Biting

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Locked
Christine*

Biting

Post by Christine* »

Hei alle sammen

Jeg har tatt opp dette før. Er fersk rotte eier har hatt mine to hetterotter i 5 mnd nå. Problemet mitt er at den ene rotta har funnet ut at biting er forsvar, hun er helt uhåndterlig. Lot bare hånda mi være i buret i noen sekunder å vips så beit hun til. Den andre biter ikke i det hele tatt. Lurer på om det er noe å gjøre eller om man skal avlive sånne rotter? Vil jo helst ikke det,men vil da kanskje heller bruke mere tid på den andre som vil ha kontakt. Blir jo til at Pysa som hun heter blir mye i buret fordi jeg ikke kan ta i henne. HVA GJØR JEG! Noen som vil prøve å temme Pysa? Eller er det ikke noe vits når hun er aggresiv? PLEASE SVAR :roll:

pointless

Post by pointless »

tror ikke du trenger å avlive den. er ikke noen ekspert men kansje hun er litt redd da. gi henne godbiter å sånn så kansje hun skjønner at du er snill...? du får sikkert flere litt glupere svar da. :wink:

Guest

Post by Guest »

Jeg gir henne god biter,de bare napper hun lynrask ut av henda mine,hun er helt ram på det der.Hun prøver ikke å smake på hånda hn biter skikkelig...auuu...Ja mulig hun er litt redd,men hun er ganske sjef over den andre og skal være dominant og stjeler maten om det er noe godt..Har jeg bare en dominant hunn rotte kanskje? Hvordan løser jeg det..hun er i alle fall ikke noe koserotte
:?

Ariadne

Post by Ariadne »

altså, noen rotter kan man ikkje behandle med siklehansker... biter hun, smekk henne på snuten... ikke hardt eller noe, bare et lite dask.. hjalp på min dominant hunn når hun bet både meg og den andre rotta mi.. nå er den bare kos :) rotta forstår at hvis det er greit for deg å bite, så fortsetter hun! de er såpass intelligente dyr at de forstår at en dask på snuten betyr fyfy..
dessuten kan det hende at hun bare ikke er vant til å bli håndtert... helt fra første sekund rottene mine kom innenfor døra, enten de ville eller ikke, ble de tatt opp av buret og holdt.. lot de springe rundt i sofaen å sniffe på oss...

Edit: gjelder kun kvis rotta faktisk ikke er redd men kun biter for ingen grunn... d e common sense at man får rotta til å stole på oss først! :)

lanze

Post by lanze »

den ene rotta mi beit ganske kraftig i begynnelsen, men etter en måned eller to så slutta den. Nå biter de bare kjæresten mine i tærne hele tiden. hehe

Nemi

biter hun hele tiden?

Post by Nemi »

hvis du får den ut av buret uten å ta på den da, og lar den komme frivillig til deg? biter den da? har du prøvd å holde igjen godbitene så hun må spise fra hånda di?

er ikke så rart at de ikke liker å bli løftet ut av buret, det må være veldig truende for de å få en hånd over seg....

ellers har jeg lite peiling på rotteadferd, men kan mye om hund, og gjelder vel mye av det samme. kan hende at hun ser på buret sitt som sitt revir, og at hun derfor biter.

eller hun kan forbinde hånda med noe negativt.

håper du får bukt med dette. det er ikke gøy! glad mine ALDRI har bitt....

*Christine

Post by *Christine »

Takk for svar alle sammen =)

Tror også hun syntes hånda er negativ,men jeg ofrer ikke hånda mi for at hun skal ha noe å bite i. Hun er lynrask jeg gir henne god biter de bare hiver hun seg over å røsker ut av hånda. Hun er nyskjerrig når jeg kommer å hun går etter hånda,tvinger henne aldri ut av buret, kan ikke ha henne ute nesten får jeg får henne ikke inn igjen, litt kjedelig. Hun kommer gjerne,har blitt litt tøffere men uansett om jeg bare har hånda innenfor buret så skal hun bite,tror hun det er noe godt?...det er nok reviret hennes,hvordan får jeg henne trygg på hånda a!!??? Kjedelig for både rotta og meg og ikke kunne ha kontakt..men men vi får vell finne på noe hun er ennå ung og kjempe bestemt liten rotte!! :twisted:Litt vanskelig å temme henne når hun biter da :D

Lillith

Post by Lillith »

Bare en liten ide, rotteekspertene for korrigere meg hvis jeg tar feil!

Men, kan hun ha lært seg til at hun "vinner" hvis hun biter? At du slipper henne, eller rykker til deg hånden?
I såfall kunne du kanskje forsøkt å hatt på deg vernehansker? På den måten gjør det ikke vondt når hun biter, og hun får ingen respons..

Ariadne

Post by Ariadne »

bruk ei gammal t-skjorte en stund å legg inn i buret hennes, slik at hun blir vant til lukta av deg... kan kanskje hjelpe det og :)

Locked