Natt til bursdagen min oppdaget vi at Mamma-Mus blødde fra underlivet og at hun hadde store smerter.
Hun var helt slapp og "borte" i blikket.
Vi fikk da i henne Metacam (smertestillende) og Baytril (antibiotika) og dro til veterinær neste dag.
Det luktet ikke betent fra underlivet.
Veterinæren sa hun hadde livmorbetennelse og at vi skulle gi baytril i 1 uke før vi kom på kontroll og fikk satt opp operasjonstime for fjerning av livmor og eggstokker.
Vi ga metacam i 3 dager og baytril i en uke og gikk til kontroll. Mamma-Mus var pigg og fin 2 dager etter vi oppdaget dette, så hun var i god form til operasjon.
Operasjonen ble foretatt i går og alt gikk fint

Diagnose:
Det var ikke betennelse, men en stor blodklump oppe i venstre posen.
Dette skyldes ikke en bakterie eller et virus, men hormoner.
Kroppen har laget seg i stand til å få babyer, uten at hun har fått parre seg. Har heller ikke observert løpetid på henne de siste mnd, men det er ikke så rart siden hun er 1 år og 11 mnd.
Det så ut til at hun har hatt det slik en stund

Etter operasjon og hjemkomst:
Mamma-Mus var ganske slapp i hele går. Hun likte ikke å være i det lille buret, så det fikk stå åpent oppe i sofaen og hun gikk/krøp frem og tilbake. Hun ville ikke drikke noe, men jeg fikk i henne litt væske ettert kl. 12 i natt.
Hun gikk/krøp bort i ene hjørnet av sofaen og la seg under en pute, og så gikk/krøp hun bort i andre hjørnet ved siden av buret og la seg under et håndkle.
Hun fikk Metacam i kl. 17.00, men jeg er usikker på hvor mye av det hun svelgte.
Vi hadde også "grenet" oss til å få med en smertestillende sprøyte til henne slik som vi fikk til Bethari. Dette er en sprøyte som skal settes under huden.
Vi fikk den med i tilfelle hun hadde veldig vondt, men dyrlegen trodde ikke det skulle være nødvendig. Kl. 01.00 valgte vi å gi henne sprøyten fordi hun ikke klarte å sove og det så ut som om hun var anspent og hadde vondt.
Etter etter ca 20 min spiste hun litt barnemat, ikke masse, men det var i hvert fall litt.
Kl. 01.45 måtte vi sette henne inn igjen i buret for da skulle vi legge oss. Jeg klappet da på Mamma-Mus uten at hun reagerte, og når jeg løftet henne opp kvapp hun. Hun hadde endelig klart å sove

I dag tidlig hadde hun spist resten av barnematen og virket mye kvikkere

Vi hadde ikke mer barnemat igjen ford de andre rottene fikk dette i natt, så Mamma-Mus fikk litt fiskepudding og havregryn med melk av meg, noe hun begynte å spise på med en gang

Beskrivelse av gjennomføring av operasjon og etterpå:
Denne gangen fikk jeg faktisk være inne i operasjonssalen under operasjonen

Jeg satt/sto ved siden av operasjonsbordet under hele operasjonen.

Det hele tok ca 1 time fra hun ble lagt på gass til hun var ferdig.
Først fikk hun halv dose bedøvelse/narkose fordi jeg var redd for alderen og vekten hennes. Hun ble da litt groggy, men hun sovnet ikke.
Så ble hun barbert på magen og deretter lagt på gass.
Etter hun hadde sovnet fikk hun i tillegg lokalbedøvelse.
Operasjonen gikk fint og hun hadde sterk og jevn pust under hele operasjonen

Hun ble sydd i flere lag og limt i tillegg før gassen ble skrudd av.
Etterpå fikk hun puste oksygen, og etter noen minutter fikk hun litt oppvåkningssprøyte.
Det gikk en stund før hun våknet og jeg ble veldig redd en liten stund

Grunnen var at hun begynte å puste sterkere som om hun skulle våkne, og så plutselig sluttet hun å puste i noen sekunder, for så å begynne å puste igjen bare ujevnt

Jeg fikk da en til å hente veterinæren, men han sa at dette var helt normalt når dyr blir vekket på en kunstig måte med oppvåkningssprøyte.
De begynner da å puste fortere og mer enn de trenger, og så tar kroppen en liten pause før de begynner å puste igjen, og da er det ofte litt ujevnt.
Dette varte heldigvis bare i noen minutter

Før det var gått en time kunne vi ta henne med oss hjem. Vi fikk med Metacam i oppmålte doser og dato på sprøytene (som skal gies i munnen). Dosene var i forskjellig mengde.
Vi fikk også med mer baytril som hun skal få i noen dager for at hun ikke skal få noen infeksjon. I tillegg fikk vi med den smertestillende sprøyten som vi ga henne i natt og en instruksjon med datoer og doser medisin som skal gies i dagene som kommer.