For det første er gjennomsnittsalderen på rotter nå sørgelig lav, så at en rotte blir et par/noen få år er egentlig ganske normalt.
Det er noen som mener at rottene lever lengre på bare vegetarisk kost, men det er nok ikke fastslått. Det er også gjort undersøkelser som viser at rotter som lever på kallorifattig (fettfattig?) kost lever lengre.
Rotter er omnivore, altetere, og jeg mener at de har det best på en kost som består av litt av hvert, også ting som kjøtt, og fisk og egg og andre animalske ting (bare vær forsiktig med meieriprodukter, da mange kan bli dårlige i magen av det) har det best.
Mine rotter elsker kjøtt, både rått og kokt/stekt. Burde vel kanskje nevne at mange følger regelen at kylling og svin bør kokes/stekes, mens storfekjøtt kan gis rått.
Kjøtt inneholder mye proteiner, og etter hvert som rottene ikke vokser mer har de ikke bruk for så fryktelig mye proteiner i kosten, da overskuddet av proteiner blir lagret som fett. Voksne hannrotter burde ikke få overdrevent mye proteiner, da dette kan føre til nyresvikt, siden det blir dannet stoffer som nyrene skiller ut når proteiner brytes ned. Hunnrotter tåler visst dette bedre.
(Håper Matmor kan stikke nesen innom tråden her snart og rette på meg og si det sånn det skal være, da mesteparten av det jeg kan er plukket opp fra ting hun har vist til

)
Elisabeht - Nemi, Tequila, Nixi, Polly, Turbo, Storm og Jubba

R.I.P. Ludde, Speedy, Rambo, Oscar, Dumbo, Lise, Moco, Rotteline og Luna