kjøpte ny rotte hun har beby pels enda stakkar liten

Generelt om rotter, spørsmål om rotter som ikke passer inn under de andre kategoriene

Moderator: Moderatorer

Locked
anja

kjøpte ny rotte hun har beby pels enda stakkar liten

Post by anja »

HEI
skrev in et innlegg men fant det ikke igjen
jeg kjøpte en ny rotte på en dyrebutikk inerheten siden jeg syntes så synn på henne kjøpte henne torsdag fikk veid henne i går (søndag)
da veide hun 50 gram stakkar liten
bør jeg gi henne noe ekstra for
får vondt av og tenke på de andre.......
men hadde ikke råd til flere,,,,,, hun heter foresten Kleopatra

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Jeg har sagt det før, men sier det gjerne igjen: Ikke kjøp rotter fra dyrebutikken hvis de ikke er over 5 uker gamle. Selv om du synes aldri så synd på dem! Dyrebutikkene gir oss jo det som selger, så hvis alle bare vil ha rotteunger som er for unge til å tas fra mor så skjerper de seg selvfølgelig ikke. Fortell heller dyrebutikken at du synes det er synd for rottene å bli tatt fra mor før de er 5 uker, og at du heller kommer tilbake og kjøper når de er gamle nok.

Men, nå er jo "uhellet" allerede ute, så da er det noen ting du kan gjøre:
Sørg for at ungen har noen eldre rotter å bo sammen med, som kan holde den lille varm og trygg og lære den alminnelig rotteskikk-og-bruk. Skaff deg et skikkelig rottefor, for eksempel RM3 som du kan kjøpe i NTFs nettbutikk, eller annet fullkostfor. Kan du ikke kjøpe RM3 som er spesialtilpasset rotteunger, så kan du spe på med andre ting, f.eks. kokt egg, babygrøt, soyamelk og kattungemat.

frosk

Post by frosk »

trenger babypelsen å bety at de er under 5 uker? Mine hadde babypels lenge, de, men butikken sa at den ene var 7 uker da jeg kjøpte han, og den andre var omtrent like gammel.

Heidi
Gammelrotte

Post by Heidi »

Som regel kan de ha litt babypels i nakken til de er 7-8 uker, hvis jeg ikke husker feil. Men jeg tolket innlegget som at dette var en rotte som burde ha blitt litt lenger hos mor - hun var for eksempel bare 50 gram. Dersom dyrebutikken sier at hun er 5 uker så er hun sikkert det, ikke alle rotter er like store. Jeg synes likevel det er på sin plass å opplyse om at det ikke er spesielt lurt å kjøpe for unge rotter bare fordi en synes synd på dem. Det er etterspørselen som skaper markedet, ikke noe annet.

frosk

Post by frosk »

jaja, - jeg bare lurte på om butikkene hadde ljugd om rottene mine.

Guest

Post by Guest »

de idiotene påsto att ho var 6 uker
jeg vet det er dumt og kjøpe henne men jeg klarte ikke og la være
de tar inn kaninunger nor de er 4 uker de villl ikke ha inn eldre
jeg har snakka til de flere ganger men jeg år bare dritt tilbake

anja

Post by anja »

glemte og logge inn
hun kan stå sammen med tuva hun har hatt unger før
kleopatra kan ikke flytte in til jentene enda ho er for liten til buret

anja