Sluttet å holde maten selv

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
LM73
Pinky

Sluttet å holde maten selv

Post by LM73 »

Min vesla er nok ikke helt bra. Jeg oppdaget en kul på den ene siden hennes for ett par uker siden, og tok henne til vetrinær. Ett røntgenbilde viste at kulen satt utenfor de indre organene, og at det ikke ville være verdt risikoen å fjerne den. Den presser ikke på noe, og har plass til å vokse.

Jeg vet dessverre ikke hvor gammel hun er, men vi har hatt henne i 16 mnd.
Nå er hun blitt så "rar".. ! Hun ser liksom litt annerledes ut, og oppfører seg litt rart. Hun har nemlig sluttet å ta maten i hendene når hun spiser! Hun har begynt å spise som en hund! Hun legger vekt på begge forbena, så det er ikke godt å si om hun har vondt i bena! Hun er blitt litt ustø også..

Går det mot slutten mon tro?

Matmor
Gammelrotte

Re: Sluttet å holde maten selv

Post by Matmor »

Det er aldri et godt tegn når de slutter å holde i maten og blir ustøe :(
Jeg vet at noen veterinærer forsøker med steroidinjeksjon ved de symptomene du beskriver, og noen ganger kan det gi (i alle fall midlertidig) bedring. Det kommer jo an på hva som er årsaken. Ustøhet kan skyldes infeksjon, og det går kanskje an å prøve antibiotika hvis vet'en tror det er bakterier som gir utslaget. Men symptomene stemmer ganske godt overens med pituitærsvulst, og det er det dessverre lite å gjøre med annet enn en verdig avslutning.

Pituitærsvulst pleier å ha en rask utvikling, med forverring bare på noen få dager - ofte synlig forverring fra en dag til den neste. Pituitærsvulst gjør at rottene får svelgeproblemer så de etterhvert hverken får i seg tørt eller vått.

Fordi det kan være andre ting, ville jeg prøvd å få en veterinærtime til henne i morgen og fått en vurdering. Og gikk henne all den kosen og omsorgen du kan tenke deg i mellomtiden. Se om det er lettere for henne å spise mat som ikke er så hard (kokte poteter, brød uten skorpe, til og med grøt og youghert.)
Jeg krysser fingre for dere.
:rottehode:

LM73
Pinky

Post by LM73 »

Tusen takk for svar, selv om det var trist å høre..

LM73
Pinky

Post by LM73 »

Kan symptomene være forbigående? For hun holder maten fint selv i dag og virker ganske pigg...

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Vel, hvis hun blir friskere av seg selv er ingenting bedre :) Hvorfor det skulle bli bedre har jeg ingen formening om, dessverre. Jeg vet at noen svulster har væskefylte hulrom, slik at de kan variere i størrelse fra dag til dag. Da kan rotta være mer eller mindre plaget med svulsten fra dag til dag også. Men hvis hun fortsetter å komme seg er det mer sannsynlig at det ikke er pituitærsvulst i det heletatt. Muligens har hun skadet seg litt så det har vært vanskelig å bevege hendene på bestemte måter - men det blir nesten umulig å finne ut av.

Håper hun holder seg i form nå!

LM73
Pinky

Post by LM73 »

Ja, selv om jeg er ikke veldig optimistisk. Jeg ser det ann, men så fort jeg ser at hun har det vondt, skal hun få slippe.

LM73
Pinky

Post by LM73 »

R.I.P lille Vesla - hun fikk sovne inn i dag, da hun bare ble mer og mer dårlig. Siste døgnet lå hun stort sett bare stille, spiste maten jeg ga henne, men hun så virkelig elendig ut stakkar. Det var vondt å la henne gå, hun sovnet på fanget mitt, men det er en trøst at hun nå ikke har vondt lenger..

Sov søtt lille venn. :cry:

Tellus
Sofaspiser

Post by Tellus »

Stakkar liten :cry:

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Så trist :cry:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Itchigo
Alfatryne

Post by Itchigo »

:cry: Sov søtt Vesla!
Aurora

Post Reply