Lage ny luke i buret?
Moderator: Moderatorer
Lage ny luke i buret?
Har noen erfaring med å kutte ut hull i buret, og lage en ny og større luke? Evt hva bør luken lages av så de ikke kan rømme gjennom, og vil dette se pent ut? Har bare en liten luke midt på i buret mitt, og det er vanskelig å komme til, og vanskelig å rense buret.
Hilsen Lisa og matmor.
Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig
Re: Lage ny luke i buret?
Å skjære ut hullet er det minste problemet. Du trenger en fil eller baufil. Så trenger du en fil til å gjøre de gjenstående stengene mindre skarpe, og hvis buret er lakkert kan det lønne seg å spandere litt bengalakk der lakken er gått av.
Jeg pleier å spare på bur-luker fra andre bur, hvis buret har noen i passe størrelse, men det går an å lage av *revenetting, eller *en metallrist til å sette varme ting på (sånne til vannkjeler/gryter er ofte riktig størrelse) * sage ut deler av en gammel kakerist * bruke lokket fra en kakeboks i metall som man borrer (til nød slår med kraftig spiker) hull i. Skal du lage noe i revenetting trenger du avbitertang og en annen tang til å bøye metalltrådene med.
Til festeanordning finnes det mye spennende i byggevareforretninger, men du finner nok noe i sybutikker og jernvareforretninger også.

Jeg pleier å spare på bur-luker fra andre bur, hvis buret har noen i passe størrelse, men det går an å lage av *revenetting, eller *en metallrist til å sette varme ting på (sånne til vannkjeler/gryter er ofte riktig størrelse) * sage ut deler av en gammel kakerist * bruke lokket fra en kakeboks i metall som man borrer (til nød slår med kraftig spiker) hull i. Skal du lage noe i revenetting trenger du avbitertang og en annen tang til å bøye metalltrådene med.
Til festeanordning finnes det mye spennende i byggevareforretninger, men du finner nok noe i sybutikker og jernvareforretninger også.

Re: Lage ny luke i buret?
det mest praktiske hadde vært å lage en større luke, men jeg er liksom redd for å "ødelegge" buret også ved å sage i det ...... hm, men hvis jeg får tak i en rist og maler denne hvit som buret, så er det ikke sikkert at det ser så ille ut like vel
Har det på stuen, og vil liksom det skal se bra ut
hehe.

Hilsen Lisa og matmor.