Plutselig agressiv hanne.

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
Betina
Pinglerotte

Plutselig agressiv hanne.

Post by Betina »

Ene rottegutten min er nå litt over 1\2 år. Han har alltid vært veldig rolig og grei å håndtere. For ca en måned siden så fikk han en kompis, og de ble bestiser med en gang og koser seg masse sammen.
For en ukes tid siden da jeg drev å rengjorde buret dems (romsterte litt i bunnen av buret uten toppen på) så kom Joey bort å angrep meg. Han gikk litt rundt i bunnen av buret først og snuste litt på hånda. Så begynte han å prøvebite litt før han virkelig hogg til flere ganger. Nok til at jeg begynte å blø ganske mye. Etterpå ville han ikke tas på og fikk ikke løftet han for å sette han i buret.
I dag angrep han igjen. Denne gangen virket han kontaktsøkende og nyskjerrig som han ofte er, og viste tegn til å ville bli løftet opp. Da jeg tok ned hånda til han, så snuste han litt på den før han hogg til, igjen hardt nok til å bryte huden.

Er det noen som har noen gode ideer om hva den oppførslen betyr\kan komme av? Første gangen tenkte jeg han kunne bli provosert av romsteringen i buret, men i dag gjorde jeg jo ingen ting. Ikke kan jeg tenke meg noen lukt jeg har på meg som jeg ikke har til vanlig heller.

Larm
Gammelrotte

Re: Plutselig agressiv hanne.

Post by Larm »

Pinglen min (jente) er litt sær. Har funnet ut at det er lurt å lage høye pipelyder slik at de skal slutte/ikke begynne å bite.
Hun liker heller ikke at jeg bytter på buret. Høy piping har fungert kjempebra :thu:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Jeg synes ikke det hørte lovendes ut :(
Sperren hans for å bite er gått ned, og det er ikke sikkert det er så lett å snu trenden.
Denne gangen virket han kontaktsøkende og nyskjerrig som han ofte er, og viste tegn til å ville bli løftet opp.
Noen rotter blir veldig rastløse før de hogger til. Det kan forveksles med signaler om at han vil opp og ut.

Stress kan opplagt få rotter til å "tørne", for eksempel ved omplassering eller feriebesøk, men en stabil rotte skal tåle såpass, og denne har stått hos deg en god stund uten at det er skjedd noe nytt, antar jeg? Sykdom og smerte er også noe som kan få rotter til å bite fra seg. Men rotta di er i en alder hvor en del hanner bare blir sinte uten at vi helt vet hvorfor (annet enn at kjønnshormonproduksjonen har en topp.)

Hvis du bestemmer deg for å prøve å venne ham av med bitingen vil jeg anbefale å bruke hansker til han ikke biter lenger. En annen sak er at hvis han angriper deg, risikerer du at han også har senket terskelen for å angripe burkameraten - så hold ørene oppe! Og se an om han buster seg, trekker seg tilbake fra kameraten, begynner å gni seg mot burvegger, skraper med føttene, lukter sterkere enn vanlig. Det er dårlige tegn.
:rottehode:

Betina
Pinglerotte

Post by Betina »

Takk for godt svar matmor. Foreløpig virker det ikke som om det er noe problem med burkameraten i allefall. De sover oppå hverandre og steller og koser. Har ikke skjedd noe nytt her siden han fikk kompis, så tror ikke det er noe slikt som plager han.
Og han er jo ikke konstant agressiv, bare de to gangene han har hogget til. Har heller ikke sett noe tegn fra han om at han er sint som strittende pels eller noe. Skjønner meg ikke på han, han er jo lille godgutten min :( .

Tellus
Sofaspiser

Post by Tellus »

Dingo (den forrige rotta mi) oppførte seg ganske likt som din. Da hun var ca et år (tror jeg, husker ikke helt :oops: ) var første gangen hun bet meg. Hun var på boret sammen med søsteren sin Tellus. Jeg gikk bort til bordet og satte meg ned på huk slik at ansiktet mitt var i samme høyde som de. Så kom Dingo rett mot meg, og bet meg i nesa, før jeg rakk og reagere. Den andre gangen satt jeg på gulvet, og Dingo hoppet opp i fanget mitt. Så klatret hun rett opp til ansiktet mitt igjen og hogg til. Begge gangene var skikkelig hardt så jeg begynte å blø. Den siste gangen hun bet var pappa i fengeren når han stakk fingeren borttil buret. Jeg syntes også dette var litt rart for som oftest var hun kjælen, og løp etter meg for å bli kost med og tatt opp... :hm:

Post Reply