr, men jeg er ikke sikker i dette tilfellet :hm:
Noen andre som vet?
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Varmen velter inn nå og gir en utmerket anledning til å sjekke hvordan slike rotter responderer på endringer - og det enkleste er rett og slett å bære buret ut i skyggen for å se hva som skjer. Jeg har to slike gutter nå - masse støy, hiksting og bråk om natten. Varme kombinert med stillestående luft øker støynivået betraktelig - dette har jeg også erfart tidligere på andre rotter. Hvis dine rotter fungerer på samme måte er baderommet helt feil sted å ha dem. Mine kroniske hiksterotter settes i utebur om morgenen og og slipper ikke inn før til kvelden, hvis ikke det er tropehete eller sur vind og dårlig vær. I det øyeblikk de bæres over terskelen blir det helt stille og lydene høres ikke før de kommer inn igjen - det er for meg en sikker indikator på at ihvertfall mine har godt av frisk og bevegelig luft. Jeg har vel også hørt at fuktig luft skulle være bra, men jeg må si jeg tviler i mangel av positive erfaringer. Huset her er fryktelig varmt og varmepumpene jobber kontinuerlig med tørking og kjøling - noe som også gir et lavere støynivå fra luftveisrottene enn før vi instalerte dem, men lydene forsvinner ikke - da må rottene ut av huset først. Har heller aldri måttet bruke antibiotika om sommeren så lenge jeg har holdt på med dette her, og det er dessverre noen år. Hvis du skal prøve deg frem på denne måten må rottene være fri for lungelyder så ikke de utvikler lungebetennelse - det er ekstra viktig hos deg siden Merlin har vært ordentlig syk + at du bor i Bergen ( noe med nedbør eller noe sånt? :mrgreen: ) Kan de ikke være ute - prøv deg frem innendørs i forhold til vinduer som kan lage sirkulasjon osv. Ved å gjøre endringer vil du bedre se hvordan de kan påvirkes av miljøet - det er lite å tape på det så lenge du passer på at de ikke utvikler lungebetennelse. De fleste av disse neserottene vil jo være slik livet ut, og virker ikke antibiotika de første gangene, er det ingen grunn til å tro at det virker senere heller = helt bortkastet belastning. Overforbruk rettet mot øvre luftveier er heller ikke bra hvis de plutselig trenger behandling for nedre luftveier (lungebetennelse) - da kan man ha skutt spurv med kanoner så lenge at man går tom for ammunisjon.
Det er jo en evig diskusjon om neserotter skal betegnes som syke eller friske - jeg nøyer meg med å konstantere at de ikke er slik de skal være. En sykdom, ja; men mine er ikke syke - da hadde jeg ikke kunnet sette dem fra meg ute slik jeg gjør. Hadde de vært syke ville de heller ikke oppnådd tilnærmet normal livslengde i forhold til de andre - for det har mange av dem gjort. Men lydene kan gjøre det vanskelig å vurdere om de har blitt syke - det tar knekken på endel, enten det er kroniske forandringer eller en ny infeksjon. Det er veldig slitsomt med slike rotter, men vi kan ikke behandle dem ihjel når kurene beviselig ikke fungerer - da er det bedre å se om miljøendringer kan ... og eventuelt i omvendt rekkefølge. Fungerer hverken antibiotika eller miljøendringer bør dyrlegen vurdere en annen angrepsvinkel - det kan være verdt et forsøk. Men jeg ville startet med å fjerne Merlin fra baderommet for å se om det kan gi en bedring - det er mitt beste bud.
Lykke til! :D
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

nelly
Stjeler mat

Post by nelly »

Tusen takk for tips :D Mye jeg ikke har tenkt på...Nå skal jeg snart hjem på ferie og være der til midten av august, så det blir sikkert en god anledning til å se om miljøforandringer gjør noen forskjell. Det er litt bedre plass hjemme hos mor enn i leiligheten min, så da har vi litt mer spillerom og flere mulige steder å plassere dem.
Lurte bare på hvordan rottene dine reagerer på å være ute. De gangene jeg har hatt med bur ut har rottene vært stive av skrekk og krøpet sammen lengst inne i sovehuset. Mange skumle lukter og lyder...Er det noe som går seg til etter hvert?

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

De har eget utebur som hver dag fylles med nytt vann i badekaret og ny skog av løvtrekvister - det får dem til å tø opp skikkelig. Store blader gir skygge, fuktighet og ly + at det er spennende å snike rundt i jungelen. Grener er godt for tannen også - uendelige muligheter. Rør og soveposer foretrekkes fremfor åpne køyer - da venner seg til lydene fort da. Sovehusene ute er seigmann og bamsemumskasser med litt makulert avis i - den store åpningen foran gir bedre sirkulasjon enn små treshus og veggene skjermer for sol og vind. Vær kreativ, så begynner de nok å røre på seg, tenker jeg :D
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Post Reply