vekt???

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

meggy

vekt???

Post by meggy »

hey

mine voksene og raske rotter veier 300 gr
er det normalt??? :wink:
bør de lekke mere på seg eller bør de slanke seg??
har noen noen ideer??? :?

hehe

Annbritt
Stjeler søppel

Post by Annbritt »

Er det hanner eller hunner, og hvor gamle er de?
Annbritt Jørgensen
www.tamrotten.dk

Skaubytroll
Alfatryne

Post by Skaubytroll »

Det er ingen som kan si hva idealvekta på din rotte er uten å ha sett den. Det kommer an på beinbygning, fasong, kjønn, forhold mellom fett og muskler osv..
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Nemesis
Tisser i køyene

Post by Nemesis »

Men hva er sånn cirka gjennomsnittsvekta på en 4 mdr gammel hannrotte? Hvis en rotte veier relativt mye eller lite i forhold til "gjennomsnittet", uten å være hverken tykk eller tynn, sier det da noe om størrelse i voksen alder? Altså om det vil bli f.eks en veldig stor rotte?

ketopas

Post by ketopas »

Det beror mycket på gener och så... Min grabb som blir 4 månader om några dagar väger iaf omkring 350 gram om jag minns rätt nu (kan kolla senare, har det uppskrivet), och två av mina honor som är syskon till honom väger strax över 300 gram. Alla är i bra hull, lite runda men inte feta.

Ariadne

Post by Ariadne »

har en som er litt over et halvt år på 500g å en som er 2 år på 230g :p man må bare se på omstendighetene før man kan bedømme om det er normalt eller ei... rotter er jo like induviduelle som mennesker :)

meggy

Post by meggy »

takk på svaran....
dem ser veldig mager ut....
dæm får masse mat, men dem lægg ikkje på sæ... :o
hmmm :lol:

ketopas

Post by ketopas »

Prova bantningssoppa vetja, typ Nutrilette eller så. Det ska visst få fart på fläsket! :wink:

Morgan's
Klatrer på møblene

Post by Morgan's »

:lol: Er ikke det slankegreier?

Melody
Alfatryne

Post by Melody »

Meggy: Hvis det er voksne hannrotter du har, og de er 300 gram, må jeg si at de er svært små. Det er ikke vanlig at hannrotter i Norge veier så lite i voksen alder, men det kan være flere grunner til at dine gjør det.

For eksempel kan de ha blitt skilt fra mor for tidlig og derfor fått i seg for lite morsmelk.

De kan også ha fått mangelfull næring i den maten de har fått slik at de ikke har fått vokst noe særlig.

Eller de kan komme fra en veldig liten slekt som gir unormalt små rotter.

Jeg vil anslå gjennomsnittsvekten på voksne hunnrotter til å være ca. 260-380 gram mens gjennomsnittsvekten på hannrottene er 450-600 gram.

Hannrotter vokser gjerne og fyller seg ut etter at de er seks måneder gamle, og mange av dem trenger ikke å nå 500-gramsgrensen før de nærmer seg 10 måneder.

Jeg snakker om en 500-gramsgrense hos hannrotter fordi hannrotter som skal benyttes i avl må veie minst 500 gram. Hos hunnrotter er det minst 300 gram som gjelder, men dette kan du lese mer om i NTFs avlsveiledning: http://awas.nvg.org/rats/NTF/avlsraad/veiledning.html

Men hvor gamle er egentlig hannene dine, Meggy? Du sier de ser magre ut... hva får de å spise? Du burde kanskje vurdere fôret man får kjøpt hos NTF? http://www.tamrotter.com/sds.html
Meloen og Dropjes rottedagbok
Superratz

Melody
Alfatryne

Post by Melody »

Nemesis wrote:Men hva er sånn cirka gjennomsnittsvekta på en 4 mdr gammel hannrotte? Hvis en rotte veier relativt mye eller lite i forhold til "gjennomsnittet", uten å være hverken tykk eller tynn, sier det da noe om størrelse i voksen alder? Altså om det vil bli f.eks en veldig stor rotte?
Hei Nemesis,

Rotter i vekst er det nesten umulig å sette en gjennomsnittsvekt på, fordi de vokser i rykk og napp. En hannrotte på 4 måneder bør likevel ha kommet opp på 300 gram, men kan allerede veie så mye som 500 og mer, så dette er veldig individuelt og trenger ikke å si så mye om hvilken vekt rotta vil få når han er voksen. Rotta som veier over 500 gram ved 4 måneders alder kan for eksempel slutte å vokse når han er nesten 6 måneder gammel mens hannen som veier 300 gram, kan vokse og vokse til han blir 10 måneder gammel, bare for å ta et eksempel.

Likevel er det jo mest vanlig at de som er størst mens de vokser blir størst når de er voksne også.

Jeg håper du fikk svar på spørsmålet ditt nå!
Superratz

meggy

Post by meggy »

jeg vet desverre ikke så mye om disse småe nurkene...
kan gått henne at de er blitt tatt fra moren fortilig.... :(
har snakket med noen folk fra forskjellige dyrebutikker, om for og sånt...
guttene mine er 1 år... :wink:

Nemesis
Tisser i køyene

Post by Nemesis »

Melody wrote: Jeg håper du fikk svar på spørsmålet ditt nå!
Ja! Jeg har ingenting å sammenligne guttene med, det er problemet... Tror rottene både rykker og napper for tiden, vokser som uvær! Rørene i buret er plutselig blitt for trange 8). De veier nesten 300 g nå (litt vanskelig å være helt nøyaktig, for de sitter ikke akurat i ro på vekta). Så da må de ha vært små lenge, for det er først de siste 2-3 ukene de har vokst mye, etter at vi skifta fôr, men det er nok tilfeldig da.

1000 takk for utfyllende svar :D

Melody
Alfatryne

Post by Melody »

Nemesis wrote:[Rørene i buret er plutselig blitt for trange 8).
Hvis du har rør som er beregnet på hamstere er det ikke rart om de blir små. Rør til rotter bør heller være på størrelsen med ilderrør. Hvis du har sett Jenny-buret fra Ferplast, så er det sånne rør jeg snakker om: http://www.tamrotter.com/produkt_bur2.jpg
Superratz

Skaubytroll
Alfatryne

Post by Skaubytroll »

Jeg har skikkelig sansen for de tunnelene.. kjøpte en hel haug av svinger til de røra for en stund siden.. ;)
Skaubytrollets rotteri
NTF Nettbutikk
Mat og strø av ypperste kvalitet.

Locked