Dyrbutikkrotter biter hverandre.

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
tommyee

Dyrbutikkrotter biter hverandre.

Post by tommyee »

Jeg kjøpte da mine 2 jenterotter i en dyrebutikk den 28.12.09 (Noe jeg angrer veldig på)
Det er en "husky" og en grå og brun "dumbo".
Dumboen er veldig nervøs, og jeg regner med at den er veldig lite håndtert. Huskyen virker ikke så veldig mye håndtert heller, men den har begynt å bli tam alerede.
Det har vært litt små knuffing som jeg regner med har vært for å hvise hvem som er sjefen og ikke for å skade hverandre,
men nå for 30 min siden skulle jeg ta dem ut da jeg så at huskyen min hadde litt blod i pelsen, jeg tok den ut å ser at det er en liten rift over nesa og 2 små rifter under haka.
Jeg sitter nå her med huskyen å lurer på om det var for å vise dominanse eller om det bare var for å skade,
er det mulig at disse 2 kan bli venner igjen da de virket veldig knytta da de kom hit til meg.
(Har bodd sammen i dyrebutikken)
Takker på forhånd for svar :]
Unnskyld hvis dette er under feil kategori :P

Matmor
Gammelrotte

Re: Dyrbutikkrotter biter hverandre.

Post by Matmor »

Velkommen på forumet :)
Hvis rottene er unge og stod sammen i dyrebutikken, er det rart om de slåss til blods nå :? Det jeg lurer på, er om de bare lekeslåss, og om småriftene du ser kan ha noe med midd å gjøre? Middsår dukker nemlig ofte opp under haken, i ansiktet og i nakken. De kan se ut som små rift - de forårsakes jo av at rotta klorer seg selv til blods. Og midden holdes ofte i sjakk til rotta blir stresset. Flyttingen fra dyrebutikken kan være nok.

Kan du klippe rotteklør, eller bor du i nærheten av en annen rotteeier som kan hjelpe deg hvis du ikke har gjort det før? Det er ingen heksekunst, men to ikke-så-menneskevante unger fra en dyrebutikk er heller ikke de enkleste å holde. Kloklipp vil hjelpe både hvis de lekeslåss litt voldsomt, og mot at rotta klør seg i stykker på grunn av midd. Kloklipp er første steget, men hvis det blir flere sår ville jeg funnet ut om utøy kan være årsaken.
:rat:

tommyee

Post by tommyee »

Tusen takk for fyldig og godt svar :]
Jeg har aldri klipt rotteklør før, men det skal nok læres etter hvert ja :D
Skal følge nøye med på hva det kan være. Om det ikke hjelper med kloklipp eller det dukker opp mer blir det nok en liten tur til dyrlege for å finne ut om det er noen små kryp på dem :-x
Igjen tusen takk for svar :]
Kommer med oppdatering på hvordan det går :]

Liv
Stjeler mat

Post by Liv »

Mine 2 jenter er kjøpt i dyrebutikk, de lekesloss veldig mye i begynnelsen.
Det har roet seg betraktelig.
La de bruke den tiden de trenger på å bli kjent med deg, og de nye omgivelsene, så skal du se at du får 2 tamme fine jenter.

Lykke til :D

tommyee

Post by tommyee »

Hehe:] Tusen takk C:
Jeg har et lite spørsmål til som egentlig ikke passer her, men jeg tror ikke de skjønner drikke flaska si helt, og det eneste de gjør med vannskål er å sette seg oppi dem, kommer de til å skjønne det etterhvert? :]

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Hvis rottene kommer fra en dyrebutikk er jeg nokså sikker på at de skjønner drikkeflasken. De pleier ikke å få vann i skål der. Men små rotter drikker ikke så mye hver dag. Det kan se ut som om de nesten ikke har rørt flasken, selv om de drikker det de trenger. Det gjelder i alle fall hvis de kanskje får frukt og grønnsaker eller grøt ved siden av tørrfóret. Jeg har også opplevd at stressede rotter har drukket mindre enn normalt. To av omplasseringsrottene mine drakk så litet det første døgnet at jeg var overbevist om at de ikke forstod vannflasken heller! Til jeg fikk vite at de hadde brukt drikkeflaske det forrige stedet de var :oops:

Hvis du sjekker at drikkeflasken virker, ved å dytte inn kulen foran og se at det kommer en dråpe, er du trygg på at de har vann tilgjengelig. Og hvis du er usikker på om de har fattet poenget, går det an å gi dem f.eks. eplenektar i vannflasken en gang. Sett dem inn i buret, ta ut en dråpe på fingeren og la dem slikke den i seg. Rotter pleier å være glad i milde fruktsafter, så du får nok raskt se dem drikke hvis du setter deg til med en bok i nærheten. Men flasken må byttes senest neste dag, og vaskes grundig etterpå!

tommyee

Post by tommyee »

Matmor wrote: Hvis du sjekker at drikkeflasken virker, ved å dytte inn kulen foran og se at det kommer en dråpe, er du trygg på at de har vann tilgjengelig. Og hvis du er usikker på om de har fattet poenget, går det an å gi dem f.eks. eplenektar i vannflasken en gang. Sett dem inn i buret, ta ut en dråpe på fingeren og la dem slikke den i seg. Rotter pleier å være glad i milde fruktsafter, så du får nok raskt se dem drikke hvis du setter deg til med en bok i nærheten. Men flasken må byttes senest neste dag, og vaskes grundig etterpå!

Jeg skal prøve dette med en gang :P Tusen takk for gode tips :D

Post Reply