Jeg vil lære rottene mine triks. Litt hjelp, anyone?

Om rottenes temperament og personlighet.

Moderator: Moderatorer

Post Reply
MissLivid

Jeg vil lære rottene mine triks. Litt hjelp, anyone?

Post by MissLivid »

Jeg har to rotter på omkring 1,5 år (Chia & Frøya), som er mine to første. Og ettersom de er de første så har jeg ikke prøvd så mye på å lære dem triks heller - kun å gå på to og gå i sirkel noen ganger. De har vært mer dulledyr for meg. Men nå har jeg lyst til å lære dem noen triks; kysse meg, lyde navn, ikke minst pottetrening +++... Youtube er ikke så gærent å ha i bakhånd. Evt at noen av dere kan dele erfaringer, om dere selv lærer/har lært rottene deres triks, så hadde det vært kult av dere :rat:

Jeg har også ei lita ei (Hitra) som ble født på julaften. Vil det da være lettere å lære henne enn de to gamle? Eller vil det ikke ha noe å si, siden de er friske og raske begge to?

Tiannina
Tisser i køyene

Re: Jeg vil lære rottene mine triks. Litt hjelp, anyone?

Post by Tiannina »

Jeg har ikke så mye erfaring på triks og slik, men rottene mine er så og si pottetrente :)
Siden de eldste er såppas oppe i alder kan det være vanskelig, men kan jo hende at du er heldig.
Prøvde å pottetrene de forrige jeg hadde, da de var rundt året, men de var ikke veldig lærevillige :P

Med de jeg har nå, så har det gått mye bedre :)
Jeg hadde bare strø i doen og fleece i bunnen. De pleide å gjøre fra seg på en hylle, så jeg satte doen der.
Jeg ryddet i buret hver dag og flyttet bæsjen opp i doen. Og da jeg skiftet på doen,
så vasket jeg den ikke, så det fortsatt skulle lukte av den.
Etterhvert så sok de hintet og nå bruker de for det meste doen :) Nå bruker jeg bare avispapir i bunnen og nå kan jeg sette doen hvor som helst.

Den eldste min var litt over et år da jeg begynte med det, og han er like flink som de andre,
så hvis du har tålmodighet og prøver, kan det hende det går :)
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

oliver;)
Hamstrer mat

Post by oliver;) »

Det var ikke tilfeldigvis Munti, Oliver og Pippin? Hehe.. Pippin var den eneste som skjønte det:)

I forhold til set å lære seg å lyde navn, tror jeg at jeg ville ha brukt mais, og når jeg sier navnet dems, og de ser på meg så får de mat... Lønner seg å gjøre dette med en og en i starten. Ellers ser alle på deg:) Haha:) Det er det jeggjorde med Lynet i hvertfall. Men nå rakk ikke jeg å bli ferdig med treningen avhan da:(
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

Tiannina
Tisser i køyene

Post by Tiannina »

oliver;) wrote:Det var ikke tilfeldigvis Munti, Oliver og Pippin? Hehe.. Pippin var den eneste som skjønte det:)
Nei det var det ikke :P Var Oscar, Bailey og Oliver jeg tenkte på :)
Prøvde når jeg hadde alle fem også, men Oscar var den eneste som var renslig :P
Men han gjorde ikke fra seg ute eller noe ting han da :P
Tina og englehalene :rottehode:

R.I.P Bailey, Oscar, Oliver, Smestad, Felix, Buster og Henry

oliver;)
Hamstrer mat

Post by oliver;) »

Haha:) Oliver gjør i fra seg der han er:) hehe:) Han sov jo i doen i to netter også han da:) god gutten:)
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

MissLivid

Post by MissLivid »

Ja, da har jeg tatt til meg det dere har kommet med, og skal prøve mitt ytterste for å få få det til.
Jeg kommer tilbake til forumet for å fortelle hvordan det har gått, og om jeg evt har noen flere spørsmål. :)

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

Lyngrottene
River avispapir

Post by Lyngrottene »

Stilig :D
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

MissLivid

Post by MissLivid »

Det er kult da. Har sett den videoen før, og skal bruke den til å lære den yngste jenta mi å snurre rundt. Øvelsen begynner i dag. :rat:

Rottefluffen
Hamstrer mat

Post by Rottefluffen »

Smoothie<3 Candking<3

R.I.P Kim<33

MissLivid

Post by MissLivid »

Gjett om jeg skal lære Hitra å hoppe da :D Men mest spent er jeg på om jeg får lært henne til å lyde navnet sitt. Må bare vente til hun våkner! Det begynte å bråke noe forferdelig i buret deres i natt, og da jeg våknet i dag var avispapiret som lå i bunnen av buret plutselig borte. Lurer på om de har dratt hele dritten med seg inni borgen sin :roll: Alltid midt på natta river de avispapir og bomull i stykker og lager rede. Har de på soverommet mitt, så jeg er våken sånn nå og da når de holder på å rote :P
Skal også legge all bæsjen i et hjørne over litt avispapir, som forhåpentligvis blir brukt som do!

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Dere får det sikkert gøy! :D
Bomullen ville jeg byttet ut med dopapir,da den kan surre seg rundt føttene deres. :)
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

MissLivid

Post by MissLivid »

Tenkte bare at den ville bli myk og god til redet deres, og siden den ikke støver. Skal bytte ut bomullen med dopapir med en gang! Takk for tipset :)

MissLivid

Post by MissLivid »

Da har jeg prøvd ut litt triks på rottene, uten noe særlig hell. Kanskje ikke så rart, siden de nettopp har spist. :P
Men Chia - som er albino - var villig til å prøve litt. Hun tørr ikke vandre like mye som de to andre gjør ettersom hun ser dårlig. Derfor begynte jeg med å lære henne noe så enkelt som bare å stå på bakbeina på kommando. Og det klarte hun fint. :bravo: Noen runder til, så stiller hun seg nok på to hver gang jeg sier hun skal gjøre det. :D
Men det skal nå bli spennende med de to andre. De er ekstreme på å utforske ting, og liker å gå både på og oppi alt som er. :P

Post Reply