Når regner dere rotter for tamme?
Kjøpte to små rottejenter på onsdag, de er 5 uker gamle, og skulle være håndtamm. Men de er mer skeptisk enn andre rotter jeg har hatt. de har liksom kommet kravlende opp i hånden min. Likevel så er disse små rolige når jeg holder dem. Men jeg må plukke dem opp, de kommer ikke av seg selv opp i hånden min. de kommer noen ganger frem og snuser når jeg holder hånden rolig i buret deres,. de spiser ikke av hånden min.
Er dette en god begynnelse i riktig rettning? jeg plukker dem opp flere ganger om dagen, og koser litt med dem, så får de komme ned i buret igjen.
når er rotter tamme?
Moderator: Moderatorer
når er rotter tamme?
Hilsen Lisa og matmor.
Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig
Re: når er rotter tamme?
Jeg har truffet mange håndtamme rotter som har vært slik du beskriver, og fler av dem (hanner) har blitt riktig fine koserotter etterhvert
Så lenge de ikke er redde for deg når du plukker dem opp, har du et bra utgangspunkt. Man kommer langt med godbiter, småprat og kos
Forskjellige rotter reagerer forskjellig på forskjellige mennesker også. Kanskje det er lukten vår, kanskje det er stemme og hvordan vi håndterer dem, men det som er en tillitsfull og rolig rotte med person X kan faktisk være en tilbakeholdende rotte med Y, i alle fall i starten, selv om Y har rotteerfaring fra før.

Så lenge de ikke er redde for deg når du plukker dem opp, har du et bra utgangspunkt. Man kommer langt med godbiter, småprat og kos

Forskjellige rotter reagerer forskjellig på forskjellige mennesker også. Kanskje det er lukten vår, kanskje det er stemme og hvordan vi håndterer dem, men det som er en tillitsfull og rolig rotte med person X kan faktisk være en tilbakeholdende rotte med Y, i alle fall i starten, selv om Y har rotteerfaring fra før.
Håper de fortsetter slik og blir tammere da .-)
Kan liksom ikke forstå at man skal kunne rope på dem, og så kommer de slik som hunder, hehe
Kan liksom ikke forstå at man skal kunne rope på dem, og så kommer de slik som hunder, hehe
Hilsen Lisa og matmor.
Det tar litt tid før man kan rope på dem, ingen av mine kan komme på komando,men de kommer nesten alltid løpende bort til meg når jeg kommer inn i rommet hvor de er løse
De kunne sikkert ha kommet på komando om jeg hadde villet, men har liksom ikke hatt noe behov for å trene dem til det
I begynnelsen kan ofte omgivelsene være mer interresante enn mennesker også.

I begynnelsen kan ofte omgivelsene være mer interresante enn mennesker også.
Stine
Sjekk ut hjemmesiden:
http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Sjekk ut hjemmesiden:
http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;