Sløv rotte, hjelp...

Sykdommer og parasitter

Moderator: Moderatorer

Post Reply
nelly
Stjeler mat

Sløv rotte, hjelp...

Post by nelly »

Oppdaget i går kveld at Charles (alfarotta vår) ikke var helt seg selv. Han virker sløv, treg i bevegelsene, nesten som han var full og bruker ikke forpotene skikkelig (f. eks. når han spiser). Ser ikke ut som han har vondt noe sted, jeg får løfte og klappe ham, han spiser godt og reagerer på de andre rottene og på lyder rundt seg (kommer tuslende når jeg rasler med matskålen). Han pusler rundt i buret innimellom, men han går ikke skikkelig. Jeg har passet på ham i natt og det ser ikke ut som han har blitt værre, men frisk er han jo ikke... :(

Noen som har tips til hva som kan være galt? (infeksjon? forgiftning? svulst?) Noen som har sett noe ligenede? Utrolig vanskelig å få tak i dyrlege midt i påsken, i tillegg er vi på ferie litt utenfor allfarvei. Noen som kan komme på noe jeg kan prøve til vi får tak i en dyrlege?
Kjersti + Speedy, Charles, Merlin og Moses.
Sov godt lille Petrus. Glad i deg for alltid lille Snusen min.

Stine
Gammelrotte
Kjønn: Kvinne

Re: Sløv rotte, hjelp...

Post by Stine »

Vanskelig å si hva det kan være. Hvor gammel er han? Det er jo vanelig at eldre rotter blir litt treger og trøttere, men ikke sånn over natten :hm:

Kan være noe galt med noe i hjernen feks svulst, slag eller en infeksjon, emn da pleier balansen å være ike helt god. Hvordan er balansen hans? Bikker han kroppen eller hodet til siden?

Jeg ville kommet meg til dyrelegen så fort som mulig, om det er en infeksjon kan tiden du bruker bety enten liv eller død.

Til så lenge er det viktig at han har det god og lunt i buret sitt(kanskje legg inn en varmeflaske?), med matskål og drikkeflaske lett tilgjengelig., Om han har vanskelig for å spise kan du gjerne gi noe mykt som han ikke må tygge så mye som feks babygrøt, bananmos elller lignene.

God bedring :( :rottehode:
Stine

Sjekk ut hjemmesiden:

http://www.rugratzz.webs.com" onclick="window.open(this.href);return false;

nelly
Stjeler mat

Post by nelly »

Tusen takk for så raskt svar.

Han er ikke så veldig gammel, ca. 1 år og 8 mnd. Og som du sa går det vel ikke sånn over natta å bli gammel....Kan ikke se at det er noe i veien med balansen hans heller eller at han holder hodet rart. Han virker bare trøtt og har problemer med å bruke forpotene (men når han klør seg med bakpoten på snuten går det så fort som alltid...).

Har fått antibiotika nå (amoxicillin) av en kamerat som er dyrlege, i tilfelle det er en infeksjon. Viss det er noe annet vet jeg ikke hva jeg kan gjøre...

lucas
Stjeler søppel

Post by lucas »

Klarer han å klatre? Alderdomtegn kommer jo ikke så plutselig med flere symptomer.. Ser han svakere ut i bakbena?

tantepose
Gammelrotte

Post by tantepose »

Kan jo være et drypp siden det kom så fort. :(
Som Stine sier er det viktig at han har en varm tørr plass å ligge,og at han får i seg væske,agurk er bra.Lykke til! :thu:
JEG LESER MED SMIL I TANKENE OG SKRIVER MED SMIL OM MUNNEN

www.rottbo.piczo.com

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Hold et våkent øye på spisingen hans de nærmeste dagene og legg merke til om orienteringsevnen forandres. Nedsatt evne til å bruke forpotene kan dessverre være det første tegnet på hypofysesvust, en sykdom som kan utvikle seg svært raskt, og hvor rotten kan miste både syn og spesielt evnen til å spise i løpet av få dager. Siden påsken er tiden for syke dyr og dårlig veterinærhjelp får du gjøre dine egne observasjoner og sørge for at han ligger godt og får i seg så mat og væske som mulig uansett hvilken vei det går. Forverres han kan lørdag være en mulighet for å få tak i en veterinær i området der du er. Lykke til
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

nelly
Stjeler mat

Post by nelly »

Han er nesten frisk igjen! Hurra! :sol: Han har fått antibiotika og blitt mer og mer seg selv igjen de siste dagene. Vet ikke om det er antibiotikaen som gjør det eller om han kommer seg av seg selv, men bedre er han i alle fall. :D Nå er han ute og tusler på gulvet, spiser godt og bruker forpotene sine igjen. Jippi!

Larm
Gammelrotte

Post by Larm »

Så bra :bravo:
Lisbeth
Rigel, Miro, Chino, Lillegutt, Ludvig, Sølvgutten og Dumbus
Chara, Mumrik, SilkeGnafs, Venus, MiniRult, Batgirl, Bambi, Sharma, Lillefot, Blaze, Aurora, Lille Prikk, Pippi og Ronja
http://www.rattus.no" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mystic.no" onclick="window.open(this.href);return false;

lucas
Stjeler søppel

Post by lucas »

:bravo:

Chrizzie
Hamstrer mat
Kjønn: Kvinne

Post by Chrizzie »

Supert :thu:
Harvey, Mc Dreamy og Gorm<3
Coel<3

Hvil i fred kjære Prikken,Pepsi,Streken,Chillie,Smoothie,Stian,Gizmo,Joey,Percy,Leon,Kippe,Tahiti,Snipp,Sid,Mojo,Pomelo,Bruce,Luke,Harmony,Faith,Lexus,Lucia,Chianti,Wasabi,Muskat,Timmie og LouLouWho<3

anita
Gammelrotte
Kjønn: Ikke oppgitt

Post by anita »

Flott å høre. Vil anta at kuren gjør sitt for noe som lar seg bearbeide - ikke alle med de sympromene som er så heldige, og da er det ekstra, ekstra hyggelig de gangene det går bra. :sol:
<:3___)~~~ <:3___)~~~ <:3___)~~~

Post Reply