Hvordan avvenne rotter med å bite?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
K Salas
Stjeler mat

Hvordan avvenne rotter med å bite?

Post by K Salas »

I dag var jeg og hentet to nydelige omplasseringsjenter som ingen ville ha. De sto i fare for å bli avlivet, og jeg kunne bare ikke la det skje selv om jeg har sagt til meg selv at jeg ikke skal ha rottejenter.

De biter hvis du putter fingrene inntil sprinklene på buret, og de småsmaker ganske mye på hendene mine. De har ikke bitt ordentlig hardt enda, men biting er grunnen til at ingen ville ha de. Jeg tror de har blitt matet gjennom sprinklene, og at det kan være ihvertfall noe av grunnen til bitingen. De er ikke flinke til å ta godbiter pent, de jafser likesågreit både godbit og fingre, dog er de så snille å la meg beholde fingrene, sikkert fordi jeg skal kunne ha noe å gi de flere godbiter med. :)

De har ikke fått vært ute av buret sitt på en god stund, og de er litt vare for å gjøre noe annet enn å henge ut av luka. Det ordner seg nok om en liten stund når de oppdager at det ikke er farlig på andre siden av sprinklene. De virker friske og raske såvidt jeg kan se foreløbig. De er ihvertfall ganske så tillitsfulle og var ikke merkbart stresset av flyttingen.

Er det noen som har erfaring med å avvenne rotter med biting?
Noen gode tips og triks?

Her er skjønnhetene, ikke rart de klarte å smelte hjertet mitt.
Image
Jeg driver fortsatt og sier til meg selv at de bare er her til de slutter med nafsingen og jeg finner noen som kan ta godt vare på de.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Så bra du tok dem,fine jentene! :D
Sett dem inn i genseren din og kos dere i godstolen. :thu:
Og ikke hold fingrene inntil sprinklene. ;)
Det høres ikke ut som de vil skade deg,bare undersøke litt. :rottehode:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Ikke gi mat gjennom sprinklene, og lag en høy pipelyd når de gjør noe du ikke vil. Dette pleier å være veldig effektivt fordi rottene selv kommuniserer med piping når en gjør noe som den andre ikke liker.

Lykke til :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

K Salas
Stjeler mat

Post by K Salas »

Pipelyd var en god idé. Hittil har jeg sagt "Nei" i en meget bestemt tone hver gang de har nafset litt. Jeg satt med en hånd inni buret deres i flere timer i går slik at de skulle venne seg til lukten min, de var stadig bort og nafset og smakte litt, men ingen seriøs biting. Så jeg håper de er mer godlynte enn jeg har fått høre.

De skal få aklimatisere seg til de nye omgivelsene og luktene et par dager til før jeg putter de i genseren. Akkurat nå er det mest vågale de gjør å henge ut av luka og forsiktig klatre på toppen av buret. Buret er nok tryggest og hjemligst for de foreløbig. Jeg har ikke dårlig tid, så jeg lar de komme til meg heller enn at jeg stresser de med å klå og løfte for mye på de i begynnelsen.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Men de er snare til å innstille seg til nytt hjem og bestemme hvordan de vil ha det,også i forhold til deg.Da er det etter min mening lurt å komme dem litt i forkjøpet. ;)

www.rottbo.piczo.com

K Salas
Stjeler mat

Post by K Salas »

Jeg tilbragte et par timer med en god bok og noen rosiner foran buret til jentene i går, etter fem rosiner og et par kapitler av boken våget den sorte dumbojenta seg ut på oppdagelsesferd. Helt opp på skulderen min og rundt og inn i buret igjen. Den beige jenta er litt mer forsiktig og tok seg bare en tur opp på toppen av buret, der lot hun meg klø henne litt før hun raste inn igjen.

Litt nafsing var det i dag også, men høy piping fra min side ser ut til å virke. Takk for lur idé Larm. :)

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Bare hyggelig. Glad jeg kunne hjelpe :D
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Radney
Betarotte

Re: Hvordan avvenne rotter med å bite?

Post by Radney »

Nydelige jenter :spise: Håper du får dem til. Hva heter de ?
mocca, kiara, amira, milano, keisa, selina, lara, zahara, chanel og olivia<3

R.I.P cola, hera, iris, pepsi, pippi, pinky, minni og martine<3

http://www.rottejentene.net
(oppdatert 19.01.2012)

K Salas
Stjeler mat

Post by K Salas »

De er kjempeherlige. Jeg har ikke kommet på noen gode navn jeg kan gi de enda, jeg er dårlig på akkurat det. :)

Det har gått veldig bra med jentene, de har sluttet å bite, nå venter de tålmodig til jeg får åpnet burdøren, smaker bare forsiktig på fingrene mine, som alle andre rotter, og har generellt blitt mye mer sosiale enn de var til å begynne med.
Jeg har hatt de mye ute, burdøren har stått åpen hele tiden mens jeg har vært hjemme, og de har fått løpe fritt omkring. De er høyt og lavt og skutter og spretter rundt.
De har blitt veldig flinke og kommer når jeg roper på de, det gikk med noen yoghurtdrops, men de tok det utrolig kjappt.
Jeg tror mye av grunnen til at de bet var mating gjennom sprinklene og at de ble så opphisset ved tanken på selskap/utetid/oppmerksomhet at de tok helt av. Sprinkelmating skjer ikke her i huset, og de får masser med utetid, oppmerksomhet og ting å leke med. Skulle det forekomme litt hardhendt nafsing i et uvørent øyeblikk bare piper jeg høyt slik som Larm foreslo, noe som får de til å slippe med en gang.
Jeg har endt opp med to herlige jenter, milevis fra de bitende monstrene jeg fikk fortalt at de var når jeg overtok de. Og det på rekordtid. De er helt ubetalelig skjønne. :rottehode: :rottehode:
Charlie, Dita, Ilsa og Perleprinsen Valemon Høstlykke

Rottene mine, Rotteslottet
Hengekøyer jeg selger, Rottetopia
Museoppdrettet mitt, Mustopia

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Kjempebra!
Hm, hvis du vil ha noen fleipete navn, hva med Apollonia (tannlegenes skytshelgen) for den ene? Og Odonata for den andre? Odonata er det latinske navnet på Øyenstikkerfamilien, men navnet kommer fra det greske navnet på tenner. Eller Løvetann? Løvetann synes jeg er litt fint fordi jeg assosierer det med "løvetannbarn", altså barn som vokser opp til tross for dårlige vilkår og ikke lar seg knekke.

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Så bra! :bravo:

www.rottbo.piczo.com

K Salas
Stjeler mat

Post by K Salas »

Artige navn Matmor, men jeg tror det blir litt vanskelig å rope på jentene med de navnene. :) Jeg er nok litt treg med å finne navn, men det ser ikke ut til at jentene har noe imot det.
De har begynnt å kjøre gensertrikset på meg nå. :D Så nå er det jeg som skal temmes og tvangskoses.
Jentene har begynnt å skjønne dokassa, og jeg finner de like ofte ute som inne i buret når jeg går inn for å se til de. De har også fått en haug med pappkasser som de romsterer rundt i, men det virker som de foretrekker meg som klatrestativ.

kikky
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by kikky »

Så bra :bravo:
Anexet med tottebasser og corgis frøkner.

K Salas
Stjeler mat

Post by K Salas »

Etter mye frem og tilbake har jeg endelig landet på to navn til jentene. Ilsa på minken og Dita til den sorte. Enkle og korte navn som lett kan ropes på. Så håper jeg bare at navnene faller i smak hos jentene og at jeg husker på å bruke de nok. Navn er skumle greier. ;)

Post Reply