Mange bitt skader! :(

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

iselinfl
Omegarotte

Mange bitt skader! :(

Post by iselinfl »

Dette hører egentlig ikke til på dette forumet, men jeg fant ingen andre gode forumer som jeg faktisk kan spørre.

Om en gnager er bitt til blods flere steder og virker slapp, bør jeg ha henne i ett eget bur hvor hun får slappet av og kommet seg på bena frem til jeg har vørt hos dyrlegen? Er det noe godt man gjerne har i hus jeg kan så og si rense såret litt med? jeg regner ikke med så mange her har peiling på ørkenrotter, men sjenerell stell av rotte tips ville hjulpet det også så har jeg noe å gå etter frem til jeg får hørt med noen erfarene. Det er snakk om minst to bitt på sidene av kroppen, ett på rumpa, ett på halsen og ett på øret.

Jeg tenker litt på det at de andre ørkisene sleiker henne på sårene, hun graver i allspon, noe jeg ikke kan se for meg vil hjelpe sårene siden det er harde biter. hvis jeg setter henne i ett litt mindre bur hvor jeg gjør det varmt og lunt uten noe som helst som kan skrape opp sårene igjen, vil det gjøre godt for tror dere?

Lyngrottene
River avispapir

Re: Mange bitt skader! :(

Post by Lyngrottene »

har du klorhexidin? Da kan du vanne ut dette og rense såret. Bruker du det rent er det for sterkt.
Hilsen oss og våre 7 snart 9 bartetotter :D - Nå med Oppdatert hjemmeside ♥
R.I.P. englene våre, dere er dypt savnet <3

It's better to have loved and lost... Than never too have loved a rat before!!

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Ta ut strøet og ha i fleece, duker, pledd... eller noe annet som ikke kan gå inn i sårene.
Klorhexidin kan brukes. Også grønnsepevann. Dette er eksttremt betennelsesdempende.
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Hvem var det som bet da?Hun kan iallefall ikke gå sammen med denne!Søk om sår,(rensing),på søkefunksjonen,og få henne til dyrlege så fort som mulig.
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

iselinfl
Omegarotte

Post by iselinfl »

Jeg har ikke det, men jeg har ?pyrisept?, tror det er navnet hvertfall. også har jeg bacimycin, erfaring med det? Også har jeg vanlig grønnsåpe, er det det samme som man kan rense sår med? eller apotek grønnsåpe?

iselinfl
Omegarotte

Post by iselinfl »

det var en annen psykopat ørkis som nå står alene, jeg godtar ikke slik oppførsel med tanke på hvor skada hun ble så enten gir jeg henne bort som aleneørkenrotte eller avliver henne. Hun mangler til og med pels mange steder på kroppen etter psykopaten. :evil:

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Grønnsåpen må ikke være tilsatt noe,furunål,salmiakk el.Helst den "tykke" sorten i esker.Bacimysin er bra.

www.rottbo.piczo.com

iselinfl
Omegarotte

Post by iselinfl »

Ok, da har jeg ikke bra grønnsåpe. Men jeg har hvertfall vann i springen også smører jeg på bittelitt bacimycin og legger henne i bur med masse fleece.

Tusen hjertelig for stor hjelp :bravo:

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Håper det går bra med den lille!<3

www.rottbo.piczo.com

iselinfl
Omegarotte

Post by iselinfl »

Da har jeg fått flyttet henne i ett godt fleece belagt bur og pleiet henne litt. Hun har smerter stakkars. Når jeg først tok på sårene hennes ble hun helt stiv etterfult av en masse sprelling. Nå er hun i full gang med å ommøblere buret og ser veldig forvirret ut.

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Få i dyret væske og sukker (frukjuice), og jernholdig mat (leverpostei) om mulig... Sukker og spising har også en viss smertestillende effekt.

sessan
Hamstrer mat

Post by sessan »

huff stakkar liten !! håper det går bra, er det store sår?
Hilsen Lisa og matmor.

Hvil i fred Lotta, du forlot denne verden så alt for tidlig

oliver;)
Hamstrer mat

Post by oliver;) »

ørkenrotter skal vel ikke ha sukker?! De får veldig lett diabetes har jeg hørt..
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

Matmor
Gammelrotte

Post by Matmor »

Ørkenrotter får da frukt - det var derfor jeg skrev fruktjuice. Nei, de skal ikke ha mye av det, men det er forskjell på å gi litt fruktjuice en enkelt gang når ørkenrotta har hatt et større blodtap, og å gi det daglig :rottehode:

oliver;)
Hamstrer mat

Post by oliver;) »

Aha, da vet jeg det; :P

Litt kjapp i vendingene jeg gitt.. :oops:
http://sites.google.com/site/ankasinetotter/

Jane, Sarah og Minny
Scott, Leon, Axeman og Vabis Pumkin, Smash <3R.I.P James<3 ,Oliver<3, Pippin<3, Lynet<3, Munti<3,Buzz <3, Nico <3

Post Reply