Alderdom er vell hva man vurderer det som.
Ingen rotter dor av selve alderdommen, men sykdommene som kommer med den
Men det er riktig som du sier, mange av sykdommene kommer av daarlig foring og daarlig avl
Jeg hadde selv en rotte som her i aar dode kun 1 aar og 4 mnd gammel, han hadde ingen aldringstegn og hadde et godt kosthold. Hverken for tykk eller for tynn.
Hans dod kom nok kun saa tidlig pga darlig avl, noe som ogsaa har vist seg iogmed at han utviklet aggresjon mot andre rotter
Alderdom er da ikke hva man legger i det selv. Hvis jeg har en tante som dør av kreft når hun er 50 år, så kan jeg da ikke velge å kalle det for alderdom, eller en bestefar som døde av hjerteinfarkt da han var 40 (bare oppdiktede eksempler). Det er jo, som oftest, gener som gjør at man blir utsatt for sykdom som er mest vanlig for eldre, selv om man ikke er gammel nok til å telle som "eldre".
Og det at snittalderen for rotter ligger på mellom 1,5 og 2 år, betyr ikke at det verken er vanlig for en rotte å dø av alderdom når den bare er 1,5 år eller at man ikke kan forvente høyere alder. Snittet er jo nettopp det, et gjennomsnitt. Det har vært mye dårlig avl som har gjort at det er mer kreft og andre sykdommer (sikkert i kombinasjon med fòr) og alt for mye aggresjon, som i noen tilfeller fører til avliving.
Jeg mener at hvis en rotte dør eller skranter sånn at den blir avlivet når den er bare 1,5 år, så betyr ikke det nødvendigvis at den døde av alderdom.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna
Klumpedumpen min ble over 2 år og 8 mnd og han var frisk til det siste med unntak av muskelsvinn i bakbeina.
Han sovnet inn på veldig kort tid. Hadde nettopp kost med han, så gikk han inn i buret selv og krøp opp i en hengekøye. Inne 1 time var han død og da hadde jeg sett han flere ganger i løpet av hans siste time hvor han lå og kikket ut av hengekøyen med store øyne. Sansynligvis stoppet hjertet hans.
Svarten fikk også muskelsvinn, men levde til hun ble 3 år og 2 mnd. Hun hadde vært ute samme dag hun døde, og vi fant henne død oppe i ene Jennyrøret, så hun klarte likevel å klatre til det siste.
Begge disse døde av alderdom vil jeg si og begge var black european berkshire. Klumpen var dumbo og Svarten toppøret.
Tante Turbo døde av HCM i en alder av 1 år og 2 mnd. Dette vil jeg IKKE kalle alderdom, men heller sykdom.
Ja, men det er ikke selve alderdomme de dode av, feks. Klumpedumpe ndode av hjertestopp som han fikk fordi at han var gammel, men dode ikke av selve alderdommen, men hjertestoppet.
Svarten dode jo av noe hun ogsaa, det kan jo vaere feks. svikt i indre organer som hun fikk pga hun var gammel. Me4n med hun ogsaa hun dode ikke fordi hun var gammel, men av sykdommene hun fikk pga det
De kan jo ogsaa do av sykdommer som unge, men da maa det vaere en alvolirgere sykdom da da som regel er sterkere ift sykdom.
Saa de kan do gamle som de som regel gjor, men ikke bare pga alderdommen, selv om det er det som gjor de svakere og vanskeligere for dem aa takle sykdom
Det var litt vanskelig aa forklare, men jeg haaper dere forstaar hva jeg mener :rottehode:
Kroppene våre, og rottene sine, er jo bygget opp av celler. Disse cellene lever ikke evig, og må derfor fornyes. Dette skjer ved at eksisterende celler deler seg og gir opphav til to nye. Dette betyr at cellen lager kopi av seg selv.
Etter hvert som vi blir gamle og ikke kan få barn mer, og dermed ikke eeeegentlig har en biologisk grunn for å eksistere, begynner kroppen å nedprioritere korrekturlesing på de kopiene kroppen driver med. Sjansen for en feil her og der er ganske stor når det er så mye dna som skal kopieres, så mange celler som skal fornyes og så mange kopier av kopier av kopier som er originalen til nye kopier. Når man er ung og sprek blir ca 2 % av en celles energiforbruk brukt på bare å sjekke at ting blir kopiert riktig. Etter hvert som man ikke er biologisk nyttig, altså fruktbar eller nødvendig som hjelp for avkom, så blir kroppen mer slurvete med kopieringen. Dette er noe av det som gjør at man oftere får kreft når man blir eldre, for kreft er jo bare uhemmet vekst av celler.
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba
R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna
Jeg vil gjerne hoppe tilbake til kostholdet igjen. Min rotte er snart 2 1/2 og er i bedre form enn på lenge, etter å ha kuttet helt ut proteinrikt fòr. Alt hun får av godbiter utenom fóret er grønnsaker og frukt. Humøret og vitaliteten er som en ungrotte, hun har gått ned i vekt og har mer normal størrelse for en voksen hunnrotte og pelsen hennes er blank og skinnende. Bør hun allikevel få litt mer proteiner og fett? Tror det var Kikky som nevnte at de ikke lever godt uten det?
Tror nok det går bra skal du se. Må ned i et vanvittig lavt proteininnhold før det blir usundt. litt usikker, men tror det var uner 10-12%. En gammel dame har ikke like stort protein behov som en yngre, og hun kan leve godt på vegetabilske proteiner.
Lucifer wrote:Jeg vil gjerne hoppe tilbake til kostholdet igjen. Min rotte er snart 2 1/2 og er i bedre form enn på lenge, etter å ha kuttet helt ut proteinrikt fòr. Alt hun får av godbiter utenom fóret er grønnsaker og frukt. Humøret og vitaliteten er som en ungrotte, hun har gått ned i vekt og har mer normal størrelse for en voksen hunnrotte og pelsen hennes er blank og skinnende. Bør hun allikevel få litt mer proteiner og fett? Tror det var Kikky som nevnte at de ikke lever godt uten det?
Så utrolig flott at hun er frisk og rask i den alderden Jeg har også sluttet med å fore animalske proteiner (de får det kanskje 1-2 i mnd som snacks) og litt mere for de som er i vekst, fordi jeg har hørt utrolig mye bra om lav protein diett og til og med vegetardiett med kun ferske frukt, grønnsaker, bær ol.
Jeg forer jo med tørrfor i tilleg som har 15 % protein tror jeg det var, så mine får jo i seg all proteiner de trenger på deb måten
Interrestant, jeg har faktisk hørt det omvendte, men jeg kan ikke klare å finne kilden (typisk!). Men jeg vil tro de ikke har noe lavere fertilitet dersom de får alle proteiner de trenger, selv om det er vegetabilsk eller animalsk? Labrotter blir jo foret på utelukkende vegetabilsk kost.
Det er østrogen-liknende stoffer i planter (fytoøstrogener) som kan ha effekt på adferd, helse og fertilitet. Store mengder fytoøstrogener viser seg å redusere spermienes evne til å fertilisere egg. Det er faktisk et problem for sauer og kyr som får for med mye rødkløver. Nå er ikke rødkløver en betydelig bestanddel av rottefór så vidt jeg vet, men for mennesker er soya en matvare som kan gi diverse positive og negative effekter. Negativt på fertilitet. Og soya brukes i rottefór uten animalske proteiner. http://www.theargus.co.uk/news/807967.i ... d_for_you/ http://www3.interscience.wiley.com/jour ... 1&SRETRY=0 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6739284