Nok en gang - biting

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Shelly

Nok en gang - biting

Post by Shelly »

Jeg har sett gjennom andere tråder om biting her på forumet, men ser ikke noe som kan hjelpe i denne tilfellen.

For 10 minutt siden, fikk samboeren min rottebitt i øya. Det var fra en av hannrottene mine som jeg hadde absolutt ikke kalt for aggressiv. Samboeren min lå ned på golvet og så på TV, når Luggage klatret opp på han og ga en kraftig bitt i øylokket. Det blødet men heldigvis så virker det ikke som det er skade på selve øyet.

Jeg opplevde det samme for noen uker siden med andere hannrotta som satt på skuldra mi og ga meg kraftig bitt i øra (blod og smerte). Etterpå, virket han nervøs, og så ut som han forsto han hadde gjort noe veldig ille.

Hannrottene mine er ikke aggresiv mot andere rotter, og heller aldri mot mennesker. Det eneste forklaringen jeg kan tenke på, er at de har problemer med å forstå at øyer, neser, ører etc er en del av oss, og fordi vi er så 'stor', de skjønner ikke at alt av oss er satt sammen.

Jeg vet at biting er et seriøs problem, men likevel så klarer jeg ikke å tenke at rottene har bitt oss med agressiv intent. Jeg klassifiserer ikke dette her som vanlig biting, men vil ikke at det skal skje igjen.

Hvordan takler man en sånn situasjon? Jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal tolke oppførselen til rottene.

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Vanskelig... vanskelig.. man vil jo gerne ikke "se" det når ens egen rotte begynner å få uvaner den ikke bør ha. Men akkurat det med øyet og øyelokk har jeg hørt en teori om: Rottene ser øyevippene som blafrer og tror det er noe spiselig, et lite insekt kanskje? Og ja, rotter fanger (og spiser) insekter, bare spør Anita!

Melody
Alfatryne

Post by Melody »

Jeg tror de vet at øyne, ører og neser er en del av oss, og nå som jeg har rotteunger blir jeg mye mer bevisst på hvordan de ser på oss. Jeg har mange ganger lagt meg i sengen sammen med dem eller på badgulvet. De første gangene var det litt skummelt, så da gjemte de seg ved kroppen min, men deretter begynte de å utforske.

For det første... alt som heter maskara, parfyme og hudkrem skal vekk. Det er djevelens verk.... Kom!! Vi slikker det av!!

For det andre: Noen har vært slem med mennesket vårt og satt på det lenker.... smykker, øredobber og ringer skal bites i, helst fjernes...

For det tredje: Vi må komme oss inn i ørene, munnen og nesen... Jeg ser inngangene, det er sikkert noe skitt der inne vi må vaske vekk.... hvorfor er åpningene så små?

Men.... de biter lett i øyelokket... det er vel en del av ansiktet vårt som fort blir fett, for det er ikke vippene de bommer på. Det ser ikke helt ut til at de skjønner at dette er veldig tynn hud, og at det er vondt for meg når de napper i huden...

Som sagt, veldig tynn hud. Rotta hadde ikke trengt å bite hardt der før blodet begynte å sildre, men det med øret blir litt vanskelig å forklare på en "uskyldig" måte...

Fikk du noe ut av innlegget mitt likevel?
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Hehe, bra beskrevet, Melody! :lol:
Hvis jeg var deg, Shelly, ville jeg ha sett det an, skjer det igjen så trenger de mer oppdragelse. Kanskje det hjelper å si nei med streng stemme, eller å pipe høyt, så de lærer at det ikke er lov. Eller kanskje det er begynnelsen på en kjedelig utvikling som bare vil bli verre. Det er vanskelig å si.

Melody
Alfatryne

Post by Melody »

Ja, pip til dem sånn som de piper til oss... da skjønner de nok alvoret! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Shelly

Post by Shelly »

Takk for kjempebra svar, og ærlige svar! Jeg tenkte faktisk ikke at det kunne være en dårlig uvane, men jeg skal være bevisst på det i fremtiden. Jeg har hatt Eggdrop hele livet hans, og jeg trodde bestandig hans gode karakter var pga bra oppdragelse fra far Luggage. Jeg kommer til å være skuffet hvis han har bare lært dårlig vaner!

Jeg har bestandig pipet til rottene hvis de biter for hardt, og det virket som de skjønt ganske fort hvor grensene lå. Jeg har hatt agressiv rotte før, og jeg ser forskjellen på sur rotte og snill rotte veldig tydelig, men som dere sier, det kan jo være noe som utvikler seg gradvis.

Vi har akkurat flyttet, så de kan jo være stresset pga det, men det ser ut som de har akseptert nye hjemmet sitt helt ok.

Vel, vi får se hvordan det går med disse djevelrottene.

Shelly

Post by Shelly »

Jeg gjennopplivet tråden her, heller enn å lage en ny - det gjeller det samme.

Jeg hadde klassefest her igår, og Eggdrop føyk rundt på gulvet og hadde det gøy. Da klatret han opp på en av gjestene og ga henne 2 bitt i hånden. Dette var ikke bare smaking, og det blødde av begge bitt. Hun gjorde ikke noe for å provosere han - det var helt spontant. Jeg fikk selfølgelig veldig dårlig samvittighet, men hun var veldig grei.

Hva gjør man da? Han biter ikke meg, men det er ikke grund nok til å overse det. Burde jeg avlive han siden han har så ustabil oppførsel? Jeg vil IKKE att dette skal skje igjen! Han har vært veldig rar siden han har vært alene, og jeg synes det er vanskelig å tolke noe som han gjør for tiden.

Hvis man kombinerer dette med oppførselen hans mot Sofus, (skulle være burkamerat, men neida, det gikk dårlig) så ser det ut som han har blitt aggressiv. Det ser mindre ut som en dårlig uvane nå enn før.

I sånne tilfeller, avliver man, eller bare har man ansvaret for att rotta har ikke kontakt med noen andre enn meg?

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Du kan jo vurdere kastrering, selv om dette ikke umiddelbart høres ut som dominansbiting. Det er vanskelig å si uten å ha sett Eggdrop i "aksjon". Gikk han med oppblåst pels, og/eller gnudde seg mye langs vegger, sofa, bordben o.l. i timen før han angrep? Isåfall kan kastrering kanskje hjelpe.

Om du kan beholde ham og sørge for at han ikke er i kontakt med andre er det også en mulighet, men hvis du føler deg utrygg på om han kanskje angriper deg også så er ikke heller det en god løsning. Da kan avlivning være siste utvei. Ingen kan forventes å ha en rotte som de ikke kan håndtere på normalt vis, og han er sikkert selv frustrert over å bo alene, men blir enda mer frustrert over å få burkamerater han ikke liker. Rotter er sære!

Jeg har selv avlivet en aggresiv rotte som ikke lot seg håndtere, og som ikke gikk sammen med de andre rottene mine. Det er ikke en lett avgjørelse, men heller det enn å omplassere, og dermed skyve ham over på noen som ikke vet hva de går til. Jeg syntes det var mest fair overfor ham, siden han åpenbart ikke hadde det bra.

Morgan's
Klatrer på møblene

Post by Morgan's »

Jeg har et problem som passer veldig godt inn i denne tråden.. Jeg kastrerte Tommy for en uke siden på grunn av agressiv adferd og veldig tydelig dominans. Hvor lenge bør en vente med å la han hilse på andre hanner igjen? Jeg ville la han hilse på en liten omplasseringsbaby i går for jeg tenkte at han lettere ville akseptere såpass unge rotter fordi de ikke er en spesiell stor trussel, men det var opp med pelsen, blåsing og det såg ut som han ville hoppe på den lille krabaten.. Er ganske fortvilet for han ble veldig snill med meg rett etter kastrasjonen men bet meg igjen i går.. Lurer på om det var bedøvelsen som satt igjen da han var så snill.. Men før kastrasjonen hos dyrlegen var han plutselig veldig snill. Jeg og dyrlegen grublet på hvordan vi skulle få det til å bedøve han mens han var i reiseburet og fant ut at jeg måtte ta han ut for dyrlegen ville ikke bruke gass på han. Jeg tok han ut og han var verdens snilleste rotte. Dyrlegen og jeg fikk hakeslepp og kastreringen gikk veldig bra. Etterpå var han som sagt snill også. Nå har han kommet seg, men hormonene sitter tideligvis fortsatt igjen i kroppen.. HJELP! :(

Shelly

Post by Shelly »

Heidi - ja han har gått med oppblåst pels osv nesten hele tiden siden Luggage dødd. Han markerer overalt og det har også blitt ett stort (og illeluktende) problem. Likevel så er jeg litt imot kastrering, jeg synes ikke det er naturlig og det er jo det der om % sjangse å dø under narkose som gjør meg litt skeptisk. På samme gang så vil jeg jo ha det beste for han.
Jeg føler meg veldig trygg med han, og jeg er stort sett den eneste som han virker trygg med. Han er veldig grei med meg, og det eneste gangen jeg har fått bitt fra han var når jeg fikk bitt i øret (som skrevet om før i denne tråden).

Morgan's - skjønner problemet! Hva skal man gjøre med sånt ustabilt adferd, når man kan ikke finne ut hvorfor disse dyrene gjør hva de gjør? Utrolig kjiipt hvis kastrasjon har ikke hatt noe effekt.

Shelly

Post by Shelly »

Kom akkurat på noe lurt (eller noe som var ganske åpenbart, men jeg hadde ikke tenkt på det før!)

Hvis jeg hadde Eggdrop kastrert så kunne han gått samme med jentene, så da hadde det problemet også vært løst. Kanskje moren hans kunne banka noe sund foruft inn i skallen hans!

Skal vurdere det litt videre, men akkurat nå så høres det ut som en god løsning. Det er bra han fikk ikke navnet Luggage Junior...hadde sett litt dumt ut...

Sissel

Post by Sissel »

Mine 2 gutter, som jeg har hatt et år nå, har bitet meg litt for hardt 2 ganger. Den ene gangen trodde Zorro at buksa mi var en egen enhet som kunne tygges på, så han bet meg i låret. Jeg skvatt til, så han løp avgårde, så kom han tilbake igjen, la se i fanget mitt, og viste tydelig at han skjønte han hadde gjort meg vondt, og ba om tilgivelse (noe han selvsagt fikk). En annen gang skulle jeg gi de ost fra hånda mi (revet ost). Siden de er vandt til å få en stor klump ost tidligere, var dette noe nytt, så de skjønte ikke at hånda mi lå under. Jeg skrek til, dro til meg hånda mi, satt hånda inn i buret igjen, og da tok de osten såååå forsiktig ;) og sleika meg når all osten var vekk.
Med kortere ord; jeg tror på teorien om at vi er sååååå store for den lille rotta, så det er ikke alltid de skjønner hva som henger på oss eller ikke. Og noen ganger blir de litt mativrige og tenker ikke lengre enn ooooost !!!
Så gi rottene dine en sjangse til, gjerne flere, jeg tror ikke dyr er onde av natur, bare litt uvitende om menneskekroppen

Filiokus

Post by Filiokus »

I går kveld bet Alvar meg temlig kraftig i fingeren. Han har ikke bitt hardt før, bare litt "lekebiting", og han har aldri vist aggressiv atferd. Men denne gangen tror jeg han ble forbanna. Han snoket rundt i noen poser med julegaver for n'te gang (han gnager de istykker), og jeg løftet ham vekk for n'te gang. Da jeg tok i han pep han (det hender han gjør det når han ikke vil) og beit meg dypt inn i fingeren. Han slapp ikke en gang da jeg forsøkte å dra til meg hånden, men bet litt til for så å slippe. Samboeren min ble fly forbanna og ropte til ham. Da kom han fram og gjorde liten motstand da hun løftet ham opp og satte ham i buret. Jeg tror (eller håper..) at han forstod at dette var galt. Det gjenstår å se. Men hvis dette vedvarer, hva skal jeg gjøre? Har sterilisering noe å si?

Alvrina
Alfatryne

Post by Alvrina »

Kasterering kan dempe dominas og biting . Men ikke 100% sikkert . Noen rotter kan desverre være u-helbredelige :( Har jeg hørt da ..

kriztin

Post by kriztin »

Shelly wrote:Jeg hadde klassefest her igår, og Eggdrop føyk rundt på gulvet og hadde det gøy. Da klatret han opp på en av gjestene og ga henne 2 bitt i hånden.
Det kan også være stressrelatert. Når jeg har hatt fest og tatt ut noen av mine rotter merket jeg det med en gang at de ble stresset hvis det er en del folk der. For over alt hele tiden, satt ikke i ro. Så da satte jeg de tilbake med en gang.

Ang kastrasjon: Det kan ta flere måneder før hormonnivået er senket. Jeg Venta 1-2 mnd før jeg satte Nosferottu sammen med de andre.

Locked