Rundt vårtider fikk jeg en liten rottebaby i gave av min lillesøster, hvor rotten ikke var eldre enn 2-3uker. Hun ble veldig god venn med hele rottegjengen min og ble Macy's lille baby som er den eldste rotta mi. På denne tiden begynte Dumboliten å bli alfa rotte og var blitt rimelig feit. Etter ett par uker ble det mye pustelyder og nysing inne i buret så jeg tok med dumboliten, lille baby, Litago og Dora til Sinsendyreklinikk hvor Dumboliten har vært før. Det viste seg å være meget alvorlig bakteriell infeksjon i luftveiene og måtte ha mennesklig dose med imacillin.
Etter en uke var alle friske og fine, bortsett fra Litago som begynte å få atferdsforstyrrelser. Etter to uker med medisin var hun ikke blitt aggresiv eller dominant, men var veldig skremt og oppførte seg rart. Når tredje uken kom etter medisin, kom det en meget sterk lukt inn i stua. jeg skvetter opp av et smertefullt rottehyl og ser inn i buret. Lille baby ligger flådd, med alle innvoller spist opp og en blodig fornøyd litago ved siden av.
Jeg tok henne ut i ett eget bur hvor jeg prøvde å gi henne en lykkelig slutt på livet med å gi henne litt koslig bur. Bare ett par timer etter drapet blir hun enda mere blodtørst og går til anngrep på meg hvor hun klarte å punktere blodåre og knuste bein i fingeren.
Hun fikk ikke mange timene på seg til å tenke over hva hun hadde gjort før dyrlegen måtte gasse henne istede for sprøyte. Vi kom frem til at hun ikke hadde tålt medisinen som ga henne sinnslidelse og gjorde henne gal.
Det ble lenge stille i rotteburet og det virket som at de hadde det veldig bra hele gjengen etter at Litago var blitt fjernet, men etter en stund begynte det å skje ting igjen. Dumboliten begynte å vise aggresivitet mot de andre rottene og begynte å rive ut pels og bite de andre.
hun er nå satt i eget bur hvor hun har begynt å vise aggresivitet mot mennesker, så hun må også avlives til uken.
På 1-2 mnd har antallet synket fra 7 rotter til snart fire.
Heldigvis er de fire siste de tammeste rottene jeg har sett og fortsatt stabile.
Jeg har lenge undret hvorfor så plutselig forandring, dyrlegen sier Dumboliten antageligvis ikke har hatt det bra tidligere før hun ble bendlet for virus som gir utslag først nå. siden vi ikke vet om slekta før henne så kan vi ikke si om hun kommer fra aggresiv slekt og om det er den endelige grunn for dette.
Dora, den ene rotten var blitt kjempe tynn mens dumbo var alfa pågrunn av at dumbo ikke tilot de andre å spise fra maten. Heldigvis har hun fått på seg noen gram etter dette så livet hennes er stabilt igjen.
enkel oppdatering på mye kaos i rotte familien